برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو

برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو

برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو ، صورت گرفت. تعهد ما به دفاع از حقوق مجریان ذیصلاح در راستای افزایش کیفیت خدمات مهندسی است

کد خبر: 011130007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ بهمن ۰۱ - ۸:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو ، صورت گرفت. تعهد ما به دفاع از حقوق مجریان ذیصلاح در راستای افزایش کیفیت خدمات مهندسی است

برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو

برگزاری همایش مجریان ذیصلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو
تعهد ما به دفاع از حقوق مجریان ذیصلاح در راستای افزایش کیفیت خدمات مهندسی است
با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و نظام کاردانی ساختمان استان همایش مجریان ذی صلاح با نگاهی به فرایندها و موضوعات پیش رو در روز ۳ شنبه ۲۵ بهمن ماه و با حضور چهارصد نفر از مجریان ذیصلاح برگزار گردید.
افخمی نایب رئیس اول سازمان و دبیر همایش به بیان خلاصه ای از فعالیتهای هیأت مدیره دوره نهم در راستای تنسیق امور مجریان پرداخت.
افخمی با بیان اینکه شرایط پیچیده و غیرقابل قبولی در مورد وظایف مجریان ذیصلاح در بین مدیران شهری وجود داشت گفت: طی جلسات متعدد به تعامل و هم فکری با جامعه مجریان پرداختیم و با تشکیل مجدد کمیته تنسیق و پایش مجریان تلاش شد تا از آن طریق به بررسی تخصصی و مرتفع کردن مشکلات بپردازیم.
فرایند کسر ظرفیت مجریان در خود سازمان انجام می گیرد
نایب رئیس سازمان گفت: قانون برای هیأت مدیره وظایف مختلفی را تعریف کرده ولی بند پنج از ماده پانزده قانون و نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی که اهمیت زیادی هم دارد، نباید صرفاً نخستین اقدام باشد. قبل از آن باید به بندهای هفت دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضا، بند ۸ تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و بند پانزده از ماده ۱۵ در مورد حق الزحمه خدمات مهندسی بپردازیم. در همین راستا در گام اول فرایند کسر ظرفیت مجریان مورد بازبینی قرار گرفت و پروسه کسر ظرفیت به خود سازمان برگردانده شد. در حال حاضر بعد از عقد قرارداد مجری و مالک و بارگذاری آن در سامانه توسط شخص مجری، کسر ظرفیت توسط خود سازمان انجام می شود.
بند ح ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی را اعمال می کنیم
وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر بیمه پردازی و اشتغال تمام وقت اعضای امتیازآور شرکت ها بود. در ابتدا افرادی که تخلفشان محرز بود به شورای انتظامی معرفی می شدند اما در حال حاضر بند ح ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی اعمال گردیده و اگر شرایط بیمه پردازی احراز نگردد به هیچ عنوان کسر ظرفیت انجام نخواهد شد. به همین خاطر فرایندی تعریف شده تا متقاضی برگ خروج از محلی که بیمه پردازی داشته را به سازمان ارائه دهد و با اخذ تعهد و کنترل دوره ای مجدداً‌ کسر ظرفیت انجام می گیرد.
۲/۷ درصد از جدول شماره ۱۰ مبنای حداقل حق الزحمه است
وی در ادامه به برگزاری بیش از شصت جلسه کمیته تنسیق و پایش مجریان با موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت: تصمیم نهایی تعیین ۲/۷ درصد از جدول شماره ۱۰ به عنوان مبنای حداقل حق الزحمه خدمات مهندسی در بحث اجرا است. ولی این صرفاً حداقل تعیین شده است و با توجه به قرارداد مجری و مالک و نوع خدمات ارائه شده در این قرارداد طرفین می توانند مبالغ بالاتری را مدنظر قرار دهند.
افخمی در ادامه افزود: انتظارمان از جامعه مجریان این است که با توجه به افزایش قابل توجه حق الزحمه، افزایش کیفیت خدمات مهندسی ارائه شده را مد نظر قرار دهند.
قرارداد مالک و مجری پس از سال ها بروزرسانی گردید
نائب رئیس سازمان، موضوع اصلاح قرارداد مالک و مجری را دیگر اقدام مهم کمیته تنسیق دانست و ادامه داد: ادعا نداریم که این قرارداد بی عیب و نقص است اما قطعاً نسبت به قراردادهای سابق اقدام رو به جلویی است. سازمان از تمامی پیشنهادات برای رفع ایرادات احتمالی استقبال می کند. افخمی گفت: بند پ ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ به سازمان اجازه ایجاد قرارداد یکسان و نظارت بر آن را می دهد و چنانچه توسط طرفین در شرایط خصوصی قرارداد به نحوی تغییر ایجاد گردد که شائبه صوری گری و یا دور زدن قوانین را داشته و به روابط صاحبان حرفه و کارفرمایان آسیبی وارد نماید سازمان قطعاً جلو آن را گرفته و با آن برخورد خواهد کرد. در عین حال اگر تغییرات ایجاد شده در شرایط خصوصی قرارداد شرایط بهتری از فرمت قرارداد موجود داشته باشد، بعنوان پیشنهادی جهت بازنگری قراردادها در کمیته تنسیق مطرح خواهد شد.
دیگر فرایندی بعنوان آزادسازی مجری نداریم
بازنگری در فرایند تمدید، خاتمه و فسخ قرارداد و فرایند آزادسازی دیگر موضوعی بود که افخمی به تشریح آن پرداخت.
افخمی تصریح کرد: از تیرماه سال جاری با تعریف فرایند تمدید، خاتمه و فسخ قرارداد دیگر فرایندی تحت عنوان آزادسازی مجری نداریم. و مجری پس از اتمام قرارداد یا باید نسبت به تمدید آن اقدام و یا با اعلام خاتمه قرارداد، مجری جدید برای پروژه معرفی گردد. تاکید بر عدم انجام آزادسازی اخیراً توسط اداره کل راه و شهرسازی هم به سازمان اعلام شده که خوشبخانه از تیر ماه این فرایند در سازمان متوقف شده بود.

کمیته ارزیابی مجریان تمامی قراردادها را بررسی می کند
وی در ادامه از تشکیل کمیته ارزیابی مجریان ذیصلاح خبر داد و گفت: این کمیته که به طور مرتب هر هفته جلسه برگزار میکند به بررسی کلیه قراردادها و اقدامات انجام شده در بحث اجرای کار و انجام فرایندهای سازمانی می پردازد و شماره ره گیری بیمه نماینده مجری در ابتدای کار ثبت و در بازه های ثبت شده در بازه های سه ماهه و شش ماهه کنترل می شود.
هدف دفاع از حقوق مجریان ذی صلاح است.
وی در خاتمه، هدف سازمان از تمامی این اقدامات را دفاع از حقوق حرفه ای و مادی مجریان ذیصلاح، ارتقا کیفیت ارائه خدمات مهندسی اجرا و حذف کامل صوری گری از جامعه مجریان استان عنوان کرد.
سخنرانی های آموزشی همایش
در ادامه این همایش، ایمان سروی مدرس دوره های ارتقا پایه و عضو کمیته تنسیق و پایش مجریان، حسام جلائیان دکتری حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری و نویدرضا ناصری دبیر شورای انتظامی و عضو کمیته ارزیابی مجریان ذیصلاح به بیان سخنانی با موضوعات فرایندهای حرفه ای مرتبط با وظایف مجریان ذیصلاح، تشریح موارد فسخ و داوری قراردادها و بازخوانی پرونده های شورای انتظامی در مورد مجریان پرداختند.
در خاتمه همایش نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار و به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۰۱
169 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0