در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان نظام مهندسی نشست بمنظور بررسی موارد اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان

در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان نظام مهندسی

در نشستی که بمنظور بررسی موارد اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید، بنظر میرسد با وجود لبخندها، چالش‌ های فی ‌ما بین هم چنان به قوت خود باقیمانده است.

کد خبر: 961210007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۰ اسفند ۹۶ - ۷:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  در نشستی که بمنظور بررسی موارد اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید، بنظر میرسد با وجود لبخندها، چالش‌ های فی ‌ما بین هم چنان به قوت خود باقیمانده است.

در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان نظام مهندسی

در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان نظام مهندسی

در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و  ریاست سازمان نظام مهندسی

در روزهای اخیر دویست و بیست و چهارمین نشست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، فرج‌الله رجبی (ریاست سازمان نظام مهندسی)، اعضای هیات مدیره و روسای سازمان ‌ها برگزار گردید. صحبت‌ هایی که در این نشست از طرف آخوندی و رجبی عنوام شد نشان می ‌داد که پیشرفت چندانی در توافقات حاصل نشده است.
وزیر راه و شهرسازی بر روی مواضع قبلی خود مبنی بر منع حضور دوشغله‌ها در نظام مهندسی، ارجاع کنترل ساختمان به شهرداری‌ ها و حق انتخاب مهندس توسط مالک تاکید کرد و در مقابل، رجبی وزارت خانه را به دخالت در امور سطحی و داخلی سازمان نظام مهندسی محکوم کرد.
ریاست سازمان نظام مهندسی هم ‌چنین دارایی هزار و پانصد میلیارد  تومانی سازمان را که پیش از این وزیر در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده بود را مایه افتخار دانست و افزود:  ظاهراً ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمان ‌های ورشکسته عادت کرده است.
به گفته رجبی سازمان نظام مهندسی درآمد دارد و خدمات خوبی ارائه میدهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمیگیرد؛ آیا سبب ناراحتی است یا این که وجود چنین سازمانهایی موجب افتخار است؟
مروری مختصر بر موارد اختلافی
تنش ‌ها از اوایل بهمن ماه که عباس آخوندی طی بخش نامه ‌ای عنوان کرد سازمان نظام مهندسی ساختمان دیگر حق برداشت پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارد شروع شد. هنوز چند روز از شوک اول نگذشته بود که پنجم بهمن ماه آخوندی بخش نامه دوم را مبنی بر این ‌که کارمندان نه دستگاه دولتی حق انجام کار در سازمان نظام مهندسی را ندارند ابلاغ کرد. پس از آن هم تیم وزارت خانه بر مواردی هم چون اجرای “آیین ‌نامه کنترل ساختمان” که طی آن کار کنترل به شهرداری‌ه ا واگذار می‌ شود و نیز حق انتخاب مهندس توسط مالک تاکید کردند. سپس وزیر راه و معاونانش در راستای حمایت از بخش نامه آخوندی، پروانه اشتغال به کار خود را به سازمان نظام مهندسی پس دادند. مجموع این مواضع، وزارت خانه و سازمان را در آستانه‌ ی یک جنجال تمام‌عیار قرار داد و رجبی ریاست سازمان نظام مهندسی تقریبا با تمام مواضع وزارت خانه مخالفت کرد. حتی در گردهمایی ‌هایی که چند روز اخیر برگزار گردید مخالفت ‌ها در اظهارات مسوولان هر دو طرف آشکار بود. تا این ‌که هر دو دستگاه در روزهای اخیر دور یک میز نشستند.
تشبیه اقدامات نظام مهندسی به شوروی سابق
در این نشست آخوندی گفت: سازمان نظام مهندسی نتوانسته ملت ایران را اغنا کند که دارد ارزش افزوده خلق می‌ کند. نخستین علتش نیز سیستم ارجاع است. معتقد هستم نمی ‌توان چیزی را به مردم تحمیل کرد. تنها چیزی که در عالم، توسعه ایجاد می‌ کند رقابت است. نمونه آشکار آن نیز کشور روسیه است. کسی به روسیه حمله نکرد بلکه روسیه از درون فروریخت. زیرا روسیه کار، ثروت، کالا و همه چیز را توزیع می‌ کرد. بزرگ ترین انقلاب قرن در سال ۱۹۱۷ روی کار آمد و در ۱۹۹۷ فروریخت. حالا عده ‌ای در سال ۲۰۱۷ عین انقلاب فروریخته شوروی را می‌ خواهند برپا کنند، تجربه ای که شکست خورده است.
سازمان نظام مهندسی سال ‌ها دچار امضا فروشی است
به علت آن ‌که اغلب مهندسان ناظر در سازمان نظام مهندسی چند شغله هستند و فرصت حضور در پروژه‌ ها را ندارند، اغلب مردم از امضا فروشی در این سازمان گلایه ‌مند هستند. وزیر در این مورد گفت: این که گفته می ‌شود سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان با دو ابلاغیه اخیر، تحقیر شده‌اند این گونه نیست بلکه سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان سال‌ هاست با امضا فروشی مواجه شده ‌اند. متاسفانه در این مساله نیز سازمان ‌ها راه‌ حلی پیشنهاد نداده‌اند و هیچ گاه پاسخ گو نبوده ‌اند.
از طرف دیگر امضاهای متعددی برای نظارت انجام می ‌شود که زمان‌ گیر و بعضا بی ‌مورد است.  آخوندی در این مورد افزود: در وضعیت کنونی مواردی وجود دارد که برای نظارت شصت امضا نیاز است. هم چنین برای پروژه‌ های بزرگ ‌مقیاس بین سی تا صد امضا باید باشد و در استان ‌هایی که پروژه ‌های بزرگ‌ مقیاس دارند جدول امضاهای ضمیمه دارند. با این وضعیت، آیا این مهندسی است و از این کار مهندسی بیرون می ‌آید؟ معتقد هستم از این سیستم فعلی، توسعه و ارتقای مهندسی بیرون نمی‌ آید.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به برخی از انتقادات در باره این که نظام نامه اخلاق حرفه ای مبنای قانونی ندارد،  ادامه داد: این که گفته میشود نظام‌ نامه اخلاق حرفه‌ ای مبنای قانونی ندارد سخنی نادرست است؛ زیرا نظام نامه اخلاق حرفه ‌ای مبنای قانونی داشته و با تصویب هیات وزیران ابلاغ شده است. هم چنین در باره نظام نامه اخلاق حرفه ‌ای مهندسی، نه مجلس و نه دیوان عدالت اداری ایرادی را به آن وارد نکرده‌اند و باید به آن عمل گردد.
وی در باره گله ‌مندی برخی از اعضای شورای مرکزی و هیات‌ مدیره‌ های سازمان ‌های نظام‌ مهندسی ساختمان برای موضوع عدم مشورت با سازمان‌ ها در ابلاغیه‌ ها و هم چنین اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمان نیز به ارایه نکاتی پرداخت و افزود: آیین ‌نامه کنترل ساختمان را چند ماه پیش از ارسال به هیات وزیران به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی فرستادیم و بمدت نه ماه نیز برای دریافت نظرات اعضا روی سایت وزارتخانه قرار دادیم و این که گفته می ‌شود در این موارد مهم با اعضای شورای مرکزی مشورتی انجام نشده است خلاف واقع است.
آخوندی هم ‌چنین با اشاره به قانون نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: تنها جایی از قانون که سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان را ملزم به اقدام کرده است در بحث آموزش بوده است و اتفاقا نظام مهندسی در بیست و چهار سال گذشته اقدام موثری در حوزه آموزشی نداشته است.
وی یاد آور شد: با این سیستم بوروکراتیک در سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان چه کسی این یقین را دارد که ارزش افزوده خلق می‌ شود؟ مالک این گمان را دارد که محلی ایجاد شده که در این محل (سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان) عده ‌ای جمع شده‌ اند و می‌ خواهند برای خود کار ایجاد کنند و این تلقی جامعه است که نباید از آن غافل بود.
ریاست سازمان نظام مهندسی گفت: هیچ آیین ‌نامه ‌ای نمی ‌تواند قانون را نقض کند
صحبت ‌های وزیر راه و شهرسازی در حالی انجام شد که فرج ‌الله رجبی تقریبا زیر بار هیچ ‌یک از صحبت ‌های آخوندی نرفت. رجبی افزود: سطح مداخله وزارت راه و شهرسازی در سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان تنزل یافته است؛ به نحویکه در مسائل جزئی اداری وارد شده است. همانطور که شاهد هستیم وزارت خانه در مسائل داخلی هیات مدیره سازمان‌ ها هم ورود می‌ کند.

