شهرک اکباتان و مسکن مهر پروژه مسکن مهر

شهرک اکباتان و مسکن مهر

وژه مسکن مهر که از سال هشتاد و شش تا نود و دو پی گیری و اجرا گردید، بزرگترین مداخله دولتی در بخش مسکن در تاریخ اقتصاد ایران بود. این مداخله گسترده در بازار مسکن که با نیت خانه‌ دار شدن اقشار کم درآمد صورت گرفت اینک دوازده میلیون ایرانی را در وضعیت بد مسکنی قرار داده‌ است.

کد خبر: 960901009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ آذر ۹۶ - ۱۰:۴۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  پروژه مسکن مهر که از سال هشتاد و شش تا نود و دو پی گیری و اجرا گردید، بزرگترین مداخله دولتی در بخش مسکن در تاریخ اقتصاد ایران بود. این مداخله گسترده در بازار مسکن که با نیت خانه‌ دار شدن اقشار کم درآمد صورت گرفت اینک دوازده میلیون ایرانی را در وضعیت بد مسکنی قرار داده‌ است.شهرک اکباتان و مسکن مهر

شهرک اکباتان و مسکن مهر

شهرک اکباتان و مسکن مهر

شهرک اکباتان و  مسکن مهر

مدافعان مسکن مهر در حالی به نریختن سقف مسکن مهر در زلزله کرمانشاه، استناد می‌ کنند که بر اساس گفته ریاست سازمان نظام مهندسی کشور، مسکن مهری که الزام شده هزینه ساخت هر متر آن سیصد هزار تومان باشد فقط در این حد مقاومت دارد که ساکنین آن موقع زلزله فرصت خروج از خانه را داشته باشند و نباید از آن انتظار بیش تری داشت. باید توجه داشت در حالی سقف ساختمان‌ های مسکن مهر در زلزله استان کرمانشاه فرونریخته که هنوز زمان چندانی از تحویل این واحدها نگذشته است. مسکن مهر در حالی با متری سیصد هزار تومان احداث گردید که به گفته معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی میانگین ساخت خانه مقاوم متری نهصد هزار تومان است. تجربه مسکن مهر ثابت کرد صرفا داشتن نیت خیرخواهانه به خیر عمومی منتهی نمی‌ شود. بزرگ ‌ترین مداخله دولت در بخش مسکن (مسکن مهر) ثابت کرد دولت در بسیاری از مواقع نه تنها راه حل نیست که خود بخشی از مشکل است. سیاستمداران و دولتمردان بدنبال خرید محبوبیت مقطعی هستند و به پیامدهای بلند مدت تصمیماتشان توجه ندارند.
صاحب خانه شدن یکی از مهم‌ ترین خواسته‌ ها و مطلوب‌ های فردی و خانوادگی محسوب می‌ شود. انسان‌ ها برای دست یابی به این مطلوب حاضر هستند از بسیاری از فرصت‌ های دیگر صرفنظر کنند تا روزی صاحب خانه شوند. قطعا برخورداری از مسکن مناسب حق شهروندان است ولی دولت و نهادهای مالی باید کاتالیروز و تسهیل ‌گر خانه ‌دار شدن شهروندان باشند و نه مجری این امر. مشکل بازار مسکن در ایران این است که متقاضیان مسکن مجبور هستند خرید خانه را از محل آورده نقدی و پس ‌انداز گذشته خود انجام دهند. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می ‌دهد بخش عمده خرید خانه با اخذ وام از محل درآمدهای آتی (و نه پس ‌اندازهای گذشته) صورت میگیرد. در واقع در این کشورها سهم تسهیلات بانکی در خرید خانه هشتاد الی نود درصد قیمت ملک است. در ایران در سال ۱۳۹۵ میزان وام مسکن در صندوق پس‌انداز بانک مسکن به ازای هر سپرده ‌گذار هشتاد میلیون تومان بود که این عدد در شهرهای بزرگ حدود بیست و پنج درصد قیمت خرید یک خانه است.

شهرک اکباتان و مسکن مهر


نسبت میزان وام به قیمت تمام شده خانه، در عمل کارکرد نظام تامین مالی در خرید خانه برای شهروندان را کم‌ اثر کرده و مفهوم ابزار تامین مالی و لیزینگ مسکن در ایران را از میان برده است. کسانیکه دغدغه خانه ‌دار شدن شهروندان را دارند بهتر است بجای آنکه دم دستی‌ ترین راه، یعنی خانه ‌سازی دولتی را پیشنهاد کنند به مکانیسیم ‌های تسهیل‌ گر فکر کنند. بزرگ ‌ترین مداخله دولتی در تاریخ اقتصاد ایران (طرح مسکن مهر) برای کمک به خانه‌ دار شدن مردم در حالی اجرا گردید که تاریخ معاصر ایران تجربه ارزشمند و کارآمد «شهرک اکباتان» را در اختیار داشت. تجربه‌ ای که تکرار آن به آرزوی فعالین بخش مسکن تبدیل شده است. این تجربه بقدری موفق بود که به کاری ماندگار در تاریخ اقتصاد ایران بدل گردیده است و در سال نود و پنج در آئین صد و سی و سه سالگی تاسیس اتاق بازرگانی تهران از رحمان گلزار، سازنده شهرک اکباتان، بعنوان بنیانگذار ساختمان ‌سازی نوین ایران با اعطای تندیس و نشان امین الضرب تقدیر شد. در پروژه شهرک اکباتان ۳ اصل «سرمایه ‌گذاری کامل بخش خصوصی»، «پیش فروش از ابتدا» و «استفاده از ابزار تامین مالی» کاملا رعایت گردید. این پروژه در مساحت دویست و چهل هکتار اجرا و بیش از پانزده هزار واحد مسکونی احداث گردید. در قالب پروژه شهرک اکباتان، کارکنان نهادهای گوناگون دولتی، سازمانها، دانشگاهها و مردم عادی صاحب خانه شدند. این پروژه که هم چنان مردمی‌ ترین و با کیفیت ‌ترین ابر پروژه ساختمانی ایران است با تکیه بر اصل عدم مداخله دولتی در ساخت و ساز مسکن، اجرا گردید. اگر قرار به خانه‌ دار شدن آسان‌ تر مردم است چرا بجای تکیه بر الگوهای موفق تجربه شده در کشور بر طبل تجارب شکست خورده‌ می ‌کوبیم؟ تجربه شکست خورده‌ای که خروجی ‌اش لعنت کردن یک دیگر است.
منبع : ساعت ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آذر ۹۶
1376 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0