بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی

بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی

بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی ، صورت گرفت. اهلیت داشتن فعالان معدنی یک ضرورت اساسی است و فعالان این بخش باید دارای صلاحیتهای لازم باشند

کد خبر: 000718002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ مهر ۰۰ - ۶:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی ، صورت گرفت. اهلیت داشتن فعالان معدنی یک ضرورت اساسی است و فعالان این بخش باید دارای صلاحیتهای لازم باشند

بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی

بیان مشکلات اساسی و تنگناهای موجود سر راه معدن کاران توسط نبئی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان کرد:
اهلیت داشتن فعالان معدنی یک نیاز حیاتی است
رییس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: اهلیت داشتن فعالان معدنی یک ضرورت اساسی است و فعالان این بخش باید دارای صلاحیتهای لازم باشند.
تقی نبئی رئیس شورای مرکزی و رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در گفتگوی اختصای مشکلات اساسی و تنگنا های موجود سر راه معدن کاران را تشریح و برای حل آن پیشنهاداتی مفید و موثری ارائه نمود.
نبئی ضمن تشریح ظرفیتهای موجود معدن کشور وضعف قوانین وآیین نامه های موجود بیان کرد: اهلیت بخشی بدین معنا است که مجوزهای معدنی به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شود که براساس قانون آیین نامه اجرایی قانون معادن توان فنی و مالی توام داشته باشند ولی در حال حاضر صلاحیتها طبق توان فنی یا مالی نیست واین امر مشکلات زیادی را برای بخش معدن ایجاد کرده و بنابراین اهلیت نداشتن برخی فعالان معدنی هم برای ذخایر معدنی هم برای اقتصاد و هم برای فعالان معدنی دارای اهلیت یک چالش بزرگ است که با اصلاح دستور العمل بررسی صلاحیت فنی و مالی می ‌توان این مهم را اجرایی نمود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت کلان بخش معدن نیازمند تحول است و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و انقلابی و انگیزه دولت جهت ایجاد تحول در بخش معدن پیشنهاداتی را برای بهتر شدن مدیریت کلان بخش معدن مطرح می کنیم، تا شاهد تحولات باشیم.
نبئی افزود: در مورد همسان سازی و متناسب سازی قوانین و مقررات حوزه معدن و حذف دستورالعملها و بخش نامه های سلیقه ای که توسط ارگانها و دستگاه صادر می گردد، باید پالایش صورت بگیرد چراکه یکی از چالشهای بزرگ تحول بخش معدن و صنایع معدن بخش نامه ها و قوانین و دستورالعملها و قوانین است و قفلهایی بر بخش اقتصاد معدنی می‌ زنند؛ ضمن اعلام آمادگی برای این پالایش، رایزنیهایی با وزارت صمت انجام داده ایم تا این مهم در راستای اهداف عالیه تحول بخش اقتصاد در حوزه صنعت و معدن باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: یکی از چالش بزرگ بخش مدیریت کلان کشور، ضعف نظارت است چرا که ضعف نظارت دولت بر فعالیتهای معدنی سبب شده که صیانت از ذخایر معدنی دچار و موارد مربوط به حوزه HSE بهداشت ایمنی و محیط زیست دچار چالش شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: وقتی نظارت درست انجام نمی گردد و کار توسط افراد دارای اهلیت به انجام نمی شود، در شرایطی که جزو ده کشور دارنده ذخایر معدنی در دنیا هستیم اما آنطور که باید بخش معدن در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ما سهم ندارد.
وی گفت: هوشمند سازی کلیه فرایند های مربوط به نظارت، طراحی و صدور مجوزهای معدنی ضروری است که باید دستگاههای مربوطه در قالب پنجره واحد به یک سامانه هوشمند درخواست ها را بررسی کنند و مجوزها رو صادر کنند.
رئیس نظام مهندسی معدن استان قزوین گفت: محقق شدن ۴ موضوع مطرح شده میتواند نزدیک به ۷۰ درصد مشکلات حوزه معدن را حل کند و ضمن افزایش امنیت سرمایه گذاری در بخش معدن، سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا میکنند که دستاورد آن توسعه بخش معدنی، تقویت اقتصاد، اشتغال و از سویی دیگر بخش زیادی از سرمایه سرگردان جامعه ما جذب بخش معدن می گردد.
وی گفت: بخش معدن و صنایع معدن قابلیت این را دارد که به راحتی تحریم ها رو دور بزند و با توجه به این که مواد اولیه آن داخلی است سبب توسعه پایدار اقتصاد می گردد.
وی افزود: در حال حاضر معدن کاری ما حرفه ای نیست و شایسته است زمینه ایجاد معدن کاری حرفه ای را فراهم کند و این بخش مبتنی بر اصول مهندسی و مقتضیات اقتصادی روز دنیا باشد که این مهم تا عدم اصلاح موارد فوق اتفاق نخواهد افتاد.
رئیس نظام مهندسی معدن استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر سهم معدن در تولید ناخالص ملی یک درصد و صنایع معدنی حدود ۴ درصد است که با این اصلاحات پیش بینی می نماییم، بتوانیم سهم آن ها را به بالای ۱۰ درصد برسانیم.
وی در خاتمه افزود: سرمایه گذار خارجی به شدت نگران امنیت سرمایه هستند که با این تحولات امنیت آنها تامین می گردد و بخش خارجی به خصوص اعضای سازمان شانگ های علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ایران دارند چرا که ایران را بکر می ‌بینند و تنها نگرانی آنها تامین امنیت سرمایه گذاری است که با این اصلاحات می ‌تواند انجام گیرد.
منبع: دنیای معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مهر ۰۰
587 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0