انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری

انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری

انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری ، سبب شکایت برخی از مهندسین به دستگاه قضایی شده است. شکایت مهندسین در دادگاه در جریان است

کد خبر: 000814002 تاریخ انتشار: جمعه ۱۴ آبان ۰۰ - ۱:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری ، سبب شکایت برخی از مهندسین به دستگاه قضایی شده است. شکایت مهندسین در دادگاه در جریان است

انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری

انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری
تردید در سلامت انتخابات نظام مهندسی ساختمان/ شکایت مهندسین در دادگاه در جریان است
انتخابات نظام مهندسی ساختمان به علت ابهاماتی در تعارض منافع، مشکلات فنی سامانه رای گیری سبب شکایت برخی از مهندسین به دستگاه قضایی شده است.
انتخابات اخیر نظام مهندسی حرف و حدیثهای بسیاری دارد. از شایعه نفوذ مدیران سابق وزارت راه و شهرسازی تا هزینه های میلیاردی ولی هنوز وزارت راه و شهرسازی پاسخی به این ابهامات نداده است.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
امسال برای نخستین بار وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت انتخابات نظام مهندسی را به صورت الکترونیکی برگزار کند.
برخی از روئسای هیات اجرایی استانها می‌گویند در جلسات توجیهی که از طرف وزارتخانه برگزار می شد، عده ای اعتراض کردند و پیشنهاد برگزاری انتخابات به شکل ترکیبی دادند که بخشی مجازی و بخشی از فرایند حضوری باشد و همه مراحل به یک‌باره از حالت دستی به مجازی تغییر پیدا نکند.
رییس هیات اجرایی استان البرز می گوید: ما پیش بینی می‌کردیم که احتمالا مشکلاتی وجود داشته باشد به همین علت، نامه ای به وزارت خانه ارسال کردیم  با توجه به اینکه تجربه اول برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی است ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید و بهتر است انتخابات تمام استان ها در یک روز برگزار نشود تا ایرادات احتمالی در روزهای بعدی اصلاح گردد، اما وزارت خانه با پیشنهاد ما موافقت نکرد و نامه زدند که ما باید هفتم مهرماه با شرکت ققنوس انتخابات را برگزار کنیم.
انتخابات شروع می‌شود اما از همان ساعات ابتدایی رای گیری سامانه در استانهای متعددی با اختلال جدی مواجه می گردد.
یکی از مهندسین استان لرستان می‌گوید: با وجود گذشت ساعاتی از رأی‌گیری الکترونیکی هم‌چنان برخی از مهندسین موفق نشدند رأی خود را در سامانه ثبت کنند. این وضعیت سبب نابسامانی و اعتراض تعدادی از مهندسان می‌ شود و موضوع رسانه ای می ‌شود.
یکی از مهندسان لرستانی که موفق به ثبت الکترونیکی رأی خود نشده است، می‌گوید: متأسفانه پیامک مربوط به ارسال لینک سامانه برگزاری انتخابات برای بنده ارسال نشده است.
یکی دیگراز مهندسان استان اصفهان می‌گوید: روند ثبت رای بسیار کند بود و امکان احراز هویت در سامانه ثبت رای وجود نداشت.
یکی دیگر از مهندسان اصفهان می‌گوید: ما نماینده ای در کمیته انتخاب شرکت مجری انتخابات داشتیم که هوشمندانه نماینده ما را حذف کردند و بعد هم گفتند باید با این شرکت انتخابات را برگزار کنید.
مهندس دیگری از مشهد از قفل شدن سامانه ثبت رأی خبر می ‌دهد و می‌گوید: به‌رغم تلاش چند باره همچنان موفق به شرکت در انتخابات نشدم.
مهندس دیگری از بندرعباس از ثبت اشتباه کد ملی خود در سامانه گلایه دارد و می‌گوید پی‌گیری لازم از طریق اداره کل راه‌و‌شهرسازی را انجام داده و به نتیجه نرسیده است.
«رأی‌دهنده‌ای با این مشخصات وجود ندارد»! این پیام پرتکراری است که مهندسان در گروه‌های تشکیل‌شده برای برگزاری انتخابات بارها به متولیان برگزاری منتقل کرده‌اند. بسیاری از مهندسانی که صاحب رای بودند بخاطر مشکل سامانه نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و وقفه ایجاد شده را نمی‌پذیرند و خواستار ابطال انتخابات هستند.
بنا به اظهار شرکت کنندگان در رای گیری در برخی استان‌ها، پایین بودن سرعت سامانه، خطاهای مکرر در حین فرایند رای گیری و قطعی چهار تا هفت ساعته سامانه مهم‌ترین مشکلات سامانه ثبت رای در انتخابات نظام مهندسی گزارش شده است. یک مهندسان می گوید: قبل از ظهر سامانه از دسترس خارج شد و حوالی اذان مغرب سامانه فعال شد.
وی با تاکید بر اینکه در هر انتخاباتی باید احراز هویت به شکل کامل انجام گردد، بیان می کند: یکی از عوامل مهم صحت و سلامت انتخابات احراز هویت صاحبان رای است که با توجه به مشکلات سامانه یک مرحله از آن حذف شد و کسی پاسخ نمی دهد که چه اتفاقی افتاده است.
پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد اشکالات ذکر شده حداقل در استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز، لرستان، هرمزگان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و… روند انتخابات را با اخلال روبرو کرده است.
مهدی شایان دبیر اول شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در رابطه با اختلالات پیش آمده در فرایند رای گیری می‌گوید: برای نخستین بار انتخابات نظام مهندسی با یک گستره وسیع در همه استان‌ های کشور با تعداد ششصد هزار مهندس به صورت الکترونیکی برگزار گردید و همین موضوع نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی مناسب داشت.
وی ادامه داد: اطلاع دقیقی از توانمندی شرکت مجری برگزاری کننده انتخابات نداشتیم، ولی شاهد کیفیت پائین برگزاری انتخابات بودیم. نگرانی ‌هایی از بابت روند اخذ رای، محافظت از آرا و شمارش وجود دارد که امیدواریم مسئولان وزارت راه و شهرسازی به این دغدغه‌ها توجه کنند.

