ریاست مجلس شوري اسلامي بیان کرد

سازمان نظام مهندسي يك تشكل مدني و تخصصي غيردولتي می باشد

به حفظ جايگاه مهندسین و سازمان نظام مهندسي ساختمان در كشور باید همت كرد.

کد خبر: 960423007 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ تیر ۹۶ - ۶:۰۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست مجلس شوري اسلامي بیان کرد:در قانون جديد نظام مهندسي كه در مجلس در دست بررسي و گرداوری است بصراحت به اين موضوع پرداخته خواهد شد.سازمان نظام مهندسي يك تشكل مدني و تخصصي غيردولتي

سازمان نظام مهندسي يك تشكل مدني و تخصصي غيردولتي

سازمان نظام مهندسي يك تشكل مدني و تخصصي غيردولتي

سازمان نظام مهندسي يك تشكل مدني و تخصصي غيردولتي

 

دكتر علي لاريجاني در مراسم افتتاح رسمي اين همایش در اروميه گفت : آن چه تا به حال مسلم شده غيردولتي بودن سازمان نظام مهندسي است و اگر براي بخشهايي از بدنه اجرايي كشور ابهامي در اين زمينه وجود دارد بايد در قانون جديد بصراحت بر غير دولتي بودن اين تشكل مدني و تخصصي تاكيد گردد.

لاریجانی به تشريح جايگاه سازمان نظام مهندسي در جامعه هم پرداخت و ادامه داد: اگر مهندسین عضو اين سازمان ميخواهند مورد علاقه مردم باشيد بايد در كنار درجه بنديها و ضوابط موجود بمردم در انتخاب خدمات تخصصي اختيار دهند.
وی افزود: اگر سازمان نظام مهندسی از سوی نهاد دیگری تحت تاثیر است، در تجدید نظر قانون مربوط به این نهاد این موضوع را اصلاح کنید و ما هم در مجلس حمایت خواهیم کرد.
لاریجانی به موضوع اخلاق حرفه اي اشاره كرد و افزود: بر خلاف اين كه جامعه ما در وجوه اخلاقي جامعه اي بازر و متمايز است اما در اخلاق حرفه اي در بخشهاي مختلف ضعفهايي داريم كه دست اندركاران سازمان نظام مهندسي ساختمان بايد در تقويت اخلاق حرفه اي تلاش ويژه اي داشته باشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکید کرد: مردم نبايد در مراجعه به مهندسین سازمان نظام مهندسي ساختمان نظارت موجود را نظارتي صوري تلقي كنند زیرا كه اين امر هويت اصلي مهندسین در جامعه را تضعيف ميكند و بايد با اعمال نظر سختگيرانه فني نسبت به حفظ جايگاه مهندسان و سازمان نظام مهندسي ساختمان در كشور همت كنيد.
وی در خاتمه سخنان خود به تشريح مهم ترين چالشهاي فراروي كشور پرداخت و افزود: دولتي كه ميخواهد شكل بگيرد بايد از كارنامه اي شجاعانه در ايجاد اصلاحات عميق در حوزه اقتصاد برخوردار باشد و در اين رابطه با هم گرايي بين اركان حكومت و صاحب نظران بتواند اصلاحات ژرف مورد نظر را اجرايي كند.
رئيس دستگاه قانون گذاري كشور گفت: چالشهاي اقتصادي موجود در كشور چالشهاي ژرفی هستند و نمیشود بسادگي از آن ها گذشت و بايد در كنار تقسيم بنديهاي متعارف سياسي كه بطور طبيعي در هر كشور وجود دارد از نخبه هاي كاردان بهره گرفت.


لاریجانی به مقايسه وضعيت كشور در چند شاخص مهم اقتصادي نيز پرداخت و تاکید کرد: ايران در بين كشورهاي منطقه از نظر شاخص آزادي اقتصادي رتبه ماقبل آخر را در میان بیست و سه كشور به خود اختصاص داده و در بعد بين المللي نيز اين شاخص صد و هفتاد و چهار از صد و هفتاد و هشت كشور دنيا عنوان شده كه شاخصي قابل تامل و تاثير گذار در اوضاع اقتصادي كشور بشمار ميرود.
وی عنوان کرد: اين شرايط در بررسي نحوه اجراي اصل چهل و چهار قانون اساسي نيز كاملا مشهود است زیرا كه اقتصاد ما دولتي است و نتوانسته ايم رقابت واقعي را در كشور به وجود آوريم.
لاریجانی با اشاره به اینکه انتظار از سازمان نظام مهندسی نهادینه کردن اخلاق حرفه ای است، خاطر نشان کرد: اجرای اخلاق حرفه ای خیلی مهم است و لازم است در صورت تخطی هر یک از اعضا با آن ها برخورد گردد، زیرا تخطی یک یا چند نفر ممکن است به آبروی سازمان نظام مهندسی خدشه وارد کند.
بررسي چند شاخص ديگر همچون زمان براي سرمايه گذاري/ رقابتپذيري و هم كاري دانشگاه و صنعت/شفافيت سياستگذاري از ديگر مسايلي بود كه دكتر علي لاريجاني در سخنان خود به آن ها اشاره كرد كه بايد دولت آينده با استفاده از نيروهاي كارآمد و شجاع و مطالعه دقيق اين شاخصها موانع اصلي بر سر رشد اقتصادي كشور را حل كند.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

 

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ تیر ۹۶
929 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0