بهم ريختگي و اغتشاشات بصري ریاست كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر مشهد

بهم ريختگي و اغتشاشات بصري

يكي از مواردي كه در شهرهاي امروز به چشم مي آيد، بهم ريختگي و اغتشاشات بصري است

کد خبر: 190701013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸ - ۴:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،يكي از مواردي كه در شهرهاي امروز به چشم مي آيد، بهم ريختگي و اغتشاشات بصري است

بهم ريختگي و اغتشاشات بصري

بهم ريختگي و اغتشاشات بصري

بهم ريختگي و اغتشاشات  بصري

ریاست كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر مشهد در آيين افتتاحيه گردهمایی تخصصي نما، گفت: يكي از مواردي كه در شهرهاي امروز به چشم مي آيد، بهم ريختگي و اغتشاشات بصري است.
محمد هادي مهدي نيا ادامه داد: عوامل متعددي وجود دارد كه اين نتيجه از آن حاصل مي گردد، مقررات و ضوابط، شرايط اجرايي آن ها، از حوزه اقتصادي اجتماعي كه روي مواد و متريال و ذائقه اثر ميگذارد، تا بحث عدم نظارت و مديريت يكپارچه شهري، از جمله عواