پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی

پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی

پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی ،صورت گرفت. قانون نظام مهندسی ساختمان ابتر مانده است

کد خبر: 990324003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ خرداد ۹۹ - ۹:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی ،صورت گرفت. قانون نظام مهندسی ساختمان ابتر مانده است

پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی

پی ‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس شورای اسلامی
در جلسه نظام مهندسی تهران با نمایندگان مجلس یازدهم تاکید گردید:

پی‌گیری مطالبات مهندسان با تشکیل فراکسیون تشکلهای مهندسی در مجلس/ قانون نظام مهندسی ساختمان ابتر مانده است

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با عنوان این که مطالبات به حق مهندسان را می توان با تشکیل فراکسیون تشکل های مهندسی در مجلس دنبال کرد، تصریح کرد: قانون نظام مهندسی کارکردهای خود را از دست داده و لازم است این قانون اصلاح شود تا جوابگوی نیازهای امروز مهندسان باشد.

مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در جلسه ای با تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم از نمایندگان تقاضا کردند تا برای ساماندهی به وضعیت مهندسان ساختمان در تهران تشکیل «فراکسیون تشکلهای فنی و مهندسی» در مجلس را بمنظور رفع مشکلات حوزه مهندسی ساختمان دنبال کنند.

لزون اصلاح قانون برای جوابگویی به نیازهای روز مهندسان

در آغاز این جلسه رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران به عضویت صد و بیست هزار مهندس در این سازمان اشاره کرد و افزود: سالانه نزدیک ده هزار نفر به اعضای این نظام صنفی اضافه میشوند و اکنون نظام مهندسی ساختمان تهران یک چهارم اعضای کل کشور را دارد.

سعید سعیدیان ادامه داد: این آمار به ما نشان میدهد باید برای تعداد فزاینده مهندسان این استان باید تمهیدات جدید و مطلوبی بیندیشیم تا این قشر بتوانند به حداقلهای خود دست پیدا کنند. چرا که متاسفانه به علت عدم زیر ساخت ها به لحاظ قانون برای آن ها کار چندانی صورت نگرفته است.

سعیدیان گفت: بنظر میرسد قانون نظام مهندسی که در سال هفتاد و چهار به تصویب رسیده کارکردهای خود را از دست داده و لازم است این قانون اصلاح شود تا جوابگوی نیازهای امروز مهندسین باشد.

وی به کارکرد مثبت این قانون نیز اشاره کرد و افزود: تاب آوری ساختمانها و یا حتی حوادثی که در زلزله سالهای گذشته اتفاق افتاد نشان داد تصویب این قانون بسیار کار درستی بوده اما اکنون با گذشت بیش از دو دهه لازم است این قانون خود را با مقتضیات روز منطبق کند.

وی ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی را در نظام پارلمان کشورموضوع مدنظر مهندسان عنوان کرد و افزود: مطالبات به حق مهندسان میتواند از طریق فراکسیون تشکلهای مهندسی دنبال گردد.

این مسئول ادامه داد: در مجلس یازدهم که با شعار رفع مشکلات و توجه به موضوعات تخصصی و اقتصادی شکل گرفته است، ذینفعان باید در اصلاح قانون نقش داشته باشند و در این مسیر از تمام تشکلهای مهندسی و نظرات کارشناسی بهره برده شود.

قانون نظام مهندسی ساختمان ابتر مانده است/ مهندسان در نشست ها و مجامع عمومی حضور ندارند

هم‌چنین مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در این جلسه افزود: قانون نظام مهندسی ساختمان، جزء معدود قانون هایی است که ابتر مانده و متناسب با تکنولوژیهای نوین، روزآمد نشده است.

خلیل محبت خواه گفت: قوانین مربوط به این تشکل، یک بار مصوب شده در حالیکه تکنولوژیهای نوینی روی کار آمده اند و ساخت و سازهای بسیاری هم انجام شده است بدون آنکه قوانین متناسب با آن تصویب و اصلاح گردد.

محبت خواه ادامه داد: با حضور صد و بیست عضو در نظام مهندسی ساختمان پتانسیل قابل توجهی در استان تهران جمع شده است و میتوان از هر لحاظی بر روی آن حساب باز کرد. با وجود این تعداد عضو قابل توجه، اما این اعضا در زمان تشکیل نشست ها و مجامع عمومی حضور ندارند و مشکلات فراوانی در این زمینه شکل میگیرد.

وی افزود: امروز مهندسان حوزه ساختمان به واقع در شرایط سختی به سر میبرند و در جایگاهی که باید باشند، قرار ندارند، از ضمانت شغلی بی بهره اند، به حق خود نمی رسند و بیمه مشخصی ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در سازمان نظام مهندسی باید تحولی رخ دهد و هیات مدیره آن از نگاه صنفی خارج شوند و به دنبال رفع مشکلات اصلی باشد چون قانونهای سالهای پیشین ابتر مانده اند.

