ادامه مجمع عمومی نوبت دوم نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

نصف اصفهان با زلزله مشهد تعطیل میشد!

به گفته نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ساختمانهایی که در شهر اصفهان از سالهای هشتاد و پنج به بعد ساخته شده است مطابق ویرایش دوم آئیننامه نظام مهندسی و استانداردهای بین المللی ساخت و ساز است اما دیگر ساختمانهای شهر که عمر بیست و پنج تا پانزده ساله دارد، توان مقاومت در مقابل زمین لرزه را ندارد!.

کد خبر: 10232 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ فروردین ۹۶ - ۱۰:۴۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،به گفته نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ساختمانهایی که در شهر اصفهان از سالهای هشتاد  و پنج به بعد ساخته شده است مطابق ویرایش دوم آئیننامه نظام مهندسی و استانداردهای بین المللی ساخت و ساز است اما دیگر ساختمانهای شهر که عمر بیست و پنج تا پانزده ساله دارد، توان مقاومت در مقابل زمین لرزه را ندارد!.نصف اصفهان با زلزله مشهد تعطیل میشد

نصف اصفهان با زلزله مشهد تعطیل میشد

سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان

نصف اصفهان با زلزله مشهد تعطیل میشد

زلزله مشهد، دیگر از مرز هشدار و اخطار برای شهرهای بزرگی که شرایطی مانند این شهر دارند، گذشته است و این مسئله نشان داد، خطر از آن چیزی که مسئولهای شهری تصورش را دارند به شهرهای ایران بویژه شهرهایی با تراکم جمعیتی و ساخت و سازی بالا، نزدیکتر است.

در تیرماه سال گذشته در گزارشی ۳ شهر مشهد، کرمان و تهران در لیست هشدار برای وقوع زمین لرزه قرار گرفتند که با به تحقق پیوستن این رخداد طبیعی برای شهرهای کرمان و مشهد در هفته اخیر، تهران بیشتر از همیشه به “روز حادثه” نزدیکتر شده است و خطر بیخ گوش این شهر و شهروندانش نشسته است.

شهر تهران با داشتن گسلهای فعال در حومه داخل شهر و در اکثر منطقه های شهری در وضعیت بدتری نسبت به ۲ شهر دیگر قرار دارد علاوه بر این که فرونشستهای مکرر زمین در تهران و سست شدن لایه های خاکی این شهر، خطرپذیری را در پایتخت ایران بمرز هشدارهای جدی رسانده ست.

شهر تهران بلحاظ خطرپذیری در دنیا رتبه ۶ را دارد که در برابر زلزله هایی که در کشورهایی مشابه ایران از نظر تراکم مثل ژاپن رخ میدهد، میتوان پیش بینی کرد در صورت رخداد زمین لرزه در تهران، فاجعه های انسانی آن قابل جبران نخواهد بود.

طی ده سال اخیر بدلیل بارگذاریهای بیش از حد در ساخت و سازهای تهران و ایجاد مشکل تراکم جمعیتی در این شهر و همچنین فرونشست زمین، مقاومت تهران در برابر زلزله از ۶ ریشتر به ۴ و نیم ریشتر کاهش یافته است و این بدان معناست که اگر زلزله ای مشابه مشهد که روی داد در تهران بوقوع پیوسته بود، کشور اکنون درگیر یک بحران اجتماعی و سیاسی بود.

تهران به لحاظ موقعیت پولتیک از اهمیت بیشتری در مقاوم سازی شهری برخوردار است اما متاسفانه عمل کرد مسئولهای شهری در سالهای اخیر و تهیه نقشه های جامع از منطقه هایی که بیشترین و کم ترین خطرپذیری را در برابر زلزله دارد، باعث شده تا آگاهی عمومی در برابر زلزله در شهر تهران به حداقل خود برسد. درست مانند آن چه در مشهد و روستاهای مجاور آن روی داد و بدلیل عدم رعایت شهرسازی استاندارد و مقام نبودن ساختمانها، تلفات جانی قابل تامل و ضرر اقتصادی زیادی به شهرها و روستاها وارد شد.

در شهرهای توسعه یافته دنیا بویژه در آسیا که با خطر زمین لرزه هایی مانند مشهد، روبرو است، همین میزان ریشتر هیچ خسارتی بهمراه ندارد زیرا شناخت مدیرهای شهری و مردم از جغرافیایی که در آن زندگی میکنند باعث افزایش استانداردهای شهرسازی شده است.

در شهر تهران استانداردهای شهرسازی مطابق با شرایط جغرافیایی و سیاسی آن نیست و تراکم فروشی شهرداری و نبود تسهیلات برای مقاوم سازی ساختمانها باعث شده تا تهران روی یک بمبی که هر ساعت امکان انفجار آن و بلعیدن شهر در خود باشد، ساخته گردد.

