رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است ، سال گذشته مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شد

کد خبر: 020410005 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ تیر ۰۲ - ۶:۴۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است ، سال گذشته مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شد

رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است

رییس سازمان نظام مهندسی معدن: پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است
پانزده هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی کشور فرسوده است
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری ماشین‌آلات معدنی به علل متعدد در گمرک خاک می‌خورند، افرود: سال گذشته مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شد که فقط ششصد و پنج دستگاه از آنها وارد کشور شده است.
رضا بسطامی در نشست خبری بیست و یکمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن، گفت: در سال ۹۸ در راستای عدالت‌محوری، موضوع فرموله کردن تعیین حقوق دولتی معادن از سوی شورای عالی معادن به این سازمان سپرده شد.
بسطامی ادامه داد: این موضوع مدتی مسکوت ماند تا اینکه مجدد در نیمه دوم ۱۴۰۱ در شورای عالی معادن مطرح و مقرر شد در هشت گروه معدنی از جمله آهن، طلا، مس، سرب و روی، مصالح ساختمانی، سنگ تزیینی و غیره با هشت فرمول مجزا تعیین گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۳ حقوق دولتی معادن به صورت عادلانه و فرموله تعیین گردد، گفت: سال گذشته ۳۸٫۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که بخش زیادی از آن مربوط به بدهی سال‌های قبل معدن‌کاران بوده است.
وی گفت: آنچه به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز می‌گردد، باید شصت و پنج درصد آن به وزارت صمت در راستای بسترسازی فعالی‌های معدنی بازگردد، پانزده درصد آن صرف فعالیت‌های عمرانی در شهرها و روستاهای مسیر معادن شود، دوازده درصد آن در اختیار سازمان منابع طبیعی به‌منظور بازسازی و احیا مناطق قرار داده شود، ۵ درصد آن به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به‌منظور ارائه تسهیلات به واحدهای معدنی داده شود و ۳ درصد دیگر نیز به سازمان نظام مهندسی معدن برای انجام وظایف قانونی و نظارت بر فعالیت‌های معدنی تعلق گیرد که تاکنون سهم سازمان نظام مهندسی معدن پرداخت نشده است.
وی گفت: برای دستیابی به اعداد و ارقام عادلانه و مطابق فرمول در حقوق دولتی معادن، بهره برداران باید پایان هر سال بر مبنای مستندات به خوداظهاری برداشت معادن بپردازند. البته اگر می‌خواهیم تعداد معادن، تولید، عملکرد و کیفیت محصولات معدنی ارتقا یابد، باید به حقوق دولتی به چشم سرمایه‌گذاری نگاه شود.
بسطامی افزود:‌ اگر سهم سه درصدی این سازمان از حقوق دولتی معادن پرداخت شود، در موضوع نظارت‌ها می‌تواند عملکرد قوی‌تری داشته باشد.
*وجود پانزده هزار ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اقدام بسیار خوب و تسهیلگرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ماشین‌آلات معدنی، افزود: سازندگان ایرانی در مورد آن دسته از ماشین آلاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، برای معادن کوچک اقدام می‌کنند، اما در عوض اجازه واردات ماشین آلات معدنی با عمر بیش از پنج سال نیز داده شده است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر بسیاری ماشین‌آلات معدنی به علل متعدد در گمرک خاک می‌خورند، از جمله دلایل این است که شرایط واردات به کشور تغییر کرده است؛ به طور مثال عمر ماشین آلات بالای پانزده سال بوده یا هویت نداشته است، افزود: سال گذشته مجوز ورود دو هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شد که فقط ۶۰۵ دستگاه از آنها وارد کشور شده است.
بسطامی، فرسودگی ماشین آلات را یکی از مهم‌ترین علل افزایش قیمت تمام شده در حوزه معدن برشمرد و گفت: این ضعف در حوزه ماشین‌آلات وجود دارد و علاوه بر این سازمان، سایر دستگاه‌ها از جمله گمرک، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و وزارت صمت باید به کمک بپردازند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: یکی از درخواست‌های فعالان معدنی در این زمینه این است که موضوع واردات ماشین آلات به بحث مجوزها وصل نشود؛ با این حال وزارت صمت در حال بررسی موضوع است و باید مراقب بود تا دلالان و سوداگران سوء استفاده نکنند.
وی افزود: در این زمینه ارائه وام و تسهیلات توسط صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی به فعالان بخش می‌تواند کمک‌حال باشد تا بتوانند از محل مجوزهای خود ماشین‌آلات دریافت کنند.
در ادامه این نشست، علی احمدوند رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی از برگزاری بیست و یکمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک در تیر امسال خبر داد.
احمدوند تصریح کرد: این اجلاس بزرگترین رویداد بخش مهندسی در حوزه معدن کشور است که در آن علاوه بر بررسی وظایف ذاتی اجلاس، به عملکرد شورا، عملکرد استان‌ها، برنامه‌ها، اهم فعالیت‌ها و بررسی مشکلات پرداخته خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ تیر ۰۲
345 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0