حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد

حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد

حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد ، سازمان نظام مهندسی از سال ٧۵ فعالیت خود را آغاز کرد و این مجموعه علاوه بر هیات مدیره دو رکن بازرسی و انتظامی دارد

کد خبر: 020503006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مرداد ۰۲ - ۹:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد ، سازمان نظام مهندسی از سال ٧۵ فعالیت خود را آغاز کرد و این مجموعه علاوه بر هیات مدیره دو رکن بازرسی و انتظامی دارد

حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد

حمزه شکیب: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد
متوسط عمر ساختمان در ایران چند ساله است؟
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری بیان کرد: در تهران هشت سازمان هستند که ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام می کنند که یکی از آن‌ها سازمان نظام مهندسی است.
متوسط عمر ساختمان در ایران چند ساله است؟
حمزه شکیب در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد، گفت: سازمان نظام مهندسی از سال ٧۵ فعالیت خود را آغاز کرد و این مجموعه علاوه بر هیات مدیره دو رکن بازرسی و انتظامی دارد و حال حاضر ٣٨۴ عضو هیات مدیره در سراسر کشور در این سازمان مشغول به کار هستند و از هر استان یک نماینده در شورای مرکزی حضور دارد.
شکیب با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بر روی ساختمان‌های دولتی نظارت ندارد و تمرکز آن بر روی ساخت و ساز‌های بخش خصوصی است، افزود: براساس گزارشات هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و عملا استفاده بهینه این سرمایه گذاری به خلاقیت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بر می‌گردد تا عمر ساختمان افزایش پیدا کند و در برابر سوانح مقاوم باشد البته نهاد‌های دیگری مانند شهرداری و وزارت صمت در این موضوعات نقش آفرین هستند، اما سازمان نظام مهندسی نقش کلیدی دارد.
وی ادامه داد: در مقاطعی افراد علمی در آنی سازمان حضور داشتند، اما با توجه به چرخه سنگین مالی در این حوزه، رقابت انتخاباتی بیشتر شد.
شکیب گفت: از سال ٩٢ تغییراتی در سازمان‌های نظام مهندسی ایجاد شد و مالکان را مکلف کردند تا برای انتخاب مهندس ناظر پولی را به سازمان نظام مهندسی واریز کنند از این تغییراتی در این سازمان را شاهد بودیم، اما در این دوره به بحث ارتقای ساخت و ساز ورود جدی کردیم و موضوع مهم دیگر ورود به شفافیت در سازمان نظام مهندسی بوده و از این رو سامانه یکپارچه برای دسترسی ٣١ استان ایجاد کردیم که تمام استان‌ها به یک نرم افزار واحد استفاده کنند و دیگر بساط نرم افزار‌های متعدد استانی جمع شود.
وی با اشاره به مقاومت مسکن مهر گفت: دیدیم که مسکن مهر در زلزله کرمانشاه خوب جواب داد و سقف واحد‌های مسکن مهر نریخت و کسی در این ساختمان‌ها کشته نشد، اما تا هفتاد درصد ساختمان از لحاظ دیوار‌ها و تاسیسات دیگر قابل استفاده نبود و هزینه‌ای برای حاکمیت برای بازسازی ایجاد کرد.
شکیب با بیان اینکه کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال کاهش خسارت‌ها در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله هستند، گفت: واقعیت این است که اگر زلزله‌ای رخ دهد دیگر دولت‌ها امکان تامین خسارت‌ها را ندارند از این رو به دنبال کاهش هر چه بیشتر خسارت‌ها هستند. سازمان نظام مهندسی هم در ایران با دولت در حال مذاکره است که در ساخت نهضت ملی مسکن مقررات ایمنی دربرابر سوانح طبیعی به اجرا برسد. می‌دانیم که در هشت سال یک بار در معرض زلزله نادر قرار می‌گیریم بنابراین باید مساکنی ساخته شود که بصورت آبرومندانه در برابر زلزله امن باشند. این درخواست را از وزرات راه و شهرسازی داشتیم که این موضوع را در مقررات ملی لحاظ کنند هر چند در ابتدا ٧ تا ١٠ درصد هزینه‌های ساخت افزایش پیدا می‌کند، اما در دراز مدت ۴٠ درصد سود خواهد داشت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری با اشاره به عمر ساختمان در ایران و دنیا افزود: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است.
وی از اجرای برچسب انرژی ساختمان از امسال خبر داد و افزود: ساختمان از امسال در حوزه مصرف انرژی برچسب انرژی خواهند داشت و رده‌بندی می‌شوند و رعایت حداقلی آن الزامی است تا بتواند پایان کار را دریافت کند.
وی در مورد ورود سازمان نظام مهندسی به موضوع ساختمان‌های پرخطر در کلانشهر‌ها و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ساخت و ساز در حرایم گسلی، گفت: یک ساختمان بطور کلی متشکل از دو فاز است که مرحله اول مربوطه به دوره ابتدای ساخت تا بهره‌برداری بوده و طبق مقررات، در این مرحله طراح و ناظر و مجری ساختمان از طریق سازمان نظام مهندسی انتخاب می‌شوند و در مرحله دوم بهره‌برداری تا عمر ساختمان است که هر چند در مرحله نگه‌داری از سال ٩٢ قانون مقررات ملی ساختمان به تصویب رسیده که به صورت علمی از ساختمان نگه‌داری گردد، اما تا به امروز این مقررات و قوانین به اجرا نرسیده است.

شکیب با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان ناایمن کار ممیزی انجام نمی‌دهد، گفت: اگر قانون نگه‌داری علمی رعایت می‌شدهیچ مشکلی برای پلاسکو ایجاد نمی شد و متاسفانه امروز هیچ الزامی برای نگه‌داشتن علمی به اجرا نمی‌رسد. در تهران هشت سازمان هستند که ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام می‌کنند که یکی از آن‌ها سازمان نظام مهندسی است. در حال حاضر ١٠٠٠ ساختمان بالای ١٢ طبقه در شهر تهران وجود دارد؛ که مستعد حریق هستند و باید به طور ویژه نگه‌داری شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری گفت: طبق درس‌هایی که در سانحه پلاسکو دیدیم این پیشنهاد دادیم که در هر ناحیه این ساختمان‌ها شناسایی گردند و نقشه سه بعدی آن‌ها را در اختیار اتش‌نشانی قرار دهیم و مکانیسم فرو ریزش ساختمان مورد تحلیل قرار داده شود تا در مواقع ضروری اقدام و عکس‌العمل آتش نشانی ارتقا پیدا کند.
منبع: اقتصاد ۲۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مرداد ۰۲
103 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0