مهندس ایوب مرادخانی

مهندس مراد خانی منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج گردید

مهندس ایوب مرادخانی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج گردید

کد خبر: 960513001 تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ مرداد ۹۶ - ۷:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان مهندس ایوب مرادخانی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج گردید.مهندس مراد خانی منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج

مهندس مراد خانی منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج

مهندس مراد خانی منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج

مهندس مراد خانی منتخب طراحی معماری دارالقرآن سنندج

آئین اعلام منتخب مسابقه طراحی معماری دارالقرآن سنندج ؛ با حضور هیئت داوران، درسالن دانشگاه علوم قرآنی سنندج برگزار شد.

مهندس حق شناس معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دهقانی مدیر کل مسکن شهری و حساب صد مرکز، مهرداد یوسف زمانی و ارسلان طهماسبی نماینده های دانشگاه استان کردستان وآزاد سنندج، فریبرز خلیل اللهی نماینده سازمان نظام مهندسی و انور شاه محمدی نماینده بنیاد مسکن استان هیئت داوران این مسابقه با در نظر گرفتن معیارهای لازم، طرحهای ارائه گردیده رامورد بررسی و ارزیابی قراردادند.

ایوب مرادخانی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان، پژوهش گر دوره دکتری معماری و عضو هیت علمی دانشگاه به عنوان طراح اصلی و سالارمحمودی به عنوان کمک طراح برنده و رتبه اول راکسب نمودند.

رویکرد طراحی رتبه اول دارالقرآن سنندج:

طراح: ایوب مرادخانی (پژوهش گر دوره دکتری معماری و عضو هیت علمی دانشگاه)

هم کار طراح: سالار محمودی

رویکرد حاکم در طراحی در جهت ارتباط با معماری اسلامی_ایرانی بوده است. در دارالقرآن سنندج، تمایل طرح بحفظ  عناصر تاریخی و همت در جهت خلاصه کردن هر چه بیش تر آن ها برای بارزتر نمودن محتوای اصیل این عناصر کاملاً محسوس است. اندامهای بنا در مرز باریکی که جهان فرمهای انتزاعی را از دنیای سرمشقهای سنتی جدا میکند، واقع شده اند. به کارگیری نمادها و مخصوصا استخراج عناصر قراردادی از آرشیو سنتی یا تأکید بر مفهوم آنها در این پروژه به عنوان راه حل هوشمندانه اتخاذ شده است. روند طراحی از مراحل مختلفی عبور کرده و رفته رفته بجوهر اصیل و نهایی خود نزدیک شده است، در مراحل اولیه، اسکیسهای اولیه و آغاز کار با کنار هم قرارگیری عناصری  شکل میگیرد که بخشی از عناصر و الگوهای سنتی معماری اسلامی-ایرانی هستند، محوربندی فضاها طبق هم جواری و توجه بجهت قبله میباشد. فرم نمادین نمازخانه در مرکزیت قرار میگیرد و محورهای دیگر یکی بر جهت تعاملات با سطح محلی(ساکنان منطقه) و دیگری در جهت گسترش پویای کالبدی پروژه با کاربریهای موزه قرآن، آمفی تاتر چند منظوره، کتاب خانه و فضای آموزشی تعیین می یابد. در مرحله بعدی محورها در قالب فرمهای پایه با توجه به مفصلبندی بعنوان اصل معماری ایرانی-اسلامی تعریف میشوند و عناصر روابطی با یک دیگر پیدا میکنند، این محوربندی طبق همجواریها نشات گرفته از تداوم فضای مرکزی(نمازخانه) است. بعد از شناسایی نکات اصلی از میان عناصر متعدد قابل مشاهده در اسکیسهای اولیه، رفته رفته زوائد و فرعیات از پروژه حذف شده و طرح بعناصر اصلی خود، در ساختاری متکامل و غیر قابل تغییر، خلاصه میگردد. الگوپردازی و نمادپردازی در عناصر، طراحی را کاملاً وابسته بمکان خویش تبدیل کرده است، مثل ترکیب مشبکها (مسجد دارالاحسان)، ۲ مناره ها و ترکیب کاشی فیروزه ای در نما و… است.

هم چنین بوضوح مشاهده میشود که در این مرحله کنار هم قرار گرفتن عناصر نهایی طرح یعنی نمازخانه، موزه قرآن، فضای آموزشی و همگانی ابعاد ریخت شناسی خیلی متفاوتی دارند اما در عین حال کلیتی یک پارچه و واحدی را تداعی میکنند، در این مرحله از طراحی با استفاده از نسبتهای زرین در گسترش فضایی بصورت خرد و کلان، سلسله مراتب فضایی کالبدی و…. سعی در ایجاد فضایی یک پارچه و بدیع در تعریفی نو از طراحی دارلقرآن شده است. نکته پایانی این که تقلیل دادن جایگاه دارالقرآن بصرفا آموزش، برداشتی خیلی ناقص و محدودی از مفهوم این فضاست که در این طرح  مورد بازنگری قرار گرفته است. کارکردهای فرهنگی- اجتماعی دارالقرآن بعنوان یک مسئله در طراحی مورد توجه است. ایجاد واحدهای چند منظوره و دادن حس مکان و تعلق به طرحها با طراحی فضاهای مختص عبادی(نمازخانه)، تعاملات اجتماعی، شورایاری و… نمونه هایی از این توجه است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان

 

کانال تلگرام نظام مهندسی ایلام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ مرداد ۹۶
1458 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0