رعایت ضوابط و الزامات ایمنی در ساخت‌وسازها

نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت وسازها اعمال کند

برابر با مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط و الزامات ایمنی در ساخت‌وسازها راس همه امور است و تمامی عوامل ساختمانی ازجمله ناظران، مجریان، کارگران ساختمانی و سایر بخش های مرتبط مثل ملزم به اجرای این قوانین هستند.

کد خبر: 8850 تاریخ انتشار: شنبه ۷ اسفند ۹۵ - ۱۱:۵۰ ق.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،حال اینکه وضعیت ایمنی ساخت و سازهای کنونی در چه شرایطی قرار دارد و بزرگترین نقاط ضعف در این حوزه شامل چه مواردی است، پرسشی است که مدیران کل راه ‌‌و شهرسازی استان ­های کهگیلویه و بویراحمد، یزد و مرکزی در گفت و گو با خبرنگارانبه آن پاسخ داده اند.نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت وسازها اعمال کند

نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت وسازها اعمال کند

نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت وسازها اعمال کند

نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت وسازها اعمال کند

تمام ساختمان‌ها باید شناسنامه دار شوند
در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود قوانین مصوب بسیار خوب در حوزه ایمن سازی ساختمان­ها گفت: با وجود اینکه به اندازه کافی قانون و مقررات در اختیار داریم، ولی در اجرای آنها باید تاکید و دقت بیشتری کنیم.
محمدعلی علیمردانی با اشاره اینکه در این زمینه مشکلات اقتصادی موجود دست‌وپاگیر است، افزود: مشکل ما در ساختمان سازی چه در بخش عوام و چه سیستم‌ دولتی، مسائل اقتصادی است و به خاطر ضعف اقتصادی خانوارها و دولت قطعا اهداف موردنظر محقق نمی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر نظارت­ها تقویت و جدی‌تر شود، مشکلات کمتر می‌شود تصریح کرد: ساختمان‌های باید رصد و شناسنامه‌­دار شوند. یعنی برای ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود و همچنین برای ساخت‌وسازهایی که در گذشته انجام شده، باید شناسنامه صادر شود.
علیمردانی با تاکید بر اینکه براساس قانون نظارت جزئی از سوی نهادهای مرتبط و نظارت عالیه از سوی اداره کل راه و شهرسازی انجام و به‌طور مرتب مشکلات موجود منعکس می‌شود افزود: منتهی در بخش نظارت عالیه گاهی اوقات با شهرداری‌ها درگیر می‌شویم و در همین رابطه نامه نگاری و شکایت می‌کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت هر چه بیشتر ایمنی در ساختمان‌ها عنوان کرد: واحدهای فنی باید در طراحی و نظارت خود دقت کنند و واحدهای قضایی هم وارد سیستم شوند و اگر در جایی یک مهندس به‌طور دقیق مسئولیت نظارت یا اجرای خود را به طور صحیح انجام نمی دهد، برای بهبود عملکرد باید با وی برخورد شود.
این مسئول در عین حال با اشاره به اهمیت توجه به الزامات زیست‌محیطی در ساختمان‌ها عنوان کرد: الزامات زیست‌محیطی اصل و اساس ساختمان­سازی است. چون ما ساختمان می‌سازیم که آرامش داشته باشیم. بر این اساس اگر مسائل زیست‌محیطی را در نظر بگیریم آرامش خواهیم داشت و در صورت غفلت از آن و از بین بردن محیط‌زیست، دیگر آسایشی نداریم.
علیمردانی با بیان اینکه درمجموع عملکرد وزارتخانه در این حوزه قابل دفاع است تصریح کرد: در چند سال اخیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه متحول شده و ما هم تلاش کرده‌ایم تا به صورت جدی‌تر و کارآمدتر بر ساخت و سازها نظارت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در مواردی که تکالیف و وظایف به‌درستی انجام نگیرد، از مهندسانی که تکالیف خود را به درست انجام نمی‌دهند، شکایت می‌شود و ما نمونه‌های متعددی از این قبیل موارد را داریم.
ضعف ناظر و مجری در رعایت مقررات ملی ساختمان
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این رابطه گفت: برابر مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط و الزامات ایمنی در ساخت‌وساز راس همه امور است و به مهندسان اعلام شده که رعایت مقررات ملی در تمامی ساخت‌وسازها الزامی است و ناظران باید به صورت ۱۰۰ درصد این قوانین را اجرا کنند.
مجید شارقی  ادامه داد: نظام مهندسی بازوی اجرایی اداره راه و شهرسازی است و ناظران باید وظیفه نظارت و مجریان باید مسئولیت اجرای خود را به درستی انجام دهند.
وی افزود: در حال حاضر مقررات ملی ساختمان در همه زمینه‌ها اجرا می‌شود و اگر در جایی هم کم‌کاری شده باشد، با توجه به نظارت عالیه‌ای که بر عهده داریم، با آنها برخورد می‌کنیم.
