نظام مهندسی در آچمز آخوندی - وزیر راه و شهرسازی، رجبی – ریاست سازمان نظام مهندسی

نظام مهندسی در آچمز

جدید ترین سعی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای برای جلوگیری از تغییرات اصلاحی وزیر راه و شهرسازی در حالی ناکام ماند که جامعه‌ مهندسان کماکان در بلاتکلیفی بسر می‌ برند.

کد خبر: 970406003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ تیر ۹۷ - ۱۱:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جدید ترین سعی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای برای جلوگیری از تغییرات اصلاحی وزیر راه و شهرسازی در حالی ناکام ماند که جامعه‌ مهندسان کماکان در بلاتکلیفی بسر می‌ برند.

نظام مهندسی در آچمز

نظام مهندسی در آچمز

نظام مهندسی  در آچمز

کشمکش طولانی مدت برای جلوگیری از اجرای اصلاحات جدید وزارت راه و شهرسازی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بدنه این سازمان را کماکان در بلاتکلیفی قرار داده است. از یکسو عباس آخوندی ـ وزارت راه و شهرسازی ـ بر نهادینه کردن این اصلاحات تاکید دارد و از طرف دیگر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی که برخی اعضای آن در مجلس شورای اسلامی بعنوان حوزه‌ی قانون‌ گذااری حضور دارند مخالف این تغییرات هستند. با این وجود کیش ‌های شورا تا به حال منجر به مات کردن عباس آخوندی نشده است؛ چرا که طبق رای جدید دیوان عدالت اداری که بر ادامه‌ ی تعلیق ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی رای داد، این موضوع که وزیر راه وشهرسازی در سازمان نظام مهندسی از اختیارات قانونی برخوردار است به نوعی تایید گردید.
براساس حکم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که پنجم اردی بهشت ماه صادر شده بود، پروانه اشتغال بکار حسن قربانخانی – ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به دلیل آن ‌چه سرپیچی از دستور العمل‌های وزارت راه و شهرسازی خوانده می ‌شد تعلیق گردید. با این ابلاغیه، قربانخانی از سمت ریاست کنار گذاشته شد و هیات مدیره، احمد خرم ـ وزیر سابق راه و ترابری ـ را بجای وی منصوب کرد؛ هرچند این موضوع باب طبع ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نبود و طی نامه ای به هیات مدیره، دستور به ادامه‌ ی فعالیت و حمایت از قربانخانی داده بود؛ دستوری که مورد قبول هیات مدیره قرار نگرفت. سپس قربانخانی در اعتراض به حکم وزیر، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. این نخستین شکایت از طرف بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان در اعتراض به بخش نامه‌ های وزارت راه و شهرسازی بود. تا پیش از این شکایت، شائبه‌ای همواره مطرح می‌ شد که اگر فرج ‌الله رجبی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بخش نامه ‌های عباس آخوندی را غیرقانونی می‌ داند چرا به دیوان عدالت اداری شکایت نمی ‌کند. مع‌الوصف شکایت قربانخانی در دیوان مورد بررسی قرار گرفت و رد شد.
شعبه چهل و پنج دیوان عدالت اداری سی ام خرداد ماه امسال، رای خود را در مورد شکایت حسن قربانخانی – ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به خواسته ابطال تصمیم وزیر راه و شهرسازی نسبت به تعلیق پروانه اشتغال وی که سبب خروج وی از هیات مدیره و ریاست این سازمان شده بود، صادر و ابلاغ کرد. در این رای دیوان حکم به رد شکایت شاکی داده است. ۴ شنبه گذشته و همزمان با صدور این رای، قربانخانی طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که دیوان عدالت اداری به نفع وی دستور موقت صادر کرده است و در روزهای اخیر اخباری مبنی بر صدور دستور موقت به نفع قربانخانی منتشر گردیده بود. این ظاهرا خبر صحت داشت ولی واقعیت این بود دیوان که پیش از بررسی پرونده اعلام کرد تا زمان صدور حکم قطعی، فعلا حکم وزیر راه شهرسازی تعلیق گردد. سپس با بررسی بیش تر، حکم قطعی را صادر و بر تصمیم وزیر راه و شهرسازی مهر تایید زد.

نظام مهندسی در آچمز

از طرف دیگر، وزارت راه و شهرسازی نسبت به ثروت هنگفت سازمان نظام مهندسی معترض است. آخوندی با عنوان این ‌که گردش مالی سازمان نظام مهندسی هزار و پانصد میلیارد تومان است می ‌گوید که این سازمان بجای پرداختن به موضوعات مهندسی و حل مساله، به محلی برای توزیع کوپن تبدیل شده است.
سال ‌هاست که موضوعاتی هم چون امضا فروشی و واگذاری حق نظارت که از آن ها بعنوان رانت و منبعی برای کسب درآمد عده‌ای از مهندسانی ذکر می ‌شود که هیچ نوع نظارتی بر روی ساختمان ‌ها ندارند در سازمان نظام مهندسی مورد انتقاد مردم و فعالان حوزه‌ ی ساختمان قرار گرفته است. البته رجبی – ریاست این سازمان می‌ گوید که برای سر و سامان دادن به تخلفات درون بخشی برنامه دارد ولی وزارت راه و شهرسازی با بخش نامه‌ های خود، دائما سازمان را دچار تنش می ‌کند و اعتماد به نفس را از مهندسان گرفته است. آخوندی نیز ظاهرا بر جراحی این سازمان کمر همت بسته است. ولی آن‌ چه در این گیر و دار به نوعی مورد غفلت قرار گرفته، وضعیت مهندسی ساختمان‌ ها و تعیین تکلیف جامعه‌ی پانصد هزار نفری است که قطعا از ادامه ‌ی وضعیت بلاتکلیفی خوشنود نیستند.

منبع :ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ تیر ۹۷
980 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0