انگیزه ههای اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی انگیزه های اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی

انگیزه های اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی

انگیزه های اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی ، از طرف عضو پیشین سازمان نظام مهندسی استان تهران تعبیر شده است

کد خبر: 010305003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ خرداد ۰۱ - ۸:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، انگیزه های اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی ، از طرف عضو پیشین سازمان نظام مهندسی استان تهران تعبیر شده است

 

انگیزه ههای اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی

انگیزه ههای اقتصادی، ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان نظام مهندسی

عضو پیشین سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد:
۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ ها متکی به تخلفات ساختمانی است
عضو پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ریشه بی توجهی شهرداریها به گزارشات مهندسان سازمان نظام مهندسی را انگیزه های اقتصادی تعبیر کرد و افزود: در حوزه ساخت و ساز، شهرداری ترجیح میدهد که قدرت در قبضه خودش باشد و تصور می کند که اهمیت دادن به سازمان نظام مهندسی، توزیع قدرت است ،در حالی که پای منافع ملی در میان است.
مجتبی صابر در جریان نشست هم اندیشی مربوط به انجمن سازندگان شهر تهران که عصر دیروز در محل تالار هتل ارم برگزار گردید، ضمن بیان مطلب فوق گفت: اصولا شهرداریها پیش از اینکه سازمان‌های نظام مهندسی طبق قانون در پروسه ساخت و ساز شهری و صدور پروانه ساخت حضور و نقش آفرینی کنند، به تنهایی امور را پیش می برده اند.
صابر ادامه داد: در نتیجه طبیعی است که شهردای با توجه به این عقبه و قدمت و هم‌چنین با در نظر گرفتن جایگاه سیاسی شهردار تهران که در حد وزیر کابینه دولت در هیات دولت شرکت میکند تمایلی به تقسیم قدرت در حوزه ساخت و ساز نداشته باشد.
وی افزود: این اتفاق در حالی است که اساسا به موجب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وظایف این سازمان کاملا مشخص است و موضوع بحث تقسیم قدرت نیست، بلکه مساله اصلی در عرصه وساز حفظ منافع بهره برداران و منافع ملی است.
صابر با اشاره به ضرورت ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت و با عمرمفید بالا گفت: طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اساسا خدمات مهندسی در تمامی مراحل ساخت شامل طراحی، نظارت و اجرا می بایست توسط افراد صاحب صلاحیت صورت گیرد.
وی با اشاره به حادثه متروپل آبادان گفت: بعنوان مثال در این حادثه حتی طراحی ساختمان نیز دارای ایراد بوده است و این اتفاق حاکی از آن است که اجرای این سازه از بنیان دارای اشکال فنی بوده است.
عضو پیشین هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه در این حادثه طراحی نامناسب یکی از عوامل اصلی ریزش این بنا بوده است در عین حال، گفت: این امر در حالی است که اگر در این پروژه از مجری ذیصلاح استفاده می شد چنین فاجعه ای رخ نمیداد چرا که مجری ذی صلاح موظف است از همان ابتدای پروژه با بررسی فنی و کنترل نقشه ها، طراحی ساختمان را مورد نظارت دقیق قرار دهد و در صورت بروز هر نوع اشکال آن را به اطلاع مهندس طراح برساند و درخواست تغییر یا اصلاح نقشه را اعلام کند.
وی مغفول ماندن اجرای قانون مجری ذیصلاح را سبب بروز حوادثی نظیر متروپل آبادان قلمداد کرد و گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان در حوزه ساخت و سازهای شهری امری ضروری است و مهندسانی که صلاحیت پروانه اشتغال به کار خود را از وزارت راه دریافت کرده اند باید پای کار باشند و هم‌چنان که در ساخت و سازهای عمرانی، قوانین و مقرراتی که از سوی سازمان برنامه وبودجه ابلاغ می گردد، ملاک عمل قرار می گیرد در ساخت و سازهای شهری نیز قانون نظام مهندسی باید ملاک اجرا باشد.
صابر با اشاره به وابستگی درآمد شهرداری به تخلفات ساختمانی گفت: قرارگیری افراد فاقد تخصص در بدنه شهرداری سبب میشود که آنها گزارشاتی که از سوی سازمان نظام مهندسی ابلاغ می گردد را جدی نگیرند و تصور کنند که ابعاد قضیه کم اهمیت است و با لاپوشانی می توانند از بروز مشکل پیش‌گیری کنند.
وی، هم‌چنین ریشه مخالفت شهرداری با حضور مهندسان در پروژه های ساختمانی را وابستگی این نهاد به تخلفات ساختمانی ارزیابی کرد و ادامه داد: ریشه مخالفت شهرداریها با ارائه خدمات مهندسی توسط افراد ذیصلاح ناشی از این است که متخصصان مانع از بروز تخلفات فنی در فرآیند ساخت وساز نظیر اضافه بنا می گردند و کم شدن تخلفات هم درآمد شهرداری را کاهش میدهد، این در حالی است که حدود ۷۰ درصد درآمد شهرداریها به تخلفات ساختمانی وابسته است.
منبع: ساختمان آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ خرداد ۰۱
318 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0