شارقی با اشاره به اهمیت بالای ایمنی در ساختمان‌ها گفت: اصل ویژگی یک ساختمان بحث ایمنی آن است و اگر مباحث ۲۲‌گانه مقررات ملی در ساخت‌وسازها رعایت شود، ایمنی و رفاه و بهداشت محقق می ­شود و باید این موارد را در ساختمان­ها رعایت کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی درخصوص ضعف‌های موجود در بخش رعایت و اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان گفت: هیچ گونه ضعفی در بخش قوانین و مقررات وجود ندارد و ضعف ما مربوط به اجرا است که امکان دارد ناظران و مجریان در انجام وظایف خود کوتاهی کنند.
وی افزود: البته با توجه به دوره‌هایی که درباره اجرای ضوابط ایمنی در سازمان نظام مهندسی برگزار می­کنیم و ناظران مکلف به رعایت آنها هستند و در جریان بازدیدها و نظارت عالیه‌ هم با موارد تخلف برخورد و آنها را اعلام می‌کنیم، همه این مسائل باعث می‌شود که اجرای الزامات ساختمان‌سازی را گوشزد کنیم.
شارقی با بیان اینکه بحث مقررات ملی در رعایت الزامات زیست‌محیطی نیز مطرح است ادامه داد: درصورت عدم رعایت الزامات ایمنی، باید براساس دستورالعمل و مباحث ۲۲‌گانه باید با عوامل متخلف برخورد شود و هدف ما نیز همین است. به طوری که در سال گذشته در بحث اجرای مقررات ملی و اعمال نظارت عالیه‌، حدود ۲۰۰ نفر را به شورای انتظامی فرستادیم.
الزام به کنترل تولید مصالح ساختمانی طبق استانداردها
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درخصوص وضعیت ایمنی ساختمان‌های این استان گفت: نمی‌توانیم همه ساختمان‌ها را غیرایمن تلقی کنیم و معمولا ساختمان‌هایی که به صورت محاسبه­شده‌ و به‌اصطلاح عامه، مهندسی‌ساز و دارای اسکلت ساخته می شوند، به صورت عمومی ایمن هستند.
محمدرضا نقصان محمدی  با تاکید بر اینکه شرایط باید بسیار بهتر از وضعیت فعلی شود افزود: معمولا ساختمان‌هایی که با سیستم‌های باربر ساخته می‌شود و مهندسی‌ساز نیستند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند که البته تعداد آنها هم کم نیست و تعداد زیادی از ساختمان‌ها را شامل می‌شود.
وی با انتقاد از اینکه عموما در صنعت ساختمان اقدامات را به خوبی به سرانجام نمی­رسانیم گفت: یعنی ممکن است سیستم‌های بسیار خوبی را هم در ساخت و سازها به‌کار ببریم، ولی پروژه را به خوبی تمام نمی‌کنیم و این بیشتر به نظارت در پروسه ساخت، عملکرد مجریان و ناظران پروژه‌ها، نظام مهندسی و بسیاری از عوامل دیگر برمی‌گردد که طبیعتا می‌تواند موثر باشد.
نقصان محمدی ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید ضمن ایجاد بستری برای رعایت مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌ها و ضوابط طرح‌های شهری، در نحوه ساخت وسازها، تولید مواد و مصالح ساختمانی طبق استانداردها کنترل شود تا بتوانیم ساخت‌وسازها را ایمن‌تر و بهتر از وضعیت کنونی انجام دهیم.
وی ضعف‌های موجود در حوزه ایمن‌سازی ساختمان­ها را بیشتر مربوط به بحث‌های نظارت و نحوه اجرا دانست و تصریح کرد: در این قسمت با مشکل مواجهیم. یعنی اگر مصالح استاندارد داشته باشیم و نظارت­ها به صورت دقیق انجام شود و مجریان هم به‌درستی کار خود را انجام دهند، در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.
این مسئول با تاکید بر اینکه مهندسان و سازمان نظام مهندسی نظارت واقعی بر ساخت و سازها اعمال کنند گفت: اداره راه و شهرسازی هم به عنوان یک دستگاه نظارتی و کنترل‌کننده و مجری بحث مقررات ملی ساختمان، در کنار سایر دستگاه‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
وی با اشاره به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راه و شهرسازی بتوانند شیوه نظارت‌ بر اجرای قوانین و مقررات را دقیق تر و کاملتر کنند، طبیعتا می‌تواند وضعیت فعلی را بهبود ببخشند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد همچنین با اشاره به اهمیت توجه به الزامات زیست‌محیطی در ساختمان­ها گفت: پروژه‌های ساخت‌وساز همیشه باید پیوست محیطی داشته باشند. چراکه بارگذاری محیطی موضوع بسیار مهمی است و بارگذاری بیش از حد می‌تواند پروسه زیستی را برای کسانی که می‌خواهند در آن محیط زندگی کنند، مختل و ایجاد مشکل کند.
نقصان محمدی محیط زیست به لحاظ فیزیکی و معنوی و روانی بر شهروندان اثرگذار است خاطرنشان ساخت: طبیعتا میزان و شیوه ساخت‌وساز، نحوه استفاده از مصالح، تراکم ساختمانی، نوع نمای ساختمانی و… از عواملی است که می‌تواند در محیط‌زیستی که در آن زندگی می‌کنیم، موثر باشد.

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۵
946 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0