استقرار استقلال و توسعه کشور مرهون بالارفتن مهارت مهندسان الهه رحیمی داوود کلایی

استقرار استقلال و توسعه کشور مرهون بالارفتن مهارت مهندسان

«الهه رحیمی داوود کلایی» عضو سازمان نظام مهندسی ایران، نقش مهندسان را در جامعه سازنده و موثر دانست و افزود: تعامل سازنده در درون یک سیستم و نظامهای مرتبط با آن میتواند موجب بهبود و اصلاح ساختارها و در نهایت ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی شود. باید دانست استقلال، توسعه و پیشرفت کشور در پرتو افزایش توانایی و انطباق پذیری مهندسان با شرایط استمرار خواهد یافت.

کد خبر: 971205017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ - ۳:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،«الهه رحیمی داوود کلایی» عضو سازمان نظام مهندسی ایران، نقش مهندسان را در جامعه سازنده و موثر دانست و افزود: تعامل سازنده در درون یک سیستم و نظامهای مرتبط با آن میتواند موجب بهبود و اصلاح ساختارها و در نهایت ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی شود. باید دانست استقلال، توسعه و پیشرفت کشور در پرتو افزایش توانایی و انطباق پذیری مهندسان با شرایط استمرار خواهد یافت.

استقرار استقلال و توسعه کشور مرهون بالارفتن مهارت مهندسان

استقرار استقلال و توسعه کشور مرهون بالارفتن مهارت مهندسان

بالارفتن مهارت مهندسان زمینه ساز  ا ستمرار استقلال و توسعه کشور است

مهندس از فناوری، ریاضی و دانش برای حل کردن مسایل کاربردی استفاده میکند و با بهره گیری از یک مفهوم، ساختاری عملیاتی و علمی ایجاد میکند. از این رو فردی که میخواهد مهندس گردد باید آموزشهای علمی لازم در زمینه فعالیت خویش را اخذ کند یا بطور حرفه ای در آن رشته فعالیت داشته باشد.
بنابراین این حرفه نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور دارد و دست‌یابی به توسعه پایدار و مطرح شدن بعنوان قطب علمی- اقتصادی بدون پیشرفت فناوری و علم مهندسی دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود.
ایران در دوره های مختلف در رشته های گوناگون افراد شایسته ای به خود دیده است که از جمله آن ها میتوان به خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد که علاوه بر تخصص در علوم مختلف انسانی در علم مهندسی و فنی نیز صاحب نظر بود. خدمات ارزشمند این اندیشمند بزرگ موجب شد تا روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی بعنوان «روز مهندسی» نامگذاری گردد.
بمناسبت روز مهندسی با «الهه رحیمی داوود کلایی» عضو سازمان نظام مهندسی ایران به گفتگو نشسته ایم.
در ادامه متن کامل این گفتگو را میخوانیم:
**مهندسی چگونه تقسیم بندی می گردد و بطور کلی آن را به چه شکل میتوان تعریف نمود؟
رحیمی داوود کلایی: مهندسی را میتوان حرفه ای دانست که دانش ریاضیات و علوم طبیعی از طریق مطالعه، تجربه و عمل کسب می گردد و با ارزیابی و تحلیل جنبه های کاربردی و اقتصادی در جهت مصالح طبیعت و منافع بشر به حل مشکلات پرداخت. مهندسی همانند پزشکی، قانون و حرفه ای بشمار میرود که به استانداردهای بالایی نیاز دارند و مسوولیت آن به لحاظ این که به مردم مربوط می گردد، بالا است. در واقع مهندس، فردی است که با بکار بردن علم و فن بصورت هم‌زمان به طراحی و توسعه ساختارها، فرایندها و دستگاه ‌ها بمنظور ارایه راه حل برای مشکلات موجود یا مشکلات پیش بینی شده آتی اقدام میکند.
گرایشات مختلف مهندسی شامل شیمی، برق، فیزیک، زمین شناسی، معدن، مکانیک، نرم افزار، معدن، زیست پزشکی، محیط زیست و … می گردد که در هر گرایش برای بشر تحول و ترقی روی داده و با تعقیب آن تحول و نوآوری به مهندسی که آن را طراحی یا ابداع کرده است، بر میخوریم.
**وضعیت و جایگاه ایران را از نظر علم مهندسی چگونه ارزیابی میکنید؟
***رحیمی داوود کلایی: اگر جایگاه مهندسی در ایران و جهان را به میزان انتشار مقاله ها، کتابها و امتیازآوری دانشگاههای صنعتی معطوف کنیم رتبه قابل قبولی را در جهان کسب کرده ایم ولی مهندسی در ایران به لحاظ نوآوری و به روز رسانی دانشِ فنی، همچنان مورد غفلت مانده است و تعداد مهندسان کارآمد و خبره در گرایشهای مختلف رقم چشم‌گیری نیست. ماهیت و محتوای آموزش ارایه شده در دانشگاهها به علت همراه نبودن با تجربه عملی، تضمین کننده ورود فارغ التحصیلان رشته های مهندسی به عرصه های شغلی نیست و فاصله ۳ ساله تعریف شده میان دوره فارغ التحصیلی و اخذ پروانه اشتغال از نظام مهندسی تاییدی بر این مطلب است. بنابراین بازنگری در سیاست ‌های آموزش عالی و آموزش فرایندهای عملیاتی خدمات مهندسی بمنظور بهبود کیفیت خدمات مهندسان بگونه ای که در مسیر حرفه‌ای قرار گیرد تا با تکیه بر حرفه‌ای‌گری، جامعه و همگان منتفع گردند، ضرورتی است که نمیتوان از آن اغماض کرد.
**ارتقای جایگاه نظام مهندسی و استفاده از آن در مسیر دست‌یابی به توسعه و پیشرفت چگونه عملی می گردد؟
***رحیمی داوود کلایی: نبود یک نهاد مقتدر در سازماندهی مهندسان و فعالیتهای آنها و هم‌چنین ناهماهنگی در تعرفه ها و به نوعی سلیقه ای رفتار کردن در امور، خلا قانونی در امور مهندسی را به روشنی نشان میدهد. بهمین علت، سازمان نظام مهندسی بمنظور ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه از طریق وضع قوانین و مقررات جامع و سازگار، حمایت از تشکل ‌های صنفی و تولیدی مربوط به آن بخش و با حمایتهای وزارتخانه مربوط به آن، تشکیل گردید.

