رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد ، جامعه مهندسی استان مرکزی شش هزار نفر است که چهار هزار و دویست نفر دارای پروانه و یک هزار و هشتصد نفر فاقد پروانه هستند

کد خبر: 011207001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ اسفند ۰۱ - ۳:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد ، جامعه مهندسی استان مرکزی شش هزار نفر است که چهار هزار و دویست نفر دارای پروانه و یک هزار و هشتصد نفر فاقد پروانه هستند

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی: گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد:
گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار داشت: شهر اراک از نظر خطر زلزله در رده متوسط است و گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد.
علی‌رضا حبیبی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز مهندس گفت: جامعه مهندسی استان مرکزی شش هزار نفر است که چهار هزار و دویست نفر دارای پروانه و یک هزار و هشتصد نفر فاقد پروانه هستند؛ مهندسین در رشته‌های هفت‌گانه برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، عمران، نقشه‌برداری و ترافیک فعالیت می‌کنند که تعداد مهندسین رشته‌های برق، مکانیک و ترافیک در استان بسیار کم است.
حبیبی ادامه داد: استان مرکزی از لحاظ نظام مهندسی جزو نظام مهندسی‌ های متوسط است، دولت برای تسهیل مجوز کسب و کار، سالانه چهار بار آزمون نظام مهندسی را برگزار می‌ کند و این سبب می‌ شود، آسیب‌ هایی برای سازمان ایجاد گردد، چرا که کیفیت کاهش پیدا کرده و خروجی و وردی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: افزایش آزمون و تعداد ورودی‌ها و تسهیل در برگزار آزمون؛ سطح علمی مهندسان را در آینده تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است کیفیت ساختمان‌ ها نیز را کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: کمیته‌ های کنترل به صورت متمرکز مستقر شده‌اند این در حالی است که در گذشته کنترل شهرستان‌ ها در خود شهرستان انجام می‌ شد در حالی که هم اکنون کمیته در نظام استان مستقر شده و این امر کیفیت ساخت و ساز را افزایش داده است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه سیستم ارجاع نیز به صورت اتوماسیون شده است، افزود: ارجاع نظارت به صورت دستی وجود ندارد و هیچ مالکی نمی‌ تواند ناظر خود را انتخاب یا تعویض کند مگر اینکه دلایل مستندی داشته باشند که ناظر در وظایف خود کوتاهی کرده است.
وی، کیفیت ساخت و ساز در استان مرکزی را از بسیاری از استان‌ها بهتر دانست و گفت: با توجه به اینکه در استان مرکزی حجم ساخت و سازهای ما به مانند تهران گسترده نیست راحت تر می‌توان ساخت و ساز را کنترل کرد، البته در شهر اراک کیفیت ساخت و ساز از شهرستان‌ ها بهتر است و سعی ما بر این است کمیته‌ های بازدید سرکشی بیشتری از شهرستان‌ها داشته باشند.
حبیبی با تاکید بر اینکه دوره‌های آموزشی سازمان جهت افزایش سطح علمی مهندسین در حال افزایش است، گفت: در مورد سیستم و برنامه نرم افزار، قرار داد جدید منعقد شده که تمام سیستم بصورت اتوماسیون شود و مستند سازی و نقشه‌ها در کمسیون تأیید و در آرشیو باقی بماند و مالک بتواند این روند کار را به صورت فایل کامل در اختیار داشته باشد
وی در مورد ضد زلزله بودن ساختمان‌ها گفت: چیزی به نام ساختمان ضد زلزله اصلاً وجود ندارد و طراحی ساختمان‌ ها بر مبنای عملکرد است، هدف ما این است ساختمان شکل پذیری خوبی از خود نشان دهد و انرژی زلزله را مستهلک کند و تلفات کم شود.
