اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان

اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان

اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان ، است. طبق قانون تمام افرادی که می خواهند در صنعت ساختمان در 3 بخش طراحی، نظارت و سازندگی فعالیت کنند، باید عضو سازمان نظام مهندسی شوند

کد خبر: 000213005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۰ - ۱۰:۱۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان ، است. طبق قانون تمام افرادی که می خواهند در صنعت ساختمان در ۳ بخش طراحی، نظارت و سازندگی فعالیت کنند، باید عضو سازمان نظام مهندسی شوند

اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان

اجرای کامل قانون شناسنامه فنی موثر در مشخص شدن عامل ساختمان
در صنعت ساختمان، عامل از مصونیت قضایی برخوردار است
مهدی محرمی بیان کرد: اجرای کامل قانون شناسنامه فنی سبب می گردد، عامل ساختمان مشخص باشد، و مثلا اگر سنگ نما سقوط کند آن شخصی که مسئول سنگ بوده و آن را اسکوپ نکرده باید پاسخگو باشد متأسفانه در صنعت ساختمان، عامل از مصونیت قضایی برخورداراست و ناظر باید پاسخگوی همه موارد باشد و این از معایب عدم اجبار در اجرای شناسنامه فنی است.
مهدی محرمی پایه یک طراحی ناظر با صلاحیت اجرا، اظهار داشت: طبق قانون تمام افرادی که می خواهند در صنعت ساختمان در ۳ بخش طراحی، نظارت و سازندگی فعالیت کنند، باید عضو سازمان نظام مهندسی شوند و پس از آن باید پروانه اشتغال خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کنند، این روند کاری در راستای تنفیق امور صنعت ساختمان کشور ایجاد شده است.
محرمی در رابطه با عدم اجبار صدور شناسنامه فنی برای تمام ساختمانها با بیان اینکه “ای کاش این مسئله اجباری می شد” تصریح کرد: به نظر من نخستین علت در عدم اجبار در صدور شناسنامه فنی عدم همکاری نهادها و وزارت‌خانه‌های مربوطه از جمله وزارت کار، وزارت راه و شهرسازی و گاهاً وزارت کشور است؛علت دوم این است که در کشور ما سازنده و سرمایه گذار یک نفر هستند؛ سرمایه گذار دوست دارد که سازنده اصلاً در کار وی دخالت نکند به علت اینکه دنبال منافع شخص خود است، در واقع چون سرمایه گذار به دنبال کار اقتصادی است، طبیعتاً از کار فنی بیزار است.این در حالی است که سازنده تمایل دارد کار را فنی انجام دهد که این خود هزینه های سرمایه گذار را افزایش می دهدلذا سرمایه گذار از این موضوع دوری می کند. متأسفانه این سرمایه گذارها قشر مشخصی نیستند و می توانند از بین افرادی باشند که در اجرایی کردن شناسنامه فنی نقش دارند.
وی ادامه داد: مقرر شده بود که تفاهم نام هایی در مورد اجرایی شدن سازندهی ذیصلاح انجام گردد و در ۴ بخش شورای شهر، شهردار، معاونت مسکن و ساختمان و وزارت راه وشهرسازی، مورد حمایت قرار گیرد، اما نمیدانم چه اتفاقاتی رخ داد؛ زمانی که تفاهم‌نامه اجرایی شده مشاهده کردیم که معاونت مسکن و ساختمان تفاهنامه را امضا نکرده هم‌چنین امضاهایی در سمت معاونت یا یکی از اعضا (نه رئیس) را در شورای شهر و شهرداری شاهد بودیم؛ اینکه تفاهم‌نامه توسط شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورا امضا می شد با آنچه که اتفاق افتاد بسیار متفاوت استو نهایتا متأسفانه طبق معمول این قانون مجدد اجرایی نگردید.
محرمی افزود: اجرای کامل قانون شناسنامه فنی سبب می شود، عامل ساختمان مشخص باشد، و مثلاً اگر سنگ نما سقوط کند آن شخصی که مسئول سنگ بوده و آن را اسکوپ نکرده باید پاسخگو باشد متأسفانه در صنعت ساختمان، عامل از مصونیت قضایی برخورداراست و ناظر باید پاسخ‌گوی همه موارد باشد و این از معایب عدم اجبار در اجرای شناسنامه فنی است.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اردیبهشت ۰۰
886 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0