آیا لغو کسر پنج درصد، هزینه نظارت را کاهش می ‌دهد لغو کسر پنج درصد

آیا لغو کسر پنج درصد، هزینه نظارت را کاهش می ‌دهد؟

اگرچه در نگاه اول شاید بنظر برسد که تعرفه خدمات نظام مهندسی ارتباط خاصی با بازار مسکن و ساخت وساز ندارد؛ ولی درواقع تعرفه خدمات مهندسی یکی از پارامترهایی است که میتواند منجر به تشدید رکود در ساخت و تولید مسکن، افزایش اجاره بها و قیمت تمام شده مسکن گردد.

کد خبر: 961201003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ اسفند ۹۶ - ۵:۱۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی،اگرچه در نگاه اول شاید بنظر برسد که تعرفه خدمات نظام مهندسی ارتباط خاصی با بازار مسکن و ساخت وساز ندارد؛ ولی درواقع تعرفه خدمات مهندسی یکی از پارامترهایی است که میتواند منجر به تشدید رکود در ساخت و تولید مسکن، افزایش اجاره بها و قیمت تمام شده مسکن گردد.

آیا لغو کسر پنج درصد، هزینه نظارت را کاهش می ‌دهد

آیا لغو کسر پنج درصد، هزینه نظارت  را کاهش می ‌دهد؟

بهمین علت سعی برای کاهش تعرفه خدمات مهندسی، یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تاکید کارشناسان و نماینده های مجلس قرار داشته و در مقابل، اظهارات مسئولان سازمانهای نظام مهندسی بعنوان نهاد متولی جامعه مهندسان، حاکی از آن بوده که تعرفه خدمات مهندسی اتفاقا پایین است و باید افزایش پیدا کند.
تاثیر تعرفه خدمات مهندسی بر درآمد مهندسان در رکود و رونق مسکن
هر ساله طبق اعلام نرخ تعرفه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، نرخ خدمات مهندسی افزایش پیدا می ‌کند و طبیعی است که این افزایش تعرفه خدمات، افزایش درآمد مهندسان را بدنبال دارد.
لازم به ذکر است که در شرایط رکود مسکن و کاهش ساخت و سازها، افزایش تعرفه خدمات مهندسی نه تنها تاثیر مثبتی بر افزایش درآمد مهندسان ندارد؛ بلکه به علت کمبود کار و وجود بیکاری بالا در صنعت ساخت و ساز، افزایش درآمد آن ها را بدنبال ندارد. از همین رو صاحب نظران، رونق مسکن و ساختمان را خیلی موثرتر از افزایش هزینه های خدمات مهندسی برای ارتقای درآمد مهندسان میدانند.
به هر روی اگرچه مانند کلیه صنوف و حرفه ها، افزایش تعرفه خدمات مهندسی در حد نرخ تورم، حق طبیعی مهندسان است؛ ولی افزایش بی منطق آن بدون لحاظ کردن وضعیت اقتصادی کشور و عموم جامعه، لطمات سنگینی را به بخش مسکن و ساخت و ساز کشور وارد میکند.
بطوریکه شواهد موجود، حاکی از نارضایتی مردم از بالا بودن هزینه های خدمات مهندسی شامل نظارت بر ساختمانها است و سازندگان و مالکان ساختمانها ضمن ابراز گله مندی از بالا بودن هزینه های نظام مهندسی ساختمان، خواستار کاهش این هزینه ها بمنظور بهبود وضعیت ساخت وساز و رونق بخش مسکن و ساختمان هستند.
اعتراضات به بالا بودن هزینه های مهندسی
در همین راستا برخی نماینده های مجلس با انتقاد از گران بودن تعرفه خدمات مهندسی و تاثیر منفی آن بر بازار مسکن میگویند: سازندگان و مالکان ساختمانها از هزینه های نظارت نظام مهندسی ساختمان گلایه مند هستند و این هزینه و ارقام پرداختی را زیاد میدانند. بنابراین کاهش این هزینه ها با هر ابزار و اهرمی، بطور قطع کمک ارزشمندی بمصرف کننده نهایی مسکن خواهد کرد و سبب رونق ساخت و ساز و ساماندهی صنعت ساختمان خواهد شد.
طبق این اساس مجلسیها معتقد هستند: در حال حاضر با توجه به کنترلی که بر روی کلیه هزینه ها در کشور اعمال می گردد، ضروری است تا بازنگری و نظارتی نیز بر روی هزینه های سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت گیرد.
مراجعات و اعتراض های متعدد مردم مناطق مختلف کشور به پارلمان محلی یا شوراهای شهری هم نشان میدهد که تعرفه های خدمات نظام مهندسی خیلی بالا بوده و بسیاری از مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و خواستار کاهش آن هستند.
در این میان سازنده های مسکن نیز با انتقاد از بالا بودن و بعضا افزایش غیرقانونی تعرفه خدمات مهندسی، خواستار توجه وزارت راه و شهرسازی به‌ عنوان متولی نظارت بر عملکرد سازمان‌ های نظام مهندسی به موضوع تعرفه ها هستند. آن ها با اشاره به این که افزایش تعرفه ها نیز باید متناسب با نرخ تورم باشد، اعمال تعرفه ‌های بالا را اجحاف به حقوق مردم و شهروندان قلمداد میکنند.

