رئیس کمیسیون عمران مجلس ابراز کرد:

بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است و امیدوار هستیم در همین دوره از فعالیت مجلس این امر بطور جدی صورت پذیرد.

کد خبر: 960324027 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ خرداد ۹۶ - ۵:۱۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است و امیدوار هستیم در همین دوره از فعالیت مجلس این امر بطور جدی صورت پذیرد.بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است

بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است

بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است

بازنگری در قانون نظام مهندسی ضرورتی انکار ناپذیر است

محمدرضا رضایی کوچی در جلسه هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان در شیراز گفت: در اصلاحیه قانون نظام مهندسی، جایگاهی متناسب با اعضای سازمانهای نظام کاردانی پیش بینی خواهد شد تا از توانمندیهای فنی و اجرایی اعضای این سازمان نیز بصورت بهینه و مطلوب استفاده گردد.
رضایی کوچی ادامه داد: در جمع بندی اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ورود خواهم کرد و با دعوت از نماینده های کاردانهای فنی، نظرات آن ها را اعمال خواهیم کرد.
وی، ضمن تاکید بر ضرورت حضور کاردانهای فنی در طرحهای اجرایی، افزود: لازم است مهندسین و کاردانهای فنی در کنار یک دیگر فعالیت داشته باشند و با مشخص کردن وظایف و صلاحیت آن ها پاسخ گوی مسئولین ذیربط باشند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از طول عمر سازهها، نحوه نظارت و اجرای آن تصریح کرد: با هدف تضمین سلامت و طول عمر سازه ها، حضور تمام وقت مهندسین و کاردانهای فنی در پروژههای تحت نظارت آن ها خیلی الزامی است.
رضایی کوچی عنوان کرد: گاهی کاردانهای با تجربه اموری را توان مند تر از مهندسین انجام میدهند و این خود دلیلی بر مکمل بودن کاردانهای فنی و مهندسین در اجرای صحیح کارهاست.
این نماینده مجلس اذعان کرد: کاردانهای فنی باید ارائه خدمات تعمیر و نگه داری بعد از ساخت سازه ها را نیز مد نظر داشته باشند.
او، در بخش دیگری از مطالب خود از کیفیت پایین بعضی از مصالح ساختمانی و استاندارد نبودن آن ها گلایه کرد و افزود: هم اینک کشورمان در عرصه صادرات خدمات فنی مهندسی از دنیا عقبتر است و در نظر داریم کارگروهی در این زمینه تشکیل شود تا بتوانیم خدمات فنی و مهندسی را از کشورمان صادر نماییم.

** پاره ای از مفاد کتاب قانون نظام مهندسی کنونی کاربرد ندارد
عضو شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان فارس هم در این جلسه اظهار داشت: انتظار داریم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هنگام بازنگری در قانون نظام مهندسی، یازده مورد را به ماده چهل و دو این قانون اضافه کند تا حق از دست رفته کاردانهای فنی و معماران تجربی از این طریق ادا گردد.
سید محی الدین غازی مطرح کرد: پاره ای از مفاد کتاب قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی آنکه قبل از گرداوری قانون نظام مهندسی و پیش از نگارش آیین نامه اجرایی تشکیلات حرفه ای شکل گرفته، امروزه کاربردی ندارد ولی متاسفانه هنوز در اکثر استانهای کشور به آن استناد میشود.


غازی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابلاغ توصیه به وزارت راه وشهرسازی، مسئولین ذیربط سازمان نظام مهندسی و بویژه مدیر کل دفتر تشکیلات، از اجرای بیمورد این قوانین منسوخ شده جلوگیری کند و باری را از روی دوش سازمانهای نظام کاردانی بردارد.
وی، هم چنین خواستار پذیرش معقول دانشجو در رشته های مهندسی و کاردان فنی شد و یادآور شد: باید پذیرش دانشجو در این رشته ها متناسب با بازار کار صورت گیرد بگونه ای که کشور در سالهای آتی با تورم کارشناس و کمبود کاردان فنی روبرو نشود.
غازی، برای حل این مشکل پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولین وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عمران مجلس، برنامه و بودجه، رئیس کمیسون برنامه بودجه مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هم چنین رئیسان شورای مرکزی نظام مهندسی و نظام کاردانی داد.
وی عنوان کرد: وظیفه این کار گروه باید برنامه ریزی مدون برای پذیرش دانشجو در رشته های یاد شده در دو بخش کوتاه مدت و دراز مدت و ارائه آن به دانشگاهها و آموزش کده ها باشد.
منبع: ایرنا

 

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ خرداد ۹۶
919 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0