بررسی مصالح ساخت بتن مصالح ساخت بتن

بررسی مصالح ساخت بتن

سیمان مورد استفاده نباید فاسد باشد ودرکیسه های سالم و یا ماشین های مخصوص حمل سیمان(بونکر)تحویل داده شودکه سیمان های فله ای در سیلو ها نگهداری می شوند و سیمان های پاکتی در محلی مناسب باید نگهداری شوند به نحوی که به دور از رطوبت باشند به همین دلیل توصیه می شود پاکت های سیمان روی زمین گذاشته نشوند و با استفاده از الوار های چوبی پایه ای ساخته شود و روی آن گذاشته شوند و حداکصر در حدود 10 پاکت روی هم گذاشته شود و محل نگهداری نیز سرپوشیده باشد.سیمانی که فاسد شده باشد باید به سرعت از کارگاه خارج شود. مدت زمان سفت شدن اولیه سیمان پرتلند خالص در شرایط معمولی باید کمتر از ۴۵ دقیقه و گیرش نهایی آن کمتر از ۱۲ ساعت باشد.

کد خبر: 190827007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ شهریور ۹۸ - ۱۱:۱۰ ق.ظ

سیمان 

سیمان مورد استفاده نباید فاسد باشد ودرکیسه های سالم و یا ماشین های مخصوص حمل سیمان(بونکر)تحویل داده شودکه سیمان های فله ای در سیلو ها نگهداری می شوند و سیمان های پاکتی در محلی مناسب باید نگهداری شوند به نحوی که به دور از رطوبت باشند به همین دلیل توصیه می شود پاکت های سیمان روی زمین گذاشته نشوند و با استفاده از الوار های چوبی پایه ای ساخته شود و روی آن گذاشته شوند و حداکصر در حدود ۱۰ پاکت روی هم گذاشته شود و محل نگهداری نیز سرپوشیده باشد.سیمانی که فاسد شده باشد باید به سرعت از کارگاه خارج شود. مدت زمان سفت شدن اولیه سیمان پرتلند خالص در شرایط معمولی باید کمتر از ۴۵ دقیقه و گیرش نهایی آن کمتر از ۱۲ ساعت باشد.

بررسی مصالح ساخت بتن

بررسی مصالح ساخت بتن

بررسی مصالح  ساخت بتن

شن و ماسه 

شن و ماسه باید از سنگهای سخت مانند گرانیت، سیلیس و غیره، باشد. و نمی توان از ماسه های شیستی یا آهکی سست استفاده کرد.

نظام مهندسی عمران تبریز

آزمون نظام مهندسی عمران چیست

برای شن و ماسه مورد استفاده در ساخت بتن استاندارد هایی نیز وجود دارد مانند استاندارد های شماره ۳۰۰ و ۳۰۲ ایران.

شن و ماسه باید در ازمایش تطویل و تورق سربلند باشند یعنی نباید نازک باشد همچنین نباید دراز باشد. و در کل مقاومت مصالح سنگی نباید کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

ماسه مورد استفاده برای ساخت بتن باید۹۵% آن از الک ۴.۷۶ میلیمتر رد شود و تمام دانه های ماسه باید از الک به قطر سوراخ۹.۵ میلیمتر عبور کند.

 

باقیمانده مصالح بین هر دو الک متوالی جدول فوق نباید بیش از ۴۵ درصد وزن کل نمونه باشد.

حداکثر لای و ذرات ریز در ماسه باید مطابق زیر باشد

الف –در موردماسهطبیعیو با ماسه ای که از شن طبیعی بدست آمده استباید کمتر از ۳% حجم باشد.
ب –درکورد ماسهحاصله ازسنگهای شکسته باید کمتر از۱۰% حجم باشد.

آزمایشات لازم برای تعیین لای و ذرات ریز :

در یک استوانه شیشه ای مدرج به گنجایش ۲۰۰ سانتیمتر مکعب مقدار ۱۰۰ سانتیمتر مکعب ماسه ریخته و سپس آب تمیز به آن اضافه کنید تا مجموع حجم ۱۵۰ سانتیمتر مکعب برسد، بعد آنرا بشدت تکان داده و برای سه ساعت به حال خود باقی گذارید. پس از گذشت ۳ ساعت ارتفاع ذرات ریزی که روی ماسه آمده است و به راحتی از آن متمایز است از روی درجات قرائت شود و بر اساس درصد ارتفاع ماسه درون استوانه تعیین می شود درصد های بدست آمده نباید از اعدادی که در بالا گفته شد بیشتر باشد.

استفاده از شن و ماسه هایی که در اثر خرد شدن سنگهای سخت در کارخانه تولید سنگدانه بدست می آید اگر از لحاظ دانه بندی مناسب باشند ، بهتر است بجای شن و ماسه طبیعی از آن ها استفاده شود.

ابعاد شن:

اندازه شن باید به گونه ای باشد که ۹۰ درصد آن بزرگتر از الک نمره ۴ (۴٫۷۶ میلیمتر) باشد. در دپو کردن شن و ماسه توجه کنید که مواد زیان آوری خارجی وارد آن ها نشود سعی شود که با کمی فاصله دپو شوند که قاطی نشوند همچنین بهتر است برای جداسازی دپو شن و ماسه از جداکننده استفاده شود همچنین همه شن ها روی هم نباشند و برحسب دانه بندی تفکیک شوند در مورد ماسه نیز به همین گونه باید باشد و حداقل در ۲ دانه بندی طبقه بندی شوند. برای مثال اگر شن از ۴٫۷۶ تا ۳۸ میلیمتر است می توان ۱۹ میلیلمتر را به عنوان مرز دانه بندی شن ها در نظر گرفت یا اگر که شن ها درشته دانه تر هستند به ۲دسته بالای ۲۵ میلیمتر و کمتر ۲۵ میلیمتر تقسیم کرد.

بررسی مصالح ساخت بتن

آب

آب ساحت بتن باید تمیز باشد و بدون موادی مانند روغن، اسید، مواد آلی و…. باشد و حتما باید در مخازنی ذخیره شود که مانع از ورود مواد خارجی مضر به آن شود.

ممکن است در مورد کیفیت آب مورد استفاده شک داشته باشیم آنگاه می توانیم ۲نمونه بسازیم یکی با آب کارگاه دیگری با آب مقطر سپس آزمایش کنیم اگر مقاومت فشاری نمونه با آب کارگاه بالای ۹۰ درصد مقاومت نمونه با آب مقطر باشد آن گاه استفاده از آن آب بدون مانع است.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ شهریور ۹۸
941 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0