تعارض منافع تعارض منافع و ورود کارکنان دولت به بدنه هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و در واقع دور زدن اصل ۱۴۱ قانون اساسی، رد صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی، انتخاب شرکت ققنوس برای برگزاری انتخابات و الکترونیکی کردن تمام فرایند انتخابات از جمله مسائلی است که بسیاری از اعضای نظام مهندسی از وزارت راه و شهرسازی پاسخی دقیقی میخواهند.
در پی مشاهدات میدانی، متاسفانه در انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسى ساختمان در برخی استانها، افرادی شرکت و به عضویت آن در آمده‌اند که منتفع از مشاغل دولتی، گاهأ دارای پست و سمت‌های مدیریتی در دستگاه ‌های اجرایی استان بوده که به طبع آن با استفاده از امکانات بیت‌المال و پرسنل تحت پوشش و حتی به‌واسطه ارتباط با شرکت ‌های خصوصی و پیمان‌کاری که با دستگاه ‌های دولتی به نوعی دارای قرارداد بوده‌اند به نفع خود به ‌منظور کسب حداکثری آرای مأخوذه استفاده و در واقع از این موضوع منتفع به غیر از حق شده‌اند.
یکی از مهندسان تهران بیان می کند: در قانون اجرای انتخابات همه مراحل آن بر عهده هیات اجرایی است و وزارتخانه فقط وظیفه نظارتی دارد در حالی‌که از بعداظهر روز رای گیری پیامک هایی که دریافت می کردیم از طرف هیات نظارت بود.
وی می پرسد: هیات اجرایی در کدام استان از فرایند اخذ رای، نحوه انتخاب نرم افزار اخذ رای الکترونیکی و انتخاب پیمانکار مطلع بودند؟
انتقاد این عضو از نظام مهندسی این است که در دولت قبلی برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی به بدنه نظام مهندسی خسارت وارد کردند و الان هم آن‌ها تصمیم گیر هستند.
تایید صلاحیتها ابهاماتی دارد
این منبع آگاه می‌گوید: اگر قرار است در انتخاباتی افراد را طبق صلاحیت مورد بررسی قرار دهیم آن گزینه و گزینه ها باید خودشان عاری تخلف باشند.
صحبت او اشاره دارد به اینکه گفته میشود معاون مربوطه بر خلاف ماده ۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان؛ دارندگان مدرک کارشناسی ارشد باید ۲ سال از تاریخ اخذ مدرکشان گذشته باشد. طبق مستندات موجود وی از دانشگاه خورسگان نامه ای مبنی بر مدرک معادل کارشناسی گرفته در حالی‌که برای گرفتن پروانه مدرک معادل قابل قبول نیست.
وی ادامه می ‌دهد: این مسؤول توقف در پایه هم رعایت نکرده و در سال هشتاد و هشت پایه یک داشته در صورتیکه باید نه سال از پایه ۳ میگذشت.
براساس اسنادی که به دست ما رسیده است این مسئول که به گفته اعضای نظام مهندسی ناظر بر انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی است آخر شهریور سال هشتاد و یک فارغ التحصیل شده و دهه دوم بهمن همان سال پروانه گرفته است.
هم‌چنین مدیر کل اداره راه و شهرسازی یکی از استانها دارای تعارض منافع بوده به گونه ای که در زمان تصدی سمت دولتی از پروانه خود در سازمان نظام مهندسی استفاده کرده که این مطلب شائبه های بسیاری از جمله اعمال فشار بر ایشان مبنی بر انجام برخورد قانونی در صورت عدم تایید انتخابات را بوجود آورده است.
پیگیری‌های ما بر مبنای اسناد به دست آمده از تخلفات برخی از نامزدهای تایید صلاحیت شده بیانگر آن است که علاوه بر مسئله تعارض منافع، برخی از احکام و فعالیت‌ های غیرقانونی نظیر احکام قضایی، تخلفات مالی و سایر موارد دیگر در روند بررسی صلاحیت‌ها نادیده گرفته شده است و برخی از افراد با وجود داشتن حکم قطعی تخلف، تایید صلاحیت شده‌اند.
در همین رابطه بنظر می‌رسد، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مسئله سلامت انتخابات و روند بررسی صلاحیت ‌ها با ابهام جدی مواجه شده و اسناد از نادیده‌گرفتن دستورات رستم قاسمی حکایت دارد.
علاوه بر این ضرورت دارد نهادهای ناظر بر انتخابات نظام مهندسی ضمن ورود به روند بررسی صلاحیت ‌ها، زمینه از میان رفتن ابهامات موجود در این حوزه را فراهم کنند و جامعه نظام مهندسی کشور را از سلامت انتخابات مطمئن سازند.
برخی مهندسان به دادگاه شکایت کردند
برخی از مهندسان نظام مهندسی استان البرز از روند انتخابات و اشکالاتی که در روز رای‌گیری اتفاق افتاده بود شکایت کردند و طبق دستور قاضی اعلام نتایج در این استان تا انجام بررسیهای لازم ممنوع است و پرونده در حال رسیدگی است.
یکی از مواردی که طبق اظهارات مهندسین باید توسط نهادهای نظارتی مورد بررسی جدی قرار بگیرد این است که چه ارتباطی بین شرکت مجری انتخابات و برخی مدیران سابق وزارت راه و شهرسازی وجود دارد  و علی رغم هشدارهای داده شده چرا وزرات اصرار به برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی با این شرکت داشته است.
هفتم مهر ماه انتخابات هفت استان برگزار شده است که قطعی چندین ساعته سامانه موجب شده بسیاری از واجدین شرایط از دادن رای منصرف شوند.

