کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران

کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران

کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران ،صورت گرفته است. دولت 7 سال پیش باید سامانه املاک را راه اندازی می کرد

کد خبر: 990402005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ تیر ۹۹ - ۱۱:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران ،صورت گرفته است. دولت ۷ سال پیش باید سامانه املاک را راه اندازی می کرد

کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران

کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در سطح استان تهران

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان داشت:
بورس بهتر است یا مسکن؟/ کاهش پنجاه درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

خطیبی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این که اگر بورس به یک باره کاهشی شود سرمایه ها بهترین نقطه را مسکن خواهند دید، بیان کرد: دولت ۷ سال پیش باید سامانه املاک را راه اندازی میکرد.

روزهای خوب بورس هم‌چنان ادامه دارد و بنظر میرسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد هم‌چنان سهامداران بورس روزهای خوبی خواهند داشت. برخی از فعالان بازار سرمایه هم‌چنان مردم را به ورود به بورس تشویق میکنند، ولی فعالان مسکن میگویند بهترین بخش برای سرمایه گذاری مسکن است. آنها معتقدند که مسکن میتواند مامن خوبی برای افرادی که میخواهند برای طولانی مدت سرمایه گذاری کنند باشد.

بیژن خطیبی با تاکید بر این که این روزها بورس بصورت حباب است و حتی روزانه ده درصد هم سود میدهد، تصریح کرد: امیدوار هستم که بورس حباب نباشد و قصد بنده هم این نیست که بخواهم حرفهایی بزنم که دل مردم را خالی کنم. در تمام دنیا بورس به علت داشتن یک نهاد قانونمند به یک محلی برای سرمایه گذاری تبدیل میشود و اتفاقا خیلی هم خوب است که سرمایه ها به این سمت حرکت میکند.

وی با عنوان این که نباید بورس شرایطی پیدا کند که به یکباره حباب آن بترکد و برخی که تمام سرمایه های خود را وارد آن کرده اند متضرر گردند، ادامه داد: اگر به یکباره بورس افت کند بسیاری از دارندگان سهام قصد فروش میکنند و به یکباره حجم زیادی از سرمایه ها به سمت بازارهای موازی مثل ارز، سکه و مسکن ورود میکند. حال وقتی این سرمایه ها وارد بخش مسکن شود بخوبی میتوان فهمید که چه اتفاقی برای این بخش رخ خواهد داد.

امیدوارم روزی جهش قیمتی مسکن را به علت بورس و هجوم سرمایه ها از این بخش و رفتن به مسکن را شاهد نباشیم

خطیبی با تاکید بر این که امیدوارم روزی جهش قیمتی مسکن را به علت بورس و هجوم سرمایه ها از این بخش و رفتن به مسکن را شاهد نباشیم، بیان کرد: بورس این روزها سود بالایی دارد و بنده اعلام میکنم اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، امیدوار هستم مردم با هیجان بالا به سمت خروج از بورس و بردن سرمایه های خود به برخی بازارها مثل مسکن نکنند.

سرمایه گذاری در بورس مناسب تر است یا مسکن؟
خطیبی در پاسخ به این سوال که به هر حال سرمایه گذاری در بورس مناسب تر است یا مسکن؟ گفت: به هر حال در تمام دنیا بورس بهترین سرمایه گذاری محسوب می گردد، ولی باز هم تاکید میکنم که امیدوارم این رشد بورس حباب نباشد. از گذشته همواره مسکن یک کالای مطمئن برای سرمایه گذاری بوده است. پس اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، مردم برای خروج از بورس هجمه می برند و مسکن در اینجا سهل الوصول تر است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: توصیه بنده این است که اگر فردی سرمایه اندکی دارد بهتر است آن سرمایه را در خرید مسکن که یک سرپناه محسوب می گردد، بکار بگیرد. اما این که تمام سرمایه خود را به بورس ببرد و سرپناهی نداشته باشد هیچ‌گاه توصیه نمی گردد.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش صدور پروانه های ساختمانی در طی سالهای گذشته نشان میدهد که تولید مسکن با تقاضا توازن ندارد، بیان کرد: وقتی اطلاعات مسکن شفاف نباشد، دلال بازی و واسطه گری به خوبی بروز میکند. سال هاست که طبق طرح جامع مسکن گفته شده باید سالانه نهصد هزار مسکن در کشور تولید شود تا بتوان پاسخ‌گوی تقاضا بود ولی در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن به سیصد هزار مسکن میرسد.

دولت یازدهم و دوازدهم باید ۷ سال پیش اقدام به راه اندازی سامانه املاک و اسکان میکرد

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: دولت یازدهم و دوازدهم باید ۷ سال پیش اقدام به راه اندازی سامانه املاک و اسکان میکرد تا امروز شاهد افزایش تعداد واحدهای خالی از سکنه نباشیم. اگر این سامانه به موقع راه اندازی میشد امروز میتوانستیم به راحتی با دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه عرضه این واحدها را به بازار مسکن شاهد باشیم.

خطیبی افزود: بارها اعلام شده که ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد که عمدتا هم متعلق به پردرآمدها و واحدهایی که لوکس ساخته شده اند است پس سامانه جامع املاک برای برنامه ریزی دولت و مجلس می توانست در این مدت گذشته راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: واحدهای مسکونی لوکس و در حد متوسط به بالا خالی از سکنه هستند و واحدهای مسکونی کوچک در مناطق پایین شهر که مدعیانی با سطح پایین دارد، کم‌تر خالی میماند.

دستور رئیس جمهور برای تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی قطعا در تولید مسکن اثرگذار خواهد بود

وی با اشاره به این که دستور رئیس جمهور برای تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی قطعا در تولید مسکن اثرگذار خواهد بود، افزود: تولید و عرضه مسکن از تقاضا سال هاست که عقب است پس باید گفت که وضعیت ساخت و ساز خوب نیست.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: طبق طرح جامع مسکن باید سالانه نهصد هزار مسکن در کشور تولید گردد تا بتوان به تقاضا پاسخ داد. اما طبق برآوردها و پروانه های صادر شده از سوی شهرداری ها نشان میدهد که سالانه سیصد هزار واحد مسکونی تولید می گردد و کشور هم‌چنان از تولید مسکن و پاسخ‌گویی به تقاضا عقب است.

صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران پنجاه درصد کاهش یافته
خطیبی با اشاره به این که میزان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران پنجاه درصد کاهش یافته است، گفت: در برخی مواقع صدور پروانه ساختمانی حتی ۴ ماه هم طول میکشد ولی اگر شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل گردد، میتوان گفت که تولید مسکن روند بهتری خواهد گرفت و قطعا بر تولید مسکن اثر خواهد گذاشت.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این سوال که این دستور رئیس جمهور این ذهنیت را ایجاد کرد که قرار است فروش تراکم آزاد شود؟ خاطر نشان کرد: اگر قرار بر این باشد که فروش تراکم آزاد شود باید به دقت در این مورد، تصمیم گیری گردد. ولی این تصمیم برای تسهیل صدور پروانه ساختمانی بوده نه فروش تراکم. چرا که در برخی موارد شاهد این هستیم که صدور پروانه ساختمانی ۴ ماه به طول می انجامد.

منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ تیر ۹۹
537 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0