راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی

راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی

راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی ، ارائه شد. بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان الزامی است

کد خبر: 990323008 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ خرداد ۹۹ - ۷:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی ، ارائه شد. بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان الزامی است

راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی

راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی
در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام مهندسی ساختمان بیان گردید؛
راه کارهای اجرایی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور درباره مسایل زیست محیطی/ ضرورت بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با گرامی‌داشت هفته محیط زیست به بیان انتقادات، اقدامات، پیشنهادات و راه کارهای اجرایی در این مورد پرداخت.

احمد خرم، با اشاره به گرامیداشت هفته محیط زیست به بیان انتقادات، اقدامات، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی در این مورد پرداخت.

خرم با تاکید بر این که در ابتدا باید آسیب شناسی در زمینه امکانات زیست محیطی و حفاظتهایی که باید از محیط زیست داشتیم و نداشتیم، داشته باشیم، گفت: باید مشخص شود از ابتدای انقلاب تا به حال در این مورد، چه کارهایی انجام داده ایم و چه کارهایی انجام نداده ایم؟

وی ادامه داد: در سالیان گذشته باید محورهای توسعه از جمله زیربناها، خدمات و امکانات زیست محیطی روبه بهبودی می رفت، اما امروز مواجه هستیم با این که میلیون ها هکتار مراتع و جنگلهای کشور از بین رفته است.

وزیر سابق راه گفت: سرعت انهدام منابع طبیعی و جنگلها از یک سو و برداشت بی رویه و غیرمجاز از منابع آبی از سوی دیگر، منابع کشور را به وضعیت بحرانی تبدیل کرده است.

وی در ادامه این سوال را طرح کرد .که باید مشخص کنیم در سالیان گذشته چه میزان از مراتع و جنگلهای کشور نابود و چقدر سفره های آب های زیرزمینی با برداشت بی رویه، به وضعیت بحرانی تبدیل شده اند؟ هم‌چنین چه میزان در استفاده بهینه از آب تلاش و چقدر در تغذیه از سفرها زیرزمینی طرح اجرا کردیم و روان آبها را تا چه حدودی ساماندهی کردیم؟

خرم با یادآوری این که ایران، کشوری خشک است که آب حکم طلا برای آن دارد، در این میان گفت: باید به بازدهی آبیاری به طور جدی بیندیشیم.

خرم افزود: در کشورهای پیشرفته، از هر متر مکعب آب، پنج تا هفت کیلوگرم محصول تولید میکنند، این در حالی است که این شاخص در ایران زیر یک کیلوگرم است. البته در استان‌های اصفهان و یزد که بازدهی بالایی دارند، بازدهی تولید محصول از هر متر مکعب آب حدود دو کیلوگرم است اما در سایر نقاط کشور، این شاخص زیر ۱ کیلوگرم است.

خاطره ای جالب از استانداری همدان

احمد خرم، روشهای غلط آبیاری و استفاده از منابع آبی را علت بازدهی پایین در تولید محصول از هر متر مکعب آب عنوان کرد و گفت: ما کشور خشکی هستیم که انتظار از کشور خشک این است که در راستای آبیاری تحت فشار، یک‌پارچه سازی اراضی و کشت گلخانه ای گام جدی بردارد، ضمن این که این روشها، ما را از برداشت بی رویه و غیر مجاز از منابع آبی بی نیاز میکند، تولید محصول چند برابر می شود و بازدهی آبیاری از پنج کیلوگرم به ازای هر متر مکعب میگذرد.

استاندار اسبق همدان در ادامه خاطره ای تعریف کرد که خودش در عرصه عمل، به نکات گفته شده در این مورد، عمل کرده و نتایج خوبی هم گرفته است.

وی ادامه داد: زمانیکه در استان همدان مسوولیت داشتم، زمینهای کشاورزی را یکپارچه سازی کردیم، آبیاری قطره ای و بارانی و آبیاری تحت فشار را ترویج دادیم و از زمین های پنجاه تا صد هکتار به یک زمین یک‌پارچه دوازده هزار هکتار رسیدیم. این عملکرد به نحوی بود که استان همان در چهار سال متوالی در یک‌پارچه سازی اراضی و آبیاری تحت فشار, رتبه اول کشوری را کسب کرد.

خرم، با اشاره به اینکه راه‌کارهایش در این زمینه راه‌کارهای اجرایی هستند و نه صرفا ایده و انجام نشدنی، ادامه داد: ما باید با طرحهای گسترده آبخیزداری و آبخوان داری و هم‌چنین کنترل منابع آبی، موجودی آب را که در وضعیت تهدید است، به نقطه قوت و فرصت تبدیل کنیم.

وی با عنوان این که سازمان جهانی هواشناسی و اقلیم، حقابه طبیعت را در ایران چهل درصد نزولات آسمانی قرار داده است، تصریح کرد: ما تمام این سهم را به مردم فروخته ایم؛ یعنی اینکه مراتع را به زمین کشاورزی تبدیل کردند و چاه غیرمجاز زدند و الان فعال هستند.