راه و شهرسازی البرز درخواست ابطال انتخابات را داشت
حوالی ظهر روز هفتم مهرماه رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز و رییس هیات نظارت بر انتخابات نامه‌ای به مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ابطال انتخابات ارسال می‌کند. این نامه بلافاصله رسانه ای شده و توسط مهندسان در فضای منتشر و دست به دست می ‌شود. برخی از مهندسان اذعان داشتند که نظر به مشکلات سامانه اخذ رای و رویت این نامه به گمان لغو انتخابات و انتقال به تاریخ دیگر، پیگیری بیشتری در راستای اخبار و شرکت در انتخابات انجام نداده اند.
در این نامه خالقی از وزارت‌خانه خواستار ابطال انتخابات شده است و پیشنهاد داده که انتخابات البرز به علت عدم توانایی شرکت مجری به وقت دیگری موکول گردد. براساس صحبت مسئولان برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی البرز وزارت‌خانه به این نامه پاسخی نداده و حوالی غروب آفتاب پیامکی مبنی بر اینکه ثبت رای تا ساعت ده شب تمدید شده است برای مهندسین ارسال می گردد.
علی محمد عبدی قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه ای گفته است اگر نظر مدیرکل در استانی ابطال انتخابات باشد ما می‌پذیریم. باید دید علی رغم اینکه در بسیاری از استان ‌ها به علت مشکلات ذکر شده میزان مشارکت کم‌تر از چهل درصد واجدین شرایط بوده آیا وزرات راه ‌و شهرسازی نظر به ابطال نتایج این استان‌ها خواهد داشت یا خیر!
ما در روزهای آینده گزارش مجزایی در رابطه با موضوع تعارض منافع در انتخابات نظام مهندسی منتشر خواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آبان ۰۰
384 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0