رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها

رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها

رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها ، تنوع آب و هوایی در سطح کشور باعث تولید محصولات مختلف کشاورزی شده است و توجه به این امر میتواند راه حل خروج از بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی باشد

کد خبر: 991205018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ اسفند ۹۹ - ۱:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها ، تنوع آب و هوایی در سطح کشور باعث تولید محصولات مختلف کشاورزی شده است و توجه به این امر میتواند راه حل خروج از بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی باشد

رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها

رتبه خوب نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها
رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد بیان کرد؛
نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یزد در بین سایر استانها از رتبه خوبی برخوردار است
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سال هشتاد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تاسیس آن در استان‌ها شکل گرفت تا بتواند بعنوان یک تشکل صنفی و تخصصی متشکل از اساتید، دانش آموختگان و کارشناسان بخش کشاورزی و منابع طبیعی الگوی رشد و پیشرفت در این بخش را ترسیم کند.
حمید سودایی زاده، عضو انتصابی شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و‌منابع طبیعی استان یزد و رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در مورد کارکرد و اهمیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ‌منابع طبیعی به سوالاتی پاسخ داد که در ادامه می خوانیم.
نظر شما در مورد تاثیر و نقش نظام مهندسی در اشتغالزایی اعضاء چیست؟
تنوع آب و هوایی در سطح کشور باعث تولید محصولات مختلف کشاورزی شده است و توجه به این امر میتواند راه حل خروج از بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی باشد. از آن جایی که ظرفیت بخش دولتی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی محدود است لذا وجود سازمانی که بتواند پتانسیل نیروی تحصیل کرده در بخش کشاورزی را به بخش خصوصی معرفی کند و از طرف دیگر با برگزاری دوره های آموزشی کاربردی، مهارت فارغ التحصیلان این بخش را افزایش دهد کاملا ضروری است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با گرد آوری فارغ التحصیلان در گرایشهای مختلف کشاورزی و منابع طبیعی و آموزش تکنیکهای نوین به آنها بعنوان پلی بین بخش خصوصی و نیروهای ماهر عمل کرده و میتواند نقش بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی داشته باشد.
لطفا جایگاه و نقش نظام مهندسی در مهندسی شدن فرآیند تولید و رفع مشکلات بخش کشاورزی و افزایش بهره وری را توضیح دهید.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بعنوان بزرگ‌ ترین تشکل تخصصی بخش کشاورزی با دارا بودن اعضایی با تخصصهای مختلف، جایگاه بسیار مهمی در امر تولید و ساماندهی بخش کشاورزی و منابع طبیعی دارد. در واقع مهم‌ترین نقش این سازمان تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است بطوریکه ضمن افزایش تولید در واحد سطح کم‌ترین خسارت به منایع طبیعی و محیط زیست کشور وارد شود. این امر تنها با استفاده از دانش روز دنیا و ایجاد بستر مناسب برای کسب‌وکار‌های نوین و تولید در محیطهای کنترل شده دست ‌یافتنی است. لازمه این امر برگزاری کلاسهای کاربردی جهت آموزش اعضاء و آشنایی متخصصین جوان با نحوه مهندسی نمودن فرایند تولید است.
نظر شما بعنوان عضو هیئت مدیره سازمان، درباره عملکرد و روند رو به رشد آن چیست؟
از سال هشتاد و یک که اولین دوره فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور آغاز شد، این سازمان مسیر رو به رشد خود را آغاز کرده و برنامه های مختلفی را جهت بهبود وضعیت کشاورزی به انجام رسانده است. مهم‌ ترین دستاورد تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در این مدت گردهم آمدن دانش‌آموختگان فرهیخته بخش کشاورزی به ‌عنوان یک پشتوانه علمی قوی برای فعالیت ‌های این بخش بزرگ کشور است. با این حال ضروری است که از پتانسیل سازمان در ارتقاء وضعیت کشاورزی با استفاده از پیشتوانه قانونی آن به نحو مطلوب تری استفاده شود.