حبیبی، شهر اراک را از نظر خطر زلزله در رده متوسط بیان کرد و با عنوان اینکه گسل فعالی در استان مرکزی وجود ندارد، ادامه داد: احتمال زلزله در شهر اراک پایین است از طرفی جنس خاک اراک خوب است و ۸۰-۹۰ درصد قسمت‌ های اراک خاک خوبی دارد و خاک اراک دچار روانگرایی نمی‌ شود.
وی گفت: در شهر اراک با همت نظام مهندسی و شهرداری با تخلفات عمده مواجه نیستیم و وضعیت اجرای ساختمان‌ ها با نقشه مصوب اختلاف اندک دارد که از ‌دلایل آن می‌توان به فرهنگ‌سازی، تعهد مهندسان به کار در حوزه اجرا و نظام مهندسی اشاره کرد.
وی گفت: در استان مرکزی به ندرت مجوز ساخت با حذف پارکینگ داده می‌شود، در اقدام ملی مسکن نیز یک بخش نامه از سوی وزارت خانه ابلاغ گردید که بیست درصد واحدها را بدون پارکینگ پذیرفته شود که باز هم در استان این موضوع را نپذیرفتند و هیچ واحدی در اقدام ملی مسکن پذیرفته نشد که بدون پارکینگ ساخته شود.
وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای نظام مهندسی کل کشور با وزرات راه و شهرسازی دارد مبنی بر اینکه طرح‌ های اقدام ملی با پنجاه درصد تخفیف انجام شود که این پنجاه درصد تخفیف در بخش نظارت است حتی هزینه طراحی‌ ها در طرح اقدام ملی معمولاً با کم‌تر از پنجاه درصد انجام شده و برای اقدام ملی مسکن نهایت همکاری انجام شده است.
حبیبی در مورد هزینه‌های نظام مهندسی گفت: معمولاً وزارت راه و شهر سازی هزینه‌های نظام مهندسی را اعلام می‌کند و سال گذشته نیز بر خلاف مقررات سازمان، تمام نظام مهندسی‌ های کشور الزام به افزایش هزینه‌ها سی درصد نسبت به سال ماقبل شدند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی افزود: در ایران کم‌تر از دو درصد هزینه ساختمان مربوط به هزینه‌های نظام مهندسی است که چندان چشم‌گیر نیست و نسبت به سایر هزینه‌ها پایین است. مهندسین از لحاظ سطح درآمدی در رده متوسط هستند و معیشت مهندسین به شدت دچار مشکل است و یکی از نگرانی‌ ها همین معیشت مهندسین است، قابل ذکر است که بسیاری مهندسین نیز فاقد بیمه هستند و باید خودشان خویش فرما اقدام به بیمه کنند.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی استان مرکزی با درآمدهایی که از سال‌ های قبل داشته توانسته خود را حفظ کند اما درآمدهای سازمان بسیار کاهش پیدا کرده و خود را سرپا نگه داشته است، تا زمانی که حادثه‌ای از جمله زلزله ایجاد نگردد، عملکرد نظام مهندسی دیده نمی‌ شود. یکی از درآمدهای عمده سازمان که درآمد شناسنامه فنی و ملکی بود که خرج حقوق پرسنل می‌شد دچار مشکل و حذف شده، این درآمد در استان مرکزی بیست تا سی درصد درآمد سازمان را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه حدود هفتاد درصد ساخت و سازها توسط غیر مهندسین انجام می‌شود، گفت: در جامعه پزشکی ورود به دانشگاه محدود شده و این موضوع در واقع منجر شده از نظر کیفی پزشکان سطح بالاتری باشند و اشتغال آنها نیز دچار مشکل نشده در حالی که در مورد رشته‌ های مهندسی بدون در نظر گرفتن ظرفیت ساختمان تمامی دانشگاه‌ ها رشته‌های مهندسی به ویژه عمران و معماری را جذب می‌ کنند و این سبب شده تعداد مهندسان کشور ایران از همه کشورها بیشتر باشد این در حالی است که این تعداد مهندس نیاز نیست.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۰۱
156 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0