افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته

افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته

افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته ، صورت گرفته است. فرشاد مفاخر نائب رئیس گروه تخصصی نظام مهندسی استان تهران و پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه معماری است

کد خبر: 010909001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ آذر ۰۱ - ۹:۳۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته ، صورت گرفته است. فرشاد مفاخر نائب رئیس گروه تخصصی نظام مهندسی استان تهران و پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه معماری است

افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته

افزایش پنجاه درصدی تعرفه‌ های مهندسی ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته

نائب رئیس گروه تخصصی نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: تعرفه نظام مهندسی برای ساخت و ساز مسکن امسال نسبت به سال گذشته چهل تا پنجاه درصد افزایش یافته است.

فرشاد مفاخر نائب رئیس گروه تخصصی نظام مهندسی استان تهران و پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه معماری و  اقبال شاکری  عضو کمیسیون عمران مجلس به تعرفه‌های نظام مهندسی برای ساخت و ساز مسکن پرداختند.

مجری: اقای مفاخر بفرمایید که تعرفه‌های نظام مهندسی برای ساخت و ساز مسکن بر اساس چه معیار‌هایی تعیین می‌شود؟

مفاخر: از سوال عالی شما متشکرم. حق الزحمه مهندسین بر حسب درصدی از قیمت ساخت حساب خواهد شد. فرض بفرمایید که الان که قیمت ساخت را در نظر بگیریم مثلا در حدود حداقل ۷ تا ۸ میلیون تومان متری باشد، با یک فرمولی در ساختمان‌ها که تیپ الف و ب و ج حساب خواهد شد و حق الزحمه مهندسین از این بابت حساب خواهد شد. اما الان حق الزحمه هر متری از ساختمان را با توجه به این که وزارت راه و شهرسازی این جور امسال در نظر گرفتند حدود بین سه میلیون و ۶۰۰ در گروه‌های مختلف تا ۶ میلیون تومان براورد کردند که اگر درصدی از خدمات …

مجری: سال گذشته چقدر بوده است؟

مفاخر: سال گذشته یک مقدار با توجه به تورم اگر بخواهیم حساب کنیم ۴۰ و ۵۰ درصد اضافه‌تر بخواهد در نظر بگیرد، سال گذشته این هم تقریبا یک مقدار در همین حدود با یک مقدار بالا و پایین بوده است. سال گذشته را الان دقیقا یادم نیست و من امسال را نگاه کردم.

مجری: اشاره کردید که ۴۰ الی ۵۰ درصد تفاوت است درست است؟

مفاخر: بله البته با توجه به نرخ تورم که گفته شده است قیمت ساختی که الان ما داریم در تهران می‌سازیم متری بین ده تا دوازده میلیون تومان در می‌اید حتی مسکن ملی اعلام کردند که قیمت ساخت متری حداقل ۸ میلیون تومان است و درصد کمی از ان هم شاید کمتر از یک درصد جزو خدمات نظام مهندسی خواهد بود که این درصد خیلی کم این تعرفه غیرواقعی بودن قیمت متر ساخت است و غیرواقعی بودن هزینه خدمات نظام مهندسی را منجر خواهد شد و این می‌تواند یک چیزی باشد که مهندسین گرامی را و حق و حقوق مهندسین عزیز اینجا یک مقدار کم دیده شده است.

