تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران

تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران

تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران ، با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور صورت گرفت

کد خبر: 990702009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ مهر ۹۹ - ۹:۱۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران ، با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور صورت گرفت

تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران

تلاش مهندسان ایرانی برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با همکاری کمیسیون عمران
سازمان نظام مهندسی استان تهران با همکاری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در تلاش برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران است.
سازمان نظام مهندسی استان تهران روز ۳ شنبه جلسه هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور برگزار نمود تا علاوه بر تاکید مجدد بر ضرورت اصلاح قوانین نظام مهندسی، بخشی از مطالبات فعالان این حوزه برای نمایش و عرضه توانمندی مهندسان ایرانی در کشورهای دیگر را مطرح سازد.
در آغاز این جلسه، فرهاد مقدم راد رئیس دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان کشور عنوان داشت: در سطح کشور پانصد و پنجاه هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان هستند و توان فنی و مهندسی کشور محسوب می گردند.
وی گفت: در کمسیون توسعه صادرات متاسفانه نظام مهندسی هیچ نماینده ای ندارد تا بتواند در رایزنیها بخشی از توانمندی فنی و خدماتی کشور را عرضه و زمینه را برای صادرات آن فراهم سازد.
مقدم راد با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی بزرگ‌ترین ان جی او کشور بشمار می رود، گفت: از دو سال گذشته اقدامات لازم برای عرضه، معرفی و صادرات خدمات فنی و مهندسی این سازمان را شروع کرده ایم و حتی تلاش شده است تا سطح اعضا بگونه ای ارتقا یابد که بتوانند در عرصه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند.
مقدم راد با اشاره به برگزاری چهارصد دوره آموزشی برای اعضای نظام مهندسی ساختمان، از رایزنی با کشورهای همسایه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و بهره گیری از مهندسان ایرانی در حوزه ساختمان سازی خبر داد.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز در ادامه این نشست از عضویت صد و بیست هزار مهندس در این استان خبر داد و افزود: نظام مهندسی ساختمان استان تهران با صد و بیست هزار عضو بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد کشور محسوب می گردد که هفتاد هزار نفر از اعضای آن پروانه فعالیت دریافت کرده اند.
سعیدیان گفت: قانون نظام مهندسی بیش از بیست و پنج سال است که مصوب شده و امروز بخشهایی از آن مغفول مانده و بخشهای دیگر نیز نیازمند اصلاح و بروز رسانی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ابراز امیدواری کرد که با همکاری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بتوان بخشهای مغفول مانده این قانون را فعال کرد و بکار گرفت و هم‌چنین بخشهای نیازمند اصلاح را بروز رسانی کرد.
درآمد پانصد میلیون دلاری کشور از صادرات خدمات فنی و مهندسی
مجید جی‌افرام عضو شورای مرکزی نظام مهندسی نیز در ادامه این جلسه گفت: با وجود آنکه در سال نود کشور از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی سهم ۱.۵ درصدی از درآمد نود میلیارد دلاری جهان در این زمینه داشت.
جی افرام با عنوان این که بروکراسیهای شدید یکی از موانع جدی صادرات خدمات فنی و مهندسی بشمار می آید، خواستار تشکیل کنسرسیون شرکت ‌های صادراتی در این زمینه شد.
جی افرام ادامه داد: در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی از سایر کشورها عقب مانده ایم و نبود رقابت سالم بین شرکت ‌های صادرکننده، نبود حمایت سیاسی از این حوزه و تورم سبب کاهش درآمد کشور از صادرات خدمات فنی و مهندسی شده است.
شهرداری در جستجوی درآمد است و مهندسان چشمان خود را بسته اند
مجتبی یوسفی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: اکنون بجایی رسیده ایم که در ساخت و سازها شهرداریها بدنبال درآمد بیشتر هستند و مهندسان نیز چشم خود را به روی خطا می بندند.
یوسفی افزود: بنا بود نظام مهندسی ساختمان یک نهاد عمومی و غیر دولتی باشد اما اکنون به موسسه نیمه دولتی و مالی تبدیل شده است.
یوسفی افزود: در صورتیکه حاکمیت و دولت قصد احیای یا ایجاد شهری داشته باشد، بدون شکل بدون همکاری مهندسان در بخشهای مختلف نمیتواند گامی بردارد.
وی افزود: در ساخت و ساز هر بنایی، ابتدا مهندسان ایفای نقش میکنند اما اکنون این ایفای مسئولیت رنگ دیگری به خود گرفته است.
از مسیر اصلاح قوانین نظام مهندسی منحرف شدیم
صدیف بدری عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست افزود: اجرای قوانین نظام مهندسی تاثیر خود را در کاهش خسارت زلزله سال ‌های گذشته نشان داد اما باید پذیرفت که این میزان نیز قابل قبول نبود از همین رو موضوع اصلاح این قانون در دستور کار قرار گرفت ولی به تدریج از کمیسیون عمران مجلس از مسیر اصلاح آن منحرف گردید.
بدری ادامه داد: اعضای نظام مهندسی اکنون اهداف و طرح‌ های خود را برای اصلاح این قانون ارائه کند تا در تداوم بررسی روند اصلاح آن مد نظر قرار گیرد.
وی از تصویب یک فوریت اصلاح قوانین نظام مهندسی و طرح آن در صحن علنی مجلس تا پایان سال جاری خبر داد و ابراز امیدورای کرد تا یک سال دیگر قانون اصلاح شده را برای اجرا به دولت ابلاغ گردد.
کشور توان صادرات بیش از سی میلیارد دلار خدمات مهندسی دارد
محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه گفت: بخش مهندسی کشورمان توان صادرات بیش از سی میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را دارد اما من امروز از بیان عددی که صادر می‌شود شرمنده هستم.
رضایی با عنوان این که وزارت امور خارجه در صادرات خدمات مهندسی نقش مهمی دارد، افزود: سفرای کشورمان نباید از ایفای نقش اقتصادی خود غفلت کنند و باید برای فعال سازی این بخش بکوشند.
رضایی به اختلافات ایجاد شده در دوره قبل در میان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی اشاره و بیان کرد: هر کدام از این دستگاه‌ ها تلاش میکردند تا سازمان نظام مهندسی را بعنوان ابزاری در دست بگیرند و بگونه ای که سازمان نظام مهندسی در این میان داشت از بین میرفت.
بیست میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی میکنند
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون بیست میلیون نفر در بافت فرسوده کشور زندگی میکنند و باید با کمک سازمان نظام مهندسی برای بازسازی این واحدهای مسکونی فکری کرد.
وی افزود: اکنون کشور جوانان فارغ التحصیل بسیاری در حوزه مهندسی دارد که باید از توان آنان برای اصلاح این بافت‌ها استفاده کرد و اجازه نداد تا پانصد و پنجاه هزار جوان مهندس کشور بیکار باشند.
وی گفت: این جوانان هزینه بسیاری برای تحصیل پرداخته اند اما امروز باید شاهد این موضوع بود که آنان در مشاغل غیر مرتبطی مانند رانندگی و نانوایی مشغول به کارند و استعداد و توان آنان به هدر میرود.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مهر ۹۹
356 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0