استقرار استقلال و توسعه کشور مرهون بالارفتن مهارت مهندسان

با توجه به مشکلات گریبان گیر جامعه در بخش اقتصاد و اشتغال و هم‌چنین سیاستها و راهبردهای کلان کشور، توجه و تمرکز بر توانمندسازی نیروی انسانی بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها از طریق آموزش مهارتهای شغلی و تخصصی در راستای ترغیب و توسعه کارآفرینی بصورت تعامل با اشخاص، نهادها و شرکتهای خصوصی فعال، تحت نظر نظام مهندسی راه‌کاری است که میتواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت با ارجاع کار به این نیروها، کاهش مشکلات اقتصادی، اشتغال و افزایش بهره وری و کارایی شاغلان بخشهای مختلف منجر گردد. عملکرد سازمان نظام مهندسی را بصورت یک تلاش نسبتاً حرفه ای میتوان مثبت ارزیابی نمود ولی در صورت بررسی و رفع نواقص آن، این پتانسیل با متحول کردن هر چه بیش تر جامعه مهندسی به فعلیت خواهد رسید.
**نقش پژوهش را در پیشرفت علم مهندسی و شاخه های مختلف آن چگونه ارزیابی میکنید؟
***رحیمی داوود کلایی: پژوهشهای خلاق، نظام یافته و برنامه ریزی شده‌ در جهت گسترش مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و بطور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فرایند‌ها، وسایل و ابزار، نظام ‌ها، خدمات و روش‌ های جدید که در پایان به رشد و توسعه منجر می‌گردد، صورت می گیرد. هر سازمانی که به مزیتهای رقابت در جهان امروز می اندیشد، لازم است برای کاربردی کردن دانش تولید شده، برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و با در دسترس قرار دادن و اشتراک دانش، فرصت الگوسازی و یادگیری مداوم را بوجود آورد.
**مهم‌ترین اولویتها و مشکلات جامعه مهندسی کشور چیست؟
***رحیمی داوود کلایی: سازمان نظام مهندسی با مشکلات زیادی روبرو است، البته این مشکلات علل مختلفی دارد. برخی از این مشکلات به ساختار و تشکیلات سازمان باز می ‌گردد و بعضی دیگر به قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط است. بیش تر مشکلات ایجاد شده از سوی سازمان نظام مهندسی به نادرست بودن قوانین و آیین‌نامه‌ های اجرایی این سازمان ارتباط دارد. قوانین و آیین‌نامه ‌های نظام مهندسی نیاز به بازنگری و بررسی دارد زیرا در زمان حاضر، بیش تر فعالان بخشهای مختلف قوانین کنونی نظام مهندسی را یک عامل بازدارنده می‌ دانند چرا که در گرداوری آن اشکالات زیادی وجود دارد. ارایه طرحها و لوایح پیشنهادی به دولت و مجلس و پیگیری در دستگاههای اجرایی ذی‌ربط برای بهبود شرایط فعالیت، کارساز است. هم‌چنین بحث پی‌گیری تصویب اصلاحیه آیین نامه اجرایی و متعاقب آن ایجاد ساختار جدید نظام مهندسی نیز باید جدی دنبال گردد.
موضوع دیگر تعامل میان سازمانهای مرتبط با نظام مهندسی است که تعاملی سازنده و باثبات نیست و بایستی بیش تر و کاربردی تر شود. با وجود همه کاستیها و نواقص موجود باید یادآور شد، سازمانهای نظام مهندسی جایگاه شایسته‏ خود را در دفاع از حقوق بهره برداران و اعضا کسب کرده و در انجام دادن اصولی امور پیشگام و با ارتقا کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات همواره فعال بوده و در جلب اعتماد مردم امتیاز بالایی کسب کرده اند.
**در شرایط حساس کنونی مهم‌ترین وظیفه مهندسان را چه میدانید؟
***رحیمی داوود کلایی: مهندسان در جامعه نقشی سازنده و موثر دارند و باید با عملکرد درست و مسوولانه از دستاوردهای جامعه و نظام مهندسی که بزرگ‌ترین و قوی ترین سازمان غیردولتی است، حمایت کنند. تعامل سازنده در درون یک سیستم و نظامهای مرتبط با آن میتواند موجب بهبود و اصلاح ساختارها گردد که در مجموع موجب ساماندهی وضعیت سازمان نظام مهندسی خواهد شد. باید گفت استقلال، توسعه و پیشرفت کشور با افزایش سطح مهارت، توانایی و انطباق پذیری مهندسان با شرایط امروز ممکن می گردد.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۷
592 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0