مجری: اقای شاکری نظر شما چیست؟

شاکری: جناب اقای مفاخر نکته را گفتند و مبلغی که در نظر گرفته شود توسط وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام شده است، ولی بر اساس قانون نظام مهندسی و ایین نامه اجرایی ان باید این مبلغ را سازمان نظام مهندسی براورد کند بر اساس همان فرمول‌هایی که گفتند و پیشنهاد کنند به وزیر محترم راه و شهرسازی و وزیر ابلاغ کند، ولی پروسه یک مقداری بهم خورده است. این از یک طرف؛ ولی من ضمن این که تایید می‌کنم که این مبلغ حق الزحمه نظارت پایین است و در این شکی نیست و باید مبلغی باشد که هم انگیزه ناظرین نظام مهندسی بر انجام کار حرفه‌ای و تخصصی و مسئولین خودشان را انجا اعمال کنند هم این را بعنوان یک شغل در نظر بگیرند که از ان زندگی شان را دارند می‌گذرانند و چند تا کار دیگر در کنار این انجام ندهند من کاملا به این معتقدم و قبول دارم و باید انجام شود، ولی اقای مفاخر و بقیه عزیزانی که این برنامه را گوش می‌دهند به یک نکته باید توجه کنند این هزینه در یک فضای انجام تعهدات ناظرین محترم باید تعریف شود یعنی اگر ما می‌خواهیم نظام تعرفه را اصلاح کنیم نظام مسئولیت پذیری را هم باید اصلاح کنیم، لذا حضور مستمر و مسئولانه ناظر بر کار را باید درست کنیم، تخصیص ناظرین به ساخت و ساز‌ها و پروژه‌ها باید شفاف و بر اساس یک سامانه رقابتی و بدون تبعیض و بدون رانت باید باشد یعنی در انجاست که ان وقت این تعرفه خودش را تعریف می‌کند اگر قرار باشد باز بر وضعیت کنونی که خیلی عزیزان دارند کارشان را درست انجام می‌دهند و خیلی‌ها هم کارشان را انجام نمی‌دهند و مالکین بسیار از این مسئله ناراحت هستند و این را به این شکل اصلا قبول ندارند به این دلیل این نظام انجام کار و این تعرفه هم به همین بلا مبتلا می‌شود بنابراین ضمن این که تعرفه باید اصلاح شود و نظام مهندسی بعنوان یک شغل تخصصی و حرفه‌ای تمام وقت اعضای نظام مهندسی در نظر گرفته بشود که ما به دنبال رفع مشکل بیمه شان هم هستیم، ولی ان صحنه‌ها هم باید اصلاح شود، الان خیلی ساده من عرض کنم یک مالکی از دست یک ناظری ناراضی باشد شما فکر می‌کنید چه کار باید بکند؟ دو سال باید بدود در نظام مهندسی و شورا‌های انتظامی و اخرش هم به هیچ کجا نرسد، بعد ما چطور باید ما تعرفه‌ها را اصلاح کنیم و این نظامات را اصلاح نکنیم.

بعد نظارت عالی، نظارت شهرداری‌ها، نظارت نظام مهندسی بر کارکرد ناظرین، نظارت ادارات کل شهرسازی برکارکرد ناظرین این‌ها همه در هاله‌ای از سوالات و ابهام وجود دارد.

مجری: یعنی خلاء قانونی داریم؟

شاکری: نه ما به اندازه کافی قانون داریم و هیچ مشکلی از نظر قانونی نداریم، ولی اجرا نمی‌شود البته قانون را در مجلس داریم اصلاح می‌کنیم، ولی ارتباطی نداریم ان بهبود می‌بخشد شرایط انجام کار را، بنابراین الان مثلا شما سازمان نظام مهندسی تهران را بپرسید چرا مجمع ان برگزار نمی‌شود؟ چرا انتخاباتش این طور است و چرا اینقدر کشمکش درون ان است و هیئت مدیره‌ای که این همه کشمکش دارد چطور می‌تواند بر اعضای خودش نظارت کند؟ بنابراین این‌ها وقتی در یک فضای شفاف و رقابتی و سالم همه کار‌ها انجام شود تعرفه هم همچنان به نظر من از موضوعاتی است که می‌تواند بهبود بخشیده شود و کارش درست انجام شود بنابراین من تعرفه را در یک نظام کلان نظام مهندسی می‌بینم نه فقط ان جزء مبلغ تعرفه‌ها؛ من فکر می‌کنم اگر ان نظام اصلاح شود بدنه شریف و پاکدست و حرفه‌ای نظام مهندسی کاملا اماده اند وظایف خودشان را انجام بدهند و مالکین هم احساس می‌کنند یک مشاور، یک متخصص، یک دلسوز و یک امین کنار دستشان است و دارد کمکشان می‌کند برای این که ساخت و سازشان ایمن انجام شود.

