کار مراجعه کننده به نحو احسن و با آسانی انجام گیرد مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان

ايمني بالاي ساختمان هاي تحت نظارت نظام مهندسي

مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان با اشاره به این که شهر کرمان , زرند , جیرفت و بم در پهنه بندی با شدت بسیار ز‌لزله قرار دارا‌هستند اظهار کرد : بعداز وقوع زمین لرزه بم در سال هشتاد و دو و تخریب ساختمان ها , تغییر تحول دیدگاه نیز در حوزه مهندسی و نیز در ذهن مردمان اتفاق افتاد .

کد خبر: 8210 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵ - ۱:۳۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، به نقل از خبرگزاری ایسنا حوزه‌ کویر، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان با اشاره به این که شهر کرمان , زرند , جیرفت و بم در پهنه بندی با شدت بسیار ز‌لزله قرار دارا‌هستند اظهار کرد : بعداز وقوع زمین لرزه بم در سال هشتاد و دو و تخریب ساختمان ها , تغییر تحول دیدگاه نیز در حوزه مهندسی و نیز در ذهن مردمان اتفاق افتاد .ايمني بالاي ساختمان هاي تحت نظارت نظام مهندسي

ايمني بالاي ساختمان هاي تحت نظارت نظام مهندسي

سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان

ايمني بالاي ساختمان هاي تحت نظارت نظام مهندسي

محمدمهدی بلوردی در جمعي خبرنگاران بابیان این مطلب خاطرنشان کرد : براساس بازدید اخیر گروه نظارت معاونت مسکن و ساختمان راه ‌‌و شهرسازی استان از سطح شهر کرمان , تقریبا قریب به اتفاق ساختمان هایی که در حوزه نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار دارند , از ایمنی سازهای بالایی برخوردارند ; چراکه تبعات زمین‌لرزه بم مردمان و مهندسان را زیاد ترسانده است . او بابیان این‌که هنوز گزارشات ساخت و ساز بقیه شهرها به دستمان نرسیده است عنوان کرد : در سطح ساخت و سازهای روستایی , الزاما چنانچه یک شخص منزل می سازد مطلقا می بایست شناژ بتنی عمودی و افقی را اجرا نماید . همینطور در حوزه احداث ساختمانهای بلند , نیز در بخش بنا های بتنی و نیز بنا های فلزی , موقعیت بسیار دلخواه است .

مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان ادامه داد : اما در حالتی‌که بخواهیم شرایط کلی بنا های شهر را تحلیل کنیم , ساختمان هایی که در قدیم و تحت نظارت نسبی سازمان نظام مهندسی , ساخته شده است , حالت نسبتا مطلوبی دارا هستند . زیرا پس از زمین لرزه بم آیین نامه د.هزار و هشتصد تغییر کرد , نیز اعداد و نیز ضرایب آن به ویژه در شتاب قائم و شتاب عرضی , تغییرات فاحشی کرده و روی ارتقاء ایمنی بنا ها بسیار تاثیر گذار بود.

بلوردی بابیان این که دربین ساختمان هایی که قبل از زمین‌لرزه بم ساخته شده شده اند , هنوز بناهایی وجود دارند که حالت نامطلوبی دارند، اظهار داشت: بعضی ساختمان ها که موقعیت آنان مطالعه شده , به طور مهندسی و به طور کامل مناسب احداث گردیده اند . البته چنانچه به قبل تر و به دوره ساخت ساختمان های قدیمی و خشتی برگردیم که‌این ساختمان ها در یک طبقه و در بافت قديمي کرمان قرار و نسبتاً وضعیت تاریخی و قدیمی دارند , این خانه ها آسیب پذیرند .

او ادامه داد : طبیعی است که در صورت وقوع یک زمین لرزه با شدت بالا این بناهای قدیمی آسیب می بینند و در صورت حريق , با توجه به باریک بودن عرض معابر کمک کردن به آن ها نیز میتواند دچار مشکل باشد.

مدیر کل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان همچنین درباره‌ی میزان دقت به الزامات زیست محیطی در ساخت و سازها خاطرنشان کرد : در ساختمان های شخصی ساز به هیچ عنوان الزامی در‌این حوزه نبوده و در واقع الزامات زیست محیطی در ساخت پروژه های دولتی مانند بیمار‌ستان , جاده و محدوده زیست محیطی و پروژه های انتقال آب و برق رعایت می‌شود ; به لحاظ این‌که هم در قانون برنامه چهارم و نیز در قانون برنامه سوم , ذکر شده که هر پروژه بایستی برای تصویب به کمیسیون ماده سي و دو برود و در برنامه پنجم ۲۱۵ اخذ نماید و مطالعات زیست – محیطی آن‌ها پیوست شود . بلوردی افزود : به عنوان مثال جهت ساخت یک جاده در یک ناحیه ممنوعه زیست محیطی , به طبع سازمان محیط زیست جواز ساخت به‌این پروژه را صادر نمي کند و  ایجاد چنین جاده و پروژه های مشابه دیگر از اساس تصویب نمی‌شود . اما برای ساختمان های شخصی ساز چنین موضوعاتی وجود ندارد , زیرا کسی الزامي به رعایت آن‌ها نمي بينيد.

او اذعان کرد : در واقع بناهای شخصی در محدوده شهرها ساخته شده و هنگامی محدوده شهری در پهنه مسکونی مصوب شده , به‌این معناست که در آن‌ها الزامات زیست محیطی رعایت شده‌است ; فرضا ساختمان هاي مسکونی روی زون آب‌آشامیدنی شهر ساخته نمی‌شوند . زیرا در طرح تفصیلی شهر که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می‌شود , پس الزامات زیست محیطی رعایت شده و به‌این معناست که می توان در آن منزل مسکونی بنا کرد.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ بهمن ۹۵
1114 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0