به گفته وزیر اسبق راه، ما یک هزار و پانصد تالاب در کشور داریم که صد و پنجاه تالاب ثبت بین المللی است، این در حالی است که اکثر این تالابها تا حدود دو سال پیش خشک شده بودند، نظیر گاو خونی، هورالعظیم، شادگان و ارومیه که بزرگ ترین تالاب کشور است.

خرم با اشاره به این که چهل درصد سهم طبیعت که سهم تالاب ها و دشت هاست، نابود کردیم، افزود: دشتها بیلان منفی دارند و اکثر تالابها هم خشک هستند. البته پارسال و امسال که بارندگی خوب بوده، مقداری تالابها احیا شدند ولی چند وقتی بگذارد مجددا به میانگین درازمدت که خشک بود، برمیگردیم، چون برداشت غیرمجاز از آب ها می شود.

وی، نتیجه گیری کرد چهل درصد سهم طبیعت را باید به طبیعت اختصاص دهیم، در غیر اینصورت با ریزگردها و تغییرات اقلیمی به سمت خشک شدن بیشتر پیش خواهیم رفت.

ارتباط بین ساخت و ساز و مسایل زیست محیطی

در ادامه از رئیس سازمان نظام مهندسی کشور سوال شد چه ارتباطی بین ساخت و ساز و مسایل زیست محیطی میتوان برقرار کرد؟ که وی پاسخ داد: ساخت و ساز از نسل اول تا نسل ششم که اکنون دنیا در این نسل قرار گرفته، تعریف می گردد. یکی از فاکتورهای نوبه نو شدن نسلها، توجه به مسایل زیست محیطی است.

خرم، ایزولاسیون ساختمان، استفاده از انرژیهای نو در طراحی ساختمان، افزایش بازدهی امکانات حرارتی و برودتی ، عدم استفاده از گازهای گلخانه ای در سیستمهای خنک کننده و بردن نسل های ساخت و ساز به نسل ششم که نسل ساختمان سبز یا ساختمان انرژی صفر نامید میشود، اقداماتی هستند که باید در راستای مسایل زیست محیطی به آنها توجه کرد، ضمن این که منظور از ساختمان انرژی صفر این است که آب مصرفی بازیافت میشود، اتلاف انرژی به صفر میرسد و از انرژیهای پاک استفاده می گردد.

وی در پاسخ به اینکه اکنون ساخت و ساز در ایران در چه مرحله ای از نسلهای شش گانه قرار دارد؟ بیان کرد: ما الان در نسل ششم زندگی میکنیم، یعنی هنوز به مرحله صنعتی سازی نرسیده ایم، ضمن این که مراحل نسل پنجم شامل هوشمند سازی تولید، انتقال، نصب، بهره برداری، نگه‌داری و مرمت است.

در مرحله پیشاصنعتی قرار داریم

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: هم اکنون ما در مرحله پیشاصنعتی قرار داریم و باید خیلی تلاش کنیم و دولت، مجلس به خصوص کمیسیون عمران، شهرداری و سازمانهای مهندسی نقش موثری در این مورد دارند.

خرم گفت: متاسفانه در بیست و چهار سال گذشته که مقررات ملی ساختمان حاکم بوده، نتوانسته ایم مقررات ملی را جابیاندازیم و با تخلف برخورد قاطع شود، ضمن این که باید مقررات را اصلاح کرد. طبق همین اساس، مناسب نیست در دنیایی که با سرعت خیره کننده تولید دانش و تکنولوژی می کند، مقررات ملی ساختمان ما بیست و چهار سال دست نخورده باقی مانده است.

ضرورت بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان

خرم، خواستار بازنگری سالانه مقررات ملی ساختمان همزمان با پیشرفت تکنولوژی شد و افزود: در ساخت و ساز سبز و یا تولید ساختمان هوشمند چند فاکتور داریم که باید ابزار و بستر کار فراهم گردد.

وی ادامه داد: اقدام اول این که دولت خودش را از امور تصدی گری کنار بکشد و امور را به بخش خصوصی بسپارد، البته تقویت و توسعه بخش خصوصی و حمایت همه جانبه مادی و معنوی باید در دستور کار دولت قرار گیرد. حمایت مادی هم به این معنا نیست که دولت بیاید و هزینه کند بلکه دولت باید با ایجاد خط اعتباری، در آن فقط سپرده گذاری کند تا قدرت پرداخت تسهیلات چند برابر گردد.

دولت زمینه سود توسعه گران و سازندگان را فراهم کند

وزیر اسبق راه گفت: دومین کار دولت این است که زمینه بهره و سود توسعه گران و سازندگان را فراهم کند، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، دیگر کسی سراغ سازندگی نمیرود، ضمن این که دولت در طرح بازآفرینی و طرح اقدام ملی مسکن، طوری اقدام میکند که سازندگان به زیر سود حداقل هم نمیرسند. سود چهار تا پنج درصدی سازندگان در شرایطی که تورم بسیار بالایی داریم، نوعی ضرر محسوب می گردد.

خرم در خاتمه با تاکید بر این که دولت باید حمایت همه جانبه از بخش خصوصی کند و خودش هم دخالت نکند، خاطر نشان ساخت: این سازمان اعلام آمادگی کرده تا کارگزاری طرح اقدام ملی مسکن را بعهده بگیرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۹
394 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0