وی گفت: در این مسیر خلاء وجود دارد که این همان حلقه گمشده یا نقش پررنگ نظام مهندسی است که باید نگاه معماری ایرانی و اسلامی را به نگاه مهندسان نزدیک کند. این مساله تنها و فقط صرف تشکیل یک فراکسیون در مجلس نیست، بلکه تعامل بیشتر و به روز شدن خواسته های مهندسان باید دنبال گردد.

محبت خواه با عنوان این که همکاری تنگاتنگی میان نظام مهندسی و نمایندگان مجلس باید شکل بگیرد، از نبود تاثیر نظام مهندسی ساختمان بعنوان یار و یاور مسئولان حوزه عمرانی کشور گلایه کرد.

وی گفت: نظام مهندسی ساختمان باید به عنوان بازوی اجرای در کنار مجلس حضور داشته باشند و نمایندگان بتوانند بر روی تعامل و مشورت صاحب نظران این حوزه حساب باز کنند.

وی ادامه داد: این فراکسیون در صورت تشکیل باید به موضوع که امنیت شغلی و بیمه مهندسان درچه وضعیتی است، عمیقا فکر کند. این که چرا مجامع اولیه نظام مهندسی تشکیل نشده و چرا درگیر روزمرگیها و کارگروههایی هستیم که گرهی از مشکلات باز نمیکنند.

محبت خواه، هم‌چنین خواستار مشارکت اعضای نظام مهندسی ساختمان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن با دولت شد.

بعضی از نمایندگان به بنگاه داری روی آورده اند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز در این نشست گفت: متاسفانه در مجلس دوره های قبل تنها بیست و پنج درصد لوایح به صحن مجلس رسید و تصویب شد. بقیه هفتاد و پنج درصد عملا کارکرد خود را از دست داد و به نتیجه درخوری نرسید.

اقبال شاکری گفت: تجربه مجلس قبل نشان داد بعضی از نمایندگان به بنگاه داری روی آوردند و جمع آوری منابع و پاسخگویی به نیازها را یک‌سره کنار گذاشتند که نباید این‌گونه باشد.

وی گفت: باید ارتباط میان مردم و نمایندگان را گسترش دهیم تا به نتیجه بهتری در تصویب و بررسی قوانین دست یابیم.

شاکری تصریح کرد: برای جلوگیری از تکرار این وضعیت در مجلس جدید، باید مسائل را از منظر کسانی بشنویم که بناست قوانین مصوب را اجرا کنند. اگر قوانین موجود کنونی نیز به درستی اجرا گردد، منافع بسیاری از مردم تامین می گردد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بررسی و طرح یک مصوبه در مجالس حداقل ۳ سال به طول می انجامد و در این زمینه لازم است که آسیب شناسی انجام گیرد که چرا باید چنین فرآیند طولانی سپری گردد.

فضای کنونی کشور، جامعه مهندسی را زیاده خواه میدانند/ ضریب پایین تاب آوری مهندسان ایرانی در خارج از کشور

هم‌چنین نماینده مردم انزلی در این دیدار با تاکید بر مطالبات به حق جامعه مهندسی کشور بیان کرد: متاسفانه فضای کنونی کشور، جامعه مهندسی را زیاده خواه می دانند که نظر منصفانه ای نیست.

احمد دنیا مالی گفت: این نگاه جامعه مهندسی را از فضای کسب و کار و برنامه ریزی موثر دور کرده و اگر اقدامات قانونی انجام نشود، کارها بصورت تنها طرح مساله باقی خواهد ماند.

دنیامالی اشکالات در حوزه کسب و کار مهندسی را متوجه بازارهای مالی و پولی عنوان کرد و افزود: سازوکارهای بازارهای مالی و پولی باید تسهیل کننده کار مهندسان باشد که در این مسیر نه تنها وزارت راه و شهرسازی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم مسئول هستند.

وی در پایان گفت: باید بپذیریم که بخشی از مشکلات موجود در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در جامعه مهندسان به خود ما برمیگردد.

این نماینده مجلس گفت: متاسفانه ضریب تاب آوری مهندسان ما در خارج از کشور نسبت به همکارانی از کشور ترکیه هم پایین‌تر است. گاهی دیده میشود که حقوق مهندسان ما در خارج از کشور طی پروژه ها تمام و کمال پرداخت نمیشود و سر آنها کلاه میگذارند و یا تجهیزات آنها را بلوکه میکنند که در این زمینه بنظر میرسد باید با نهادهایی مانند وزارت امورخارجه تعاملات بیشتری داشته باشیم تا کم‌تر شاهد این اتفاقات باشیم.
منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۹
389 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0