البته این شرایط تنها در تهران حاکم نیست و کلان شهرهایی هم چون اصفهان نیز هرچند از معضل گسلهای متعدد و فرونشست در امان بوده اما بافتهای فرسوده آن هروز این شهر تاریخی را بخطر نزدیکتر میکند.

تلاشهایی که در سالهای گذشته از سوی مدیرهای شهری برای نوسازی بافتهای فرسوده هرچند حادثه را از اصفهان دورتر کرده است اما بدلیل افزایش تراکم جمعیتی در بعضی مناطق این شهر، معضل تلفات جانی در کمین شهر نشسته است.

منطقه های ۱ و ۳ اصفهان هم به سبب تراکم جمعیتی و جای دادن بیش ترین هکتار بافت فرسوده در خود، بیشتر از دیگر نقاط شهری نیاز به نوسازی و احیا دارد که متاسفانه روند نوسازی در این محلات از سوی مردم بدلیل ریزدانگی زمینها کاهش یافته است.

در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان طرح هر هفته ۱ افتتاح با تمرکز بر موضوع شهرسازی مقاوم، توانست بخشی از بافتهای مرده شهری را در این منطقه ها زنده کند و با بازگشت جمعیت به این منطقه ها، همچنین خطر تخریب به حداقل خود رسید اما در سایر محله های شهر که ساختمانهایی نه چندان فرسوده و نه مدرن دارد، باید طرح مقاوم سازی با مشارکت سازمان نظام مهندسی و شهرداری اجرایی گردد که تاکنون در این مورد طرحی مصوب و اجرایی نشده است.

شورای شهر در سالهای اخیر با تمرکز روی بافتهای فرسوده از مقاوم سازی ساختمانهایی که در دهه هفتاد و هشتاد در شهر اصفهان ساخته شده و با استانداردهای روز نظام مهندسی و مقاومت در برابر زمین لرزه نیز مطابق نیستند، غافل بوده است و بهمین دلیل شهرداری نیز پروژه ای در این مورد در دست اقدام و اجرا ندارد.

به گفته نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ساختمانهایی که در شهر اصفهان از سال های هشتاد و پنج به بعد ساخته شده است طبق ویرایش دوم آئین نامه نظام مهندسی و استانداردهای بین المللی ساخت و ساز است اما بقیه ساختمانهای شهر که عمر پانزده الی بیست و پنج ساله دارد، توان مقاومت در مقابل زمین لرزه را ندارد!.

ساختمانهایی هم که در بافت فرسوده شهری قرار دارد، توان تحمل ۴ ریشتر زلزله را دارد و این یعنی در شرایط مشابه  مشهد، منطقه های ۱ و ۳ اصفهان بطور کامل تخریب و تلفات انسانی قابل توجه بود!.

یکی از باورهای اشتباه که سبب شد در سالهای اخیر به مقاوم سازی بافتهای فرسوده و ساختمانهایی با عمر پانزده الی بیست و پنج سال بی توجهی شود، سابقه عدم وقوع زلزله در شهر اصفهان است اما نکته تامل برانگیز در این زمینه این است که زلزله بم هم دوهزاروپانصد سال بعد از ساخت ارگ بم در این شهر روی داد و باعث یک بحران شهری که کل کشور را درگیر خود کرده بود، گردید.

با این استدلال شهر اصفهان نیز با تمام آثار تاریخی و منابع انسانی در خطر همیشگی قرار دارد و اگر نگاهی به آخرین آماری که در سال نودویک در مورد گسلهای ثبت شده این شهر بیندازیم، لزوم مقاوم سازی شهر و آمادگی برای مدیریت بحران را بیش تر متوجه میشویم.

طبق مطالعات پهنه بندی زلزله در اصفهان شانزده گسل در استان به ثبت رسیده است که هرچند بیش تر آن ها در شهرهای کویری واقع است اما حتی پس لرزه های، زمین لرزه های شهرهای شرقی و شمالی اصفهان میتواند، بافتهای فرسوده شهر اصفهان را تهدید کند.

با این احتساب میتوان تخمین زد که پنجاه درصد خانه های اصفهانیها در برابر زمین لرزه مقاوم نیست اما اقدام شهرداری در عدم صادرکردن مجوز برای بلندمرتبه سازی در این شهر بویژه در هسته مرکزی، خیال شهروندان از کاهش خسارتهای ناشی از خطرهایی مانند زلزله کمی آسود.

منبع : تابناک

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ فروردین ۹۶
1308 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0