شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران‌شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران   ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

سرپیچی نظام مهندسی از دستور وزیر راه و شهرسازی!

 ریاست سازمان نظام مهندسی به مراکز زیر مجموعه خود در استان ‌ها اعلام کرده که مجاز به اجرای بخش نامه عدم اخذ پنج درصد وزیر راه وشهرسازی نیستند و با متخلفین برخورد خواهد شد.

کد خبر: 970128015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷ - ۷:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  ریاست سازمان نظام مهندسی به مراکز زیر مجموعه خود در استان ‌ها اعلام کرده که مجاز به اجرای بخش نامه عدم اخذ پنج درصد وزیر راه وشهرسازی نیستند و با متخلفین برخورد خواهد شد.

سرپیچی نظام مهندسی از دستور وزیر راه و شهرسازی

سرپیچی نظام مهندسی از دستور وزیر راه و شهرسازی

سرپیچی نظام مهندسی از  دستور وزیر راه و  شهرسازی!

در جدیدترین واکنش به بخش نامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این ‌که سازمان نظام مهندسی از این پس حق برداشت پنج درصد از حقوق مهندسان را ندارد، فرج‌الله رجبی ریاست این سازمان به مراکز تابعه نامه زده که مجاز به پیروی از بخش نامه وزیر نیستند. در بخشی از این نامه آمده است: “بر اساس ماده (بیست و سه) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسوولیت اجرای تصمیمات شورای مرکزی با رییس شورا می ‌باشد، لذا به صراحت اعلام می ‌نماید که وفق مصوبه این شورا مبنی بر عدم ابلاغ بخش نامه‌ی مذکور، روسای سازمان‌ ها و اعضای هیات مدیره مجاز به اجرای آن نمی ‌باشند و با متخلفین طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد. ”
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیست و ششم دی ‌ماه سال گذشته طی بخش نامه‌ای اعلام کرد سازمان نظام مهندسی از این پس حق اخذ پنج درصد از دستمزد مهندسان را ندارد. بدنبال این ابلاغ، جنجال‌ هایی در سازمان نظام مهندسی شکل گرفت و ریاست این سازمان گفت که دریافت رقم کارمزد از اختیارات مجامع استان‌ های سازمان نظام مهندسی است. به بیان دیگر، رجبی، آخوندی را از دخالت در امور داخلی این سازمان منع کرد.
پس از آن در روز پنجم بهمن ماه عباس آخوندی “دستورالعمل اجرای منع پذیرش هم زمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض فراهم می ‌آورد” را صادر کرد که به موجب آن کارکنان نه دستگاه از گرفتن کار در سازمان نظام مهندسی منع شدند. بعد هم بخش نامه ‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی صادر گردید مبنی بر اینکه مالک باید مهندس ناظر را خود انتخاب کند. در کنار این موضوعات، آیین‌ نامه کنترل ساختمان به روزهای پایانی خود رسیده که طبق آخرین اصلاحیه قرار است کنترل ساختمان به شهرداری‌ ها واگذار گردد. این موضوع نیز از جمله مواردی است که  با منافع نظام مهندسی در تضاد است. مجموع این ۴ عامل سبب شد تا یک دعوای تمام ‌عیار بین وزارتخانه و سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد.

سرپیچی نظام مهندسی از دستور وزیر راه و شهرسازی

نهایتا اوایل اسفندماه هر ۲ دستگاه دور یک میز نشستند و بر سر موارد اختلافی گفتگو کردند اما تقریبا نتیجه ‌ای که منجر به نزدیک شدن آرای دو طرف گردد بدست نیامد. وزیر راه و شهرسازی در آن نشست بر روی مواضع قبلی خود مبنی بر منع حضور دو شغله ‌ها در نظام مهندسی، ارجاع کنترل ساختمان به شهرداری‌ ها و حق انتخاب مهندس توسط مالک تاکید و در مقابل، ریاست سازمان، وزارتخانه را به دخالت در امور سطحی و داخلی سازمان نظام مهندسی محکوم کرد.
وی همچنین دارایی هزار و پانصد میلیارد  تومانی سازمان را که پیش از این وزیر در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده بود را مایه افتخار دانست و گفت که ظاهراً ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمان ‌های ورشکسته عادت کرده است.
به گفته رجبی سازمان نظام مهندسی درآمد دارد و خدمات خوبی ارائه میدهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمیگیرد؛ آیا سبب ناراحتی است یا این که وجود چنین سازمانهایی سبب افتخار است؟
مخالفت با اجرای بخش نامه موسوم به پنج درصد از سوی رجبی در حالی انجام می‌ شود که او ابلاغیه دیگر وزیر را مبنی بر عدم تکفل هم زمان اموری که زمینه تعارض منافع را فراهم می ‌کند در بعضی سطوح اجرا کرده است. یکی از این موارد برکناری مدیر روابط عمومی این سازمان در آخرین روزهای سال گذشته بوده که هم زمان عضو هیات مدیره نظام مهندسی اصفهان نیز هست. سال جاری انتخابات سراسری سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می گردد و رجبی هم احتمالا از شیراز کاندیدا خواهد شد.

منبع : ناطقان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۹۷
965 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0