همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل

همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل

همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل ، برگزار گردید. مي‌ توان با بهره مندي از مقررات ملي ساختمان و مقاوم سازي، از بروز بحران پيش گيري کرد

کد خبر: 010409008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ تیر ۰۱ - ۱۲:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل ، برگزار گردید. مي‌ توان با بهره مندي از مقررات ملي ساختمان و مقاوم سازي، از بروز بحران پيش گيري کرد

همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل

همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل
همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به مناسبت سالروز زلزله رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹ برگزار گردید
هم‌زمان با سي و دومين سالگرد زلزله رودبار و منجيل سال ۱۳۶۹همايش زلزله، مديريت بحران و پدافند غيرعامل با همکاري اداره مديريت بحران و پدافند غيرعامل راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان ۳ شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات ساختمان مرکزي بانک صادرات برگزار گردید.
در ابتداي همايش، ماکان پدارم مديرکل راه و شهرسازي گيلان با تاکيد بر ايمن سازي ساختمان‌ ها و رعايت قوانين و آيين نامه‌هاي سازمان نظام مهندسي ساختمان در ساخت و ساز‌ها، بر ضرورت اهميت مقاوم سازي سازه ها و آموزش همگاني آمادگي در برابر زلزله اشاره کرد و افزود: در اين همايش با دعوت از کارشناسان و متخصصان اين عرصه، شرايط و ضوابط خاص سازه‌ هاي مختلف براي مقاوم سازي در برابر زلزله و بحران‌ هاي احتمالي بررسي مي گردد.
ماکان پدرام، با اشاره به اينکه مي‌ توان با بهره مندي از مقررات ملي ساختمان و مقاوم سازي، از بروز بحران پيش گيري کرد، گفت: با برپايي چنين نشست‌ هايي و با تکيه بر تجربيات گذشته و الگوبرداري از نظام‌ هاي پيشرفته شهرسازي، مي توان با افزايش ساخت و ساز‌هاي مهندسي و علم پايه، درصد خسارت‌ هاي احتمالي را بسيار کاهش داد.
در ادامه پارسا رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان ضمن گراميداشت ياد خفتگان خاک زلزله رودبار و منجيل، روند و سير تحول ساخت و ساز از اين حادثه تلخ تاکنون را رو به پيشرفت خواند و ادامه داد: کيفيت ساخت و ساز با توجه به تشکيل سازمان نظام مهندسي و گرداوری مقررات ملي با گذشته قابل مقايسه نيست و ساخت و سازهايي که روند قانوني خود را طي مي کنند و وارد چرخه خدمات نظام مهندسي مي شوند کيفيت قابل قبولي دارند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در صحبت هاي خود با اشاره به سامانه الکترونيکي گزارشات مرحله اي ناظران افزود در ساختمان هايي که پروانه ساختماني دريافت مي کنند ناظران بر روند اجرا نظارت دارند و از طريق گزارشات مرحله اي تخلفات را به اطلاع مراجع صدور پروانه مي رسانند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، ضمن اظهار نگراني از ساخت و سازهاي نسقي و خسارات جاني و مالي اين ساختمان‌ها در صورت وقوع حوادث احتمالي گفت: در اين دسته از ساختمان ها به بهانه عدم کنترل ضوابط شهرسازي، ضوابط فني و مهندسي رعايت نمي گردد و از افراد صاحب صلاحيت سازمان استفاده نمي گردد.
وی در ادامه صحبت هاي خود به اهميت مبحث بیست و دوم مقررات ملي ساختمان (مراقبت و نگه داري از ساختمان ها) اشاره داشت و ادامه داد: ساختمان هايي که در بیست تا سی سال گذشته ساخته شده اند نياز به مقاوم سازي دارند و اجراي مبحث بیست و دوم بايد جدي گرفته شود.
پارسا در همين راستا پيشنهاد کرد اجرايي شدن مبحث بیست و دوم حداقل از ساختمان هاي بلند مرتبه و داراي اهميت زياد آغاز شود.
وی در خاتمه صحبت هاي خود حضور افراد فني، متخصص و با تجربه در امور ساخت و ساز را ضروري دانست و افزود: با تصميمات کارشناسي نشده نظير تعارض منافع از حضور اين قبيل افراد در سازمان و عرصه ساخت و سازمان محروم هستيم که تبعات جبران ناپذيري خواهد داشت.
سپس امير مرادي مديرکل بحران استانداري گيلان نيز به اهميت جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در استان و شناسايي و تدقيق حريم گسل و موضوع اسکان موقت اشاره نمود و خواستار ترويج فرهنگ سازي و آموزش در بين شهروندان شد.
در خاتمه همايش، حسين معز استاديار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامي رشت و مدير گروه پژوهش مخاطرات طبيعي و ساخت و ساز پايدار مطالبي در باب زلزله هايي مخرب صد سال اخير و نحوه ساختها، ايرادات اجرايي پرتکرار در ساختمان ها و شرايط ساخت و ساز در استان پرداخت.
وي با مرور زلزله هاي ايران، تاثير زلزله بر سازه ها را تشريح کرد و با گريزي به حادثه متروپل فرآيند احتمالي خرابي اين ساختمان را توضيح داد. هم چنين گزارشي از ساختمان هاي نسقي رشت و اشکالات اجرايي آن ارائه داد و گفت: از لحاظ قانوني سازمان نظام مهندسي ساختمان نمي تواند با اين ساخت و سازها برخورد کند و روند اجرايي اين دسته از ساخت و سازها بدون بهره گيري از مهندسان طراح، مجري و ناظر سازمان صورت مي گيرد که موجب بوجود آمدن ساختمان هاي با کيفيت پايين شده است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختما ناستان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ تیر ۰۱
306 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0