حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی

حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی

حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی ، است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است

کد خبر: 020504007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مرداد ۰۲ - ۱۰:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی ، است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است

حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی

حمزه شکیب: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:

عمر مفید ساختمان‌ها در کشور پنجاه سال کم تر از متوسط جهانی

حمزه شکیب اظهار داشت: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران بطور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.

حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در نشست خبری با اشاره به وظیفه طراحی، نظارت و اجرای ساخت ساختمان در کشور که بر عهده سازمان نظام مهندسی است، افزود: این سازمان با اینکه نقش مهمی در افزایش کیفی‌سازی واحدهای ساختمانی دارد اما چون مجری قانون نیست بسیاری قوانین مهندسی در ساختمان‌سازی رعایت نمی‌گردد.

شکیب گفت: در دوره جدید به بحث ارتقای کیفیت ساخت‌وساز ورود جدی داشتیم تا کمک کنیم این هدف را محقق کنیم. هم چنین به موضوع شفافیت سازمان نظام مهندسی وارد شدیم؛ در این راستا با توجه به اینکه در ارائه خدمات مهندسی وحدت رویه وجود نداشت، راه‌اندازی سامانه یک‌پارچه ای را شروع کرده‌ایم. بخشی از این سامانه آماده شد و تا پانزده ماه آینده همه سازمان‌های استانی باید یک نرم‌افزار واحد داشته باشند و دیگر از نرم‌افزارهای پراکنده استفاده نشود. بر این اساس همه حوزه‌ها دارای یک سیستم یکپارچه می‌شوند که دیگر کسی نمی‌تواند در آن مداخله‌ای داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد نظارت بر ساخت و سازها بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان روی ساختمان‌های دولتی نظارت ندارد و تمرکز آن روی ساخت و سازهای بخش خصوصی است، براساس گزارشات هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و عملاً استفاده بهینه این سرمایه‌گذاری به خلاقیت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بر می‌گردد تا عمر ساختمان افزایش پیدا کند و در برابر سوانح مقاوم باشد البته نهادهای دیگری مانند شهرداری و وزارت صمت در این موضوعات نقش آفرین هستند اما سازمان نظام مهندسی نقش کلیدی دارد.

وی با اشاره به مقاومت مسکن مهر، گفت: دیدیم که مسکن مهر در زلزله کرمانشاه خوب جواب داد و سقف واحد‌های مسکن مهر نریخت و کسی در این ساختمان‌ها کشته نشد اما تا هفتاد درصد ساختمان از لحاظ دیوارها و تأسیسات دیگر قابل استفاده نبود و هزینه‌ای برای حاکمیت برای بازسازی ایجاد کرد.

شکیب در پاسخ به پرسش دیگر در مورد عمر ساختمان در ایران و دنیا بیان کرد: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین سی تا چهل سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.

وی از اجرای برچسب انرژی ساختمان از امسال خبر داد و افزود: ساختمان‌ها از امسال در حوزه مصرف انرژی برچسب انرژی خواهند داشت و رده‌بندی می‌شوند و رعایت حداقلی آن الزامی است تا بتواند پایان کار را دریافت کند. هزینه ساخت افزایش یافته و این هزینه از متری ده میلیون تومان در ساختمان‌های یک و دو طبقه تا ۲۱ میلیون تومان در ساختمان‌های بلند مرتبه می‌رسد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مرداد ۰۲
151 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0