پا در هوا بودن نظام مهندسی ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی

پا در هوا بودن نظام مهندسی

پس از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که سازمان های نظام ‌مهندسی دیگر حق کسر پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارند که با مخالفت ریاست این سازمان همراه شده، هم اکنون دفاتر استانی بلاتکلیف مانده اند که آیا این کارمزد را بگیرند یا نگیرند.

کد خبر: 961115007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶ - ۶:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، پس از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که سازمان های نظام ‌مهندسی دیگر حق کسر پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارند که با مخالفت ریاست این سازمان همراه شده، هم اکنون دفاتر استانی بلاتکلیف مانده اند که آیا این کارمزد را بگیرند یا نگیرند.

پا در هوا بودن نظام مهندسی

پا در هوا بودن نظام مهندسی

نظام مهندسی  پا در هواست

بخش نامه بیست و ششم دی ماه عباس آخوندی که سازمان های نظام مهندسی را از اخذ پنج درصد حقوق مهندسان منع کرد و با واکنش های مثبت و منفی بسیاری همراه گردید، مخالفت روسای این سازمان را به دنبال داشته و در این شرایط، سازمان های نظام مهندسی استان ها منتظر تعیین تکلیف نهایی هستند؛ چرا که اگر پنج درصد را بگیرند بخش نامه وزیر و اگر نگیرند دستور ریاست سازمان نظام مهندسی را زیر سوال برده اند.
دولتیها میگویند در مورد موضوع پنج درصد با شانزده حقوقدان مشورت کرده اند و این بخش نامه که زمانی توسط معاون وزیر وقت صادر شده را غیرقانونی میدانند. در سوی مقابل اما روسای سازمان نظام مهندسی معتقد هستند که براساس ماده سی و هفت تصمیم گیری در مواردی هم چون دریافتی از مهندسان باید توسط مجامع عمومی تعیین گردد. به بیان دیگر سازمان، وزیر راه و شهرسازی را از دخالت در امور داخلی آن منع میکند؛ ولی عباس آخوندی مصر است که این موضوع جزو اختیارات اوست و میگوید که نباید مهندسان را مجبور کنیم به سازمان نظام مهندسی پول بدهند. وی هم چنین میگوید که هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی که از طریق دریافت پول های مهندسان انباشت شده برای او مساله است.
هنوز چند روزی از شوک نخست وزیر به نظام مهندسی نگذشته بود که روز پنجم بهمن ماه ابلاغیه دوم صادر گردید و براساس آن عباس آخوندی کارمندان نه دستگاه را موظف کرد بین کار در مشاغل دولتی و فعالیت در سازمان نظام مهندسی یکی را انتخاب کنند؛ بخش نامه ای که برخی آن را نوعی “کنایه” به ریاست نظام مهندسی که هم زمان نماینده مجلس نیز هست میدانند.
حضور وزیر راه و شهرسازی در تلویزیون و توضیحات او در مورد دو بخش نامه تازه ابلاغ شده در روز دوشنبه نهم بهمن ماه، دو روز بعد از برف سنگین روزهای اخیر واکنش هایی را بهمراه داشت که معتقد بودند آخوندی باید بیش تر در مورد وضعیت اضطراری جاده ها و لغو پروازها صحبت میکرد. در آن برنامه وزیر راه و شهرسازی توضیحات مبسوطی در مورد ۲ بخش نامه ارایه داد. فایل صوتی کوتاهی نیز از رجبی ـ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان ـ پخش شد که رجبی آن را ناکافی میداند و معتقد است باید در یک برنامه جداگانه به او نیز وقت داده شود. او با فرستادن نامه ای به معاونت سیاسی صدا و سیما این اقدام را “ناعادلانه” دانست و گفت: “به بینندگان گرامی چنین القا شد که این گفت و گو در پاسخ به بیانات وزیر محترم در همان برنامه صورت گرفته است و عجیبتر این که مطلب اصلی گفت و گوی اینجانب که به اقدامات اخیر و خارج از اختیارات قانونی وزیر محترم مربوط می‏ گردید را حذف کردند”.

پا در هوا بودن نظام مهندسی

عجیب آن که رجبی موضع گیری منفی نسبت به بخش نامه دوم مبنی بر ممانعت از حضور دوشغله ها در نظام مهندسی نداشت و آن را مثبت ارزیابی کرد.
حالا بنظر میرسد هر ۲ دستگاه در حالت استندبای قرار دارند ولی قطعا با تعیین تکلیف “آیین نامه کنترل ساختمان” که روزهای نهایی ورود به صحن مجلس را طی میکند و سازمان نظام مهندسی به علت ارجاع کنترل به شهرداری ها چندان از آن خوشش نمی آید، هم چنین اجرایی شدن ۲ بخش نامه اخیر وزیر، روزهای پرالتهابی پیش روی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است.

منبع : فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق صنعتی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ بهمن ۹۶
858 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0