آیا لغو کسر پنج درصد، هزینه نظارت را کاهش می ‌دهد

تولیدکنندگان مسکن با اعتقاد به این که حوزه تولید مسکن به علت شرایط رکودی و وضعیت نامناسب اقتصادی در رکود بسر میبرد، گرانی تعرفه‌ های سازمان نظام مهندسی را یک عامل محرکه برای فرار مردم و سرمایه گذاران از تولید مسکن میدانند. به باور آن ها افزایش پنج برابری نرخ خدمات مهندسی از سال هشتاد و نه تا نود وپنج در کل کشور، در حالی صورت گرفته که قیمت مسکن ثبات نسبی داشته و این موضوع، تولید کننده های مسکن را دچار چالش و مشکل کرده است.
ابلاغیه لغو اخذ پنج درصد و کاهش هزینه نظارت
در این میان برخی از صاحب نظران با اشاره به ارتباط میان «ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو اخذ پنج درصد حق نظارت واریزی به حساب سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و پرداخت آن به مهندسان ناظر» با «تعرفه خدمات نظام مهندسی» بر این باور هستند که اجرای این مصوبه اگر درنهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده هزینه نظارت گردد، مصوبه بسیار خوب و قابل قبولی است و میتواند به کاهش قیمت تمام شده مسکن بینجامد. چون بهر حال آن پنج درصدی که به حساب سازمانهای نظام مهندسی واریز می گردد، از جیب مردم و مالکان هزینه می گردد.
بخشهای متاثر از تعرفه خدمات مهندسی
البته نباید از یاد برد که در دیگر کشورها هزینه خدمات مهندسی بالاتر از کشور ما است و با احتساب این موضوع مهندسین هم شاید این حق را داشته باشند که خواستار افزایش تعرفه خدمات مهندسی باشند.
ولی آن چه مسلم است این افزایش قیمتها در کشور ما باید با لحاظ کردن همه جوانب و شرایط اقتصادی کشور و مردم صورت گیرد. چون بی شک هم اینک بالا بودن قیمت خدمات مهندسی بر ۳ بخش تاثیرگذار است.
بخش اول مربوط به افزایش قیمت تمام شده و درنهایت افزایش قیمت فروش مسکن از طرف سازندگان مسکن است. بخش دوم مالکانی هستند که قصد ساخت یا نوسازی ساختمان خود را دارند که به علت گرانی نرخ تعرفه خدمات نظام مهندسی، مجبور به انصراف از ساخت و ساز میشوند. بخش سوم نیز افزایش نرخ اجاره بهای مسکن است که مشکلات اجتماعی متعددی را بهمراه دارد.
لذا با توجه به این که مقوله مسکن ارتباط مستقیمی با زوایای مختلف زندگی مردم جامعه دارد و تنها مسائل اقتصادی متاثر از این صنعت نیست، باید توجه کرد که هر گونه تصمیم ‌گیری به ظاهر کوچک و کم تاثیر بر این حوزه، نیاز بدقت نظر و بررسی عمیق ‌تری دارد و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن هم زمان باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۹۶
924 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0