مجری: نکاتی که اقای دکتر شاکری بیان کردند البته چند محور داشت، یکی بپردازیم به وظایفی که به عهده مهندس ناظر هست و نوع نظارتی که بر خود فعالیت این مهندسین ناظر هم صورت

می‌گیرد.
مفاخر: مهندسین ناظر مراحلی مثل چند مرحله را نظارت می‌ کنند، پی سازی، اجرای اسکلت، سفت کاری، نازک کاری و پایان کار است و بازرسانی هم براساس قانون بایستی از کار مهندسین کنترل کنند و ببینند که مهندسین ناظر و حتی مجریانی که مستمر باید بر روی پروژه باشند از طرف بازرسی هم نظام مهندسی و هم شهرداری کنترل شوند. ممکن است کسانی هم باشند که به شکل اندک که بخواهند قانون را نادیده بگیرند که آن‌ها به شورای انتظامی معرفی می‌ شوند و جرایمی مثل کار نکردن شان، گرفتن پروانه و این‌ها هم اتفاق می‌ افتد.
مجری: اقای شاکری نکته‌ای را در همین زمینه گفتند که اگر صاحب ملکی بخواهد پی‌گیری داشته باشد و احیانا شکایتی داشته باشد خیلی ظاهرا مسیر سختی را باید طی کند. چه روندی باید طی گردد؟
مفاخر: باید به قسمت شورای انتظامی مراجعه کنند و موضوع را می‌گویند و مهندس می‌ خواهند.
مجری: چقدر طول می کشد؟
مفاخر: بستگی دارد، اگر از طرف شهرداری باشد شهرداری نامه می‌زند به نظام مهندسی.
شاکری: آقای مفاخر، فقط من از ایشان و همکاران خودم که خیلی به ایشان علاقه دارم و در این زمینه دارم کمک می‌ کنم، تعداد پرونده‌ هایی که شورای انتظامی‌ ها معطلند را فقط ببیند از چه مدت تا چه مدت است و چرا این طور است؟ و من این اشکال را دقیقا در عدم انجام وظایف هیات مدیره‌ها می‌بینم، هیات مدیره تا زمانی که سیاسی و باندبازی و جبهه بندی و گروه بندی انتخاب شوند همین بلایی که سر مهندسین دارند می‌آورند و این مشکل اساسی است که ما داریم، بنابراین ضمن اینکه تاکید می‌ کنم این دوره الحمدالله انتخابات هیات مدیره‌ها و شورای مرکزی در یک فضای مناسب‌ تر و بهتری انجام شد، اما هم‌چنان ما جای کارکرد هیات مدیره‌ ها در دفاع از حیثیت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی اعضایشان را در ابهام می‌ بینیم یعنی در این زمینه کم کار می‌ شود و در ارتقاء نظام مهندسی، من فکر می‌ کنم اعضای هیات مدیره‌ها وقتی انتخاب می‌ شوند باید پروانه خودشان را بسپارند و بگویند ما را انتخاب کردند برای این که این وظایفی که قانون بعهده ما گذاشته شده انجام بدهیم و از هر گونه شائبه دوری کنند و یک نظام شفاف و رقابتی و تخصص گرایانه را ان شاالله اعمال کنند. من فکر می‌ کنم در کنار این اصلاح نظام تعرفه هم می‌ تواند یک شادی و انگیزه و توان بیشتری را در مهندسین ایجاد بکند که ان شاالله ما ساخت و ساز‌های ایمن و بزرگ و باکفایت داشته باشیم.
مجری: نکاتی که بیان کردید که اقای مفاخر توضیح بدهند
مفاخر: ممنون از آقای دکتر شاکری عزیز و محترم، مهم است موضوعات نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی که باید این انسجام و اتحاد بین سازمان‌ ها حتی شهرداری اتفاق بیفتد، تعرفه‌ های خدمات نظام مهندسی و شرح خدمات گروه‌ های ۷ گانه معماری عمران، تاسیسات، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری و همچنان که فرمودند این تعارض منافع را هم در نظر بگیرند و وضعیت سازمان خدمات نظام مهندسی را حتی در روستا‌ها با تفاهم نامه‌ هایی که با بنیاد مسکن و شهرک‌های صنعتی و … هست با توجه به مباحث مقررات ملی انجام گردد.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آذر ۰۱
266 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0