فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل

فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل

فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل ، را سبب می شود. سوانح ساختمانی امنیت روانی جامعه را تهدید می ‌کنند

کد خبر: 010308008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۸:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل ، را سبب می شود. سوانح ساختمانی امنیت روانی جامعه را تهدید می ‌کنند

فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل

فرار از اجرای تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی، حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان داشت:
سوانح ساختمانی امنیت روانی جامعه را تهدید می ‌کنند
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: اگر تمامی فرازهای قانون نظام مهندسی اجرایی می شد بی شک شاهد حوادث مهلک ساختمانی نظیر حادثه متروپل که موجب سلب امنیت روانی شهروندان میشود نبودیم.
غلامرضا خوش گفتار منفرد ضمن بیان مطلب فوق گفت: هر اتفاقی که در صحنه ساختمان سازی کشور روی میدهد قبل از اینکه ما قضاوتی درباره آن انجام دهیم باید به ابعاد فنی و اجرایی آن توجه داشته باشیم بنابراین هر قضاوتی بدون در نظرگرفتن ابعاد همه جانبه حوادث ساختمانی نظیر متروپل ممکن است قضاوت عادلانه ای نباشد.
خوش گفتار ادامه داد: اما اینکه ما ساختمان هایی می سازیم که از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بطور کامل بهره مند نیستند موضوعی غیر قابل انکاری است که باید به آن توجه کرد.
وی افزود: در ربع قرن اخیر که سازمان های نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده اند به عینه میتوانیم شاهد ارتقای کیفیت ساختمان‌ها باشیم و بی شک اگر تمام فرازهای قانون قانون نظام مهندسی ساختمان پیاده میشد قطعا شاهد سوانح مهلک ساختمانی نبودیم.
وی، بروز حوادث ساختمانی نظیر متروپل را سبب سلب امنیت روانی شهروندان دانست و گفت: بنابراین ما امیدواریم که نهادهای متولی صدور پروانه ساختمان و حاکمیت‌های شهری در تعامل با سازمان نظام مهندسی ساختمان اجازه دهند که خدمات مهندسی در همه مواردی که قانون مقرر کرده است یعنی طراحی، نظارت، اجرا و نگه‌داری، تعمیر ساختمان و بازرسی به موقع در ساختمان‌ها اجرایی گردد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: نظام مهندسی تاکنون توفیق زیادی در زمینه اجرای خدمات مهندسی نداشته است و علت اصلی این است که در قانون این سازمان بعنوان مجری قانون مشخص نشده و صرفا متولی قانون است و اجرای قانون بعهده حاکمیتهای شهری است که در این زمینه تاکنون تعامل کمذتری با سازمان‌های نظام مهندسی داشته اند.
وی هم‌چنین در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: طبق آمارهای عنوان شده در حال حاضر دوازده میلیون واحد مسکونی کسری داریم و با توجه به این نامعادله بین عرضه و تقاضای مسکن جای این سوال است که آیا تولید ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن قادر خواهد بود که نیاز به تولید مسکن را به یک موازنه برساند یا خیر؟
خوش گفتار بر ضرورت توجه به گروه های هدف طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: ما باید ببینیم که مسکن را برای چه گروههایی می سازیم و قبل از تولید به بهره برداران آن توجه کنیم.
وی با ذکر مثالی گفت: بعنوان مثال اگر در طرح نهضت ملی مسکن در ایوانکی خانه سازی میکنیم قطعا این واحدها برای کسانی که در منطقه یک تهران شاغل هستند کارآمد نخواهند بود چرا که در طول روز بخش عمده ای از زمان مفید این افراد صرف تردد خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، تصریح کرد: بیشتر کسانیکه در مسکن مهر یا هم اکنون در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند مسکن را به شکل یک کالای سرمایه ای می نگرند این در حالی است که مسکن باید کالای مصرفی باشد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: برای جلوگیری از این اتفاق ما باید به نیاز بهره برداران ساختمان توجه کنیم و ابعاد اقتصادی واجتماعی خانوارها و گروههای هدف این طرح را به دقت مورد بررسی قرار دهیم تا واحدهای مسکونی ساخته شده بجای اینکه به کالایی سرمایه ای تبدیل شوند به کالایی مصرفی مبدل گردند.
وی هم‌چنین زمان خانه دار شدن برای گروه های متوسط جامعه را ۶۰ سال ارزیابی کرد و گفت: اگر شهروندی معادل ۱۰ میلیون تومان در آمد داشته باشد و بیست و پنج درصد از درآمدش را صرف هزینه های مسکن کند بیش از شصت سال طول خواهد کشید که بتواند یک واحد مسکونی در حد متوسط تهیه و استفاده کند.
خوش گفتار افزود: بنابراین با توجه به این مساله لازم است که در طرح نهضت ملی مسکن به ابعاد همه جانبه خانوار دقت کنیم تا واحدهای مسکونی ساخته شوند که قابلیت سکونت و بهره برداری داشته باشند.
منبع: ساختمان آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
206 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0