اعضای سازمان چه خواسته هایی دارند و مهم‌ترین دغدغه اعضا چه بوده است؟
اعضا با دادن حق عضویت به سازمان نظام مهندسی انتظار دارند که در قبال آن خدمات زود بازده گوناگونی دریافت کنند. استفاده نکردن از پتانسیل اعضاء و عدم توجه به نیازهای آن‌ها منجر به ایجاد یاس و ناامیدی در افراد، سلب اعتماد از سازمان و در نهایت منجر قطع همکاری با بدنه سازمان می شود. متقابلا ارائه خدمات مناسب به اعضاء منجر به افزایش امید در آنها شده و روحیه کاری این متخصصین جوان را افزایش میدهد. مسلما مهمترین دغدغه اعضاء داشتن شغل است که ضروری است راه‌کارهای عملی در این زمینه ارائه گردد. توقع خدماتی از قبیل اختصاص وام کم بهره به اعضاء، تشکیل تعاونی های مسکن، در اولویت قرار دادن اعضاء برای دریافت زمین برای راه اندازی شغل از دیگر مطالبات اعضاء است.
بنظر شما ساختار فعلی نظام مهندسی منطبق با نیاز کشاورز است؟
بطور کلی در برخی از فعالیتها نظیر بخش دامپروری و تا حدودی تولیدات گلخانه ای سازمان از کارنامه قابل قبولی برخوردار است با این حال در تعدادی از بخشها بخصوص بخش آب و خاک و ارزیابی اراضی نیاز به فعالیت بیشتر و تغییر برخی از ساختارهای موجود جهت غلبه بر مشکلات است. مهم‌ترین چالشی که در این مورد میتوان اشاره کرد، وجود برخی از سازمان ها یا نهادهای موازی با فعالیت سازمان نظام مهندسی و عدم اعتقاد برخی از مدیران دستگاه های اجرایی به توانایی سازمان است.
نظر شما در مورد واگذاری های جدید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ‌منابع طبیعی چیست؟
در صورتیکه وظایف و واگذاری های جدید با مطالعه و انجام کار کارشناسی به سازمان انجام شود، هم‌چنین زیر ساخت های لازم برای آموزش اعضاء در زمینه فعالیت جدید وجود داشته باشد این واگذاری ها میتواند نقش مهمی در ارتقا کیفیت فعالیت مورد نظر و اشتغالزایی برای متخصصین بخش کشاورزی داشته باشد.
عملکرد نظام مهندسی استان یزد را در بین دیگر استانها را چگونه ارزیابی می کنید؟
بطور کلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در بین سایر استانها از رتبه قابل قبولی برخوردار است. یکی از موفقیتهای این سازمان کاهش مدت زمان صدور مجوزها با راه اندازی سامانه های الکترونیکی است، که از این نظر سازمان یزد در بین سایر استانها پیشگام است. سازمان استان از نظر تعداد و مبلغ تراکنش موفق مالی امور کارشناسی در سامانه ارجاع کار در بین سایر استانها بطور میانگین دارای مقام هشتم تا نهم است که با توجه به صنعتی بودن استان و شرایط سخت اقلیمی برای تولید محصول، جایگاه مناسبی است.
بنظر شما سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در چه زمینه ای باید فعالیت خود را افزایش دهد؟
پتانیسلهای مختلفی در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامپروری بخصوص در بخش تولیدات گلخانه ای و گیاهان دارویی در استان وجود دارد که ضروری است برنامه ریزی دقیق برای بالفعل کردن این پتانسیلها و افزایش میزان اشتغال اعضا صورت پذیرد.
چه موضوعی را جزو مشکلات حال حاضر سازمان می دانید؟
عدم اعتقاد و باور برخی مدیران و مسئولان استان یزد به قابلیت‌ های سازمان از مشکلاتی است که سازمان نظام مهندسی با آن روبرو است. در این زمینه تشکیل جلسات مشترک مسئولین سازمان با بدنه اجرایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان می تواند به کاهش حاکمیت تفکر دولتی در بخش کشاورزی کمک نماید.
بعنوان عضو هیئت مدیره ارتباط سازمان با سایر دستگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه ایجاد تعامل با مدیران دستگاههای اجرایی در دستور کار سازمان نظام مهندسی استان یزد قرار داشته و تا کنون بسیاری از موانع موجود برطرف گردیده است. با این حال می بایست رایزنیهای گسترده با بخش اجرا ادامه داشته و با ارائه آمارهای مستند در زمینه نقش سازمان در بهبود بهره وری بخش کشاورزی جایگاه این تشکل در بین مسئولین استان به خوبی مشخص شود.
منبع: خبرگزاری موج

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۹
741 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0