تحویل دستگاه شتاب نگار به استان خراسان رضوی ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

آتش در کمین چهل برج مشهد

ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیان کرد: چند ساختمان دارای شرایط مشابه روتانا با احتمال حریق در مشهد وجود دارد.

کد خبر: 960507007 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۱:۱۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیان کرد: چند ساختمان دارای شرایط مشابه روتانا با احتمال حریق در مشهد وجود دارد.آتش در کمین چهل برج مشهد

آتش در کمین چهل برج مشهد

سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

آتش در کمین چهل برج مشهد

حسین کامران دیسفانی گفت: چهل برج ساخته شده جدید داریم که نماهای آنها ترکیبی از کامپوزیت و پلی اورتان یا کامپوزیت و شیشه است و باید نمای آنها بررسی گردد و دوباره تائید کیفیت دریافت کنند.
وی هم چنین ، با اشاره به اینکه در ساخت و ساز هتل روتانای مشهد از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب استفاده گردیده بود، از تشکیل کمیته شناسایی ساختمانهای پرخطر در شهر مشهد و اطراف حرم مطهر رضوی و ارائه گزارش این کمیته در ۳ ماه آینده برای ساختمانهای گروه دال (بالای پنج هزار متر و یازده طبقه) در استان، خبر داد.
کامران درمورد دلیل حریق هتل روتانای شهر مشهد ادامه داد: این پروژه در مقطع میانی انجام عملیات ساختمانی قرار داشت و نقشه ‌ها در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان بررسی گردیده ولی گواهی پایانکار هنوز بسازمان ارائه نگردیده بود.
کامران تصریح کرد: گزارشی که در باره حریق هتل درحال ساخت روتانا ارائه شده گواه این است که هتل در بخشهایی در حال جوش کاری بوده که به علت قابل‌ اشتعال بودن نما، جرقه‌ای ایجاد و آتش شروع میشود و این فاجعه روی میدهد.
وی با بیان اینکه مصالح غیراستاندارد و نمای کامپوزیت قابل ‌اشتعال و نامرغوب و هم چنین نبود ناظر مقیم حین انجام عملیات ساختمانی از علل این حریق است، افزود: ورود مصالح غیراستاندارد بکشور چالشی است که امروزه با آن مواجه هستیم. معمولا قیمت نماهای کامپوزیت غیراستاندارد و مشتعل شونده نصف نمای کامپوزیت استاندارد است و بهمین علت هم عده بسیاری به موجب صرفه اقتصادی کوتاه مدت به این سمت گرایش دارند.


وی با اشاره به اینکه حریق برج سلمان مشهد در سال پیش شبیه به حریق هتل روتانا بود، خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در باره استفاده نکردن از نوعی ورق آتشزا در نمای ساختمان قبلا اطلاعیه داده است و مهندسین موظفند در این باره در بحث نظارت دقت لازم را بعمل آورند.ولی از آنجا که عموما ناظر مقیم در پروژه ها حضور ندارد و ناظرین بصورت مرحله ای به پروژه ها ورود میکنند، چنین مشکلاتی بوجود می آید.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عنوان کرد: اتفاق دیگری هم که در حریق هتل روتانای مشهد روی داد دسترسی نداشتن خودروهای آتش نشانی بمحل حریق بود که امکان استقرار آنها در جبهه نمای پشتی ساختمان فراهم نشد.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از وقوع چنین حریقی در این هتل کارفرما باید مصالح استاندارد تهیه میکرد، مهندس ناظر باید کنترل لازم را انجام میداد و مجری هم باید کنترل و نظارت دقیقی میداشت. با این حال و اگرچه نظارت بر مصالح ساختمانی بعهده ناظران ساختمانی است ولی مشکلی که داریم این است که در پروژه‌های بزرگ هم ناظران بصورت مرحله ‌ای تعریف میشوند. اعتقادی که داشته و دارم و اکنون در استان نیز در حال پی گیری موضوع هستم، اینست که این نوع نظارت برای ساختمانهای بزرگ جواب گو نیست و باید اصلاح گردد.
کامران گفت: باید تشکلهای حقوقی مسئولیت نظارت را بعهده بگیرند و ساختمانهای دارای اهمیت و حتی همه ساختمانها، ناظر مقیم داشته باشند تا هرگونه مصالحی که در ساختمان استفاده میشود را قبل از استفاده تایید کنند.
منبع : تابناک

 

سوالات نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
1096 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0