در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه ریاست سازمان نظام مهندسی استان مرکزی بیان کرد:

در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه

ریاست سازمان نظام مهندسی استان مرکزی، زمین لرزه کرمانشاه را اولین زلزله مهندسی در کشور دانست و افزود: زمین لرزه ها آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در مواجهه با این پدیده طبیعی هستند.

کد خبر: 971020019 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ دی ۹۷ - ۷:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نبوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی استان مرکزی، زمین لرزه کرمانشاه را اولین زلزله مهندسی در کشور دانست و افزود: زمین لرزه ها آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در مواجهه با این پدیده طبیعی هستند.

در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه

در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه

زمین لرزه کرمانشاه ساخت‌وسازهای کشور را در معرض آزمایش قرار داد​

«مجید ثاقبی» در گردهمایی درس ‌هایی از زمین لرزه کرمانشاه با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی و در دانشگاه صنعتی اراک، با اشاره به زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری که در آبان‌ ماه سال گذشته در استان کرمانشاه به وقوع پیوست، اظهار داشت: متأسفانه این حادثه خسارات زیادی را به بار آورد و ششصد و بیست و یک نفر کشته و در حدود ده هزار نفر مجروح بر جا گذاشت و تعداد بیش از هفتاد هزار نفر نیز سرپناه خود را از دست دادند.
وی، زمین لرزه ها را آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در مواجهه با این پدیده طبیعی دانست و ادامه داد: اگرچه زمین لرزه ها خسارت‌ها و هزینه ‌های زیادی را به لحاظ انسانی و مالی به بار می ‌آوردند، ولی عاقلانه‌ترین کار بعد از وقوع این حادثه تحلیل و بررسی آن و پیدا کردن راه‌ های همزیستی با این رخداد طبیعی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با عنوان این ‌که زمین لرزه اخیر در استان کرمانشاه با دیگر زمین لرزه های به وقوع پیوسته در کشور از جهاتی متفاوت است، گفت: از آن جایی که زمین لرزه های گذشته معمولاً در مناطق روستایی و نواحی کوچک به وقوع پیوسته‌اند و ساختمان ‌های تخریب شده براساس اصول مهندسی احداث نشده بودند، نمی ‌توانند معیار خوبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت ما و طرح ‌های اجرایی توسط سازمان نظام مهندسی باشند.
ثاقبی تصریح کرد: به عقیده بسیاری زمین لرزه کرمانشاه، اولین زلزله مهندسی در کشور ما بوده است و بسیاری از ساختمان ‌هایی که طبق استانداردهای مهندسی و اصول نظام مهندسی احداث شده بودند، در معرض آزمایشی جدی قرار گرفتند، از همین‌ رو درس گرفتن و استفاده از تجربیات زمین لرزه کرمانشاه بیش از پیش دارای اهمیت است.

در معرض آزمایش قرار گرفتن ساخت‌وسازها با زمین لرزه کرمانشاه

وی با مقایسه آمار تلفات انسانی زلزله بم و کرمانشاه افزود: اگرچه زمین لرزه بم با شدت ۶٫۶ ریشتر زمین را به لرزه درآورد، ولی جان بیش از بیست و شش هزار نفر را گرفت و در مقایسه با تعداد ششصد و بیست و یک کشته در زمین لرزه اخیر کرمانشاه تلفات زیادی را بر جای گذاشت. این کاهش آمار تلفات نشان‌ دهنده تغییرات خوبی است که در زمینه فنی و اصول ساخت و ساز اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطر نشان کرد: در پس هر خطای فنی یک سوءمدیریت نهفته است و در پس هر سوءمدیریت نیز یک خطای سیاستگذاری وجود دارد و طبق این اساس هدف اصلی ما از برپایی این گردهمایی بررسی و تحلیل مسائل فنی و خطاهای رخ داده در این زمینه است.
وی اظهار امیدواری کرد که تا در گردهمایی بتوان به بررسی مسائل مدیریتی و سیاست‌گذاری به دور از حاشیه‌های معمول در این زمینه پرداخت.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۷
649 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0