در پس لبخند وزیر راه و شهرسازی و ریاست سازمان نظام مهندسی

وی با عنوان این که توقع ما این است در فضای مشترک مسائل فی‌مابین مطرح گردد، گفت:‌ در یک برنامه تلویزیونی توسط وزیر محترم هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی مطرح گردید که بنظر می‌ رسد مفهوم دارایی سازمان نظام مهندسی سی و یک استان کشور شامل ساختمان ‌ها و تجهیزات که از ابتدای تاسیس تا به حال حاصل آمده، با دارایی ‌های نقدی سازمان اشتباه گرفته شده است و با این که عدد درست نیست اگر به سی و یک استان تقسیم گردد سهم ناچیزی را در بر می‌ گیرد.
رجبی هم چنین با تاکید بر حق سازمان نظام مهندسی بر دریافت حق عضویت و درصدی از دستمزد مهندسان افزود: این وظیفه ‌ای است که قانون نظام مهندسی بعهده ما گذاشته است. یعنی نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقوقی و حقیقی در طرح ‌ها و فعالیت‌ ها و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذی ‌صلاح و دیگر تنظیم روابط بین صاحبان حرفه ‌ای مهندسان ساختمان و کارفرمایان و کمک بمراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت که هیچ آیین‌ نامه‌ ای نمی‌ تواند قانون را نقض کند.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ اسفند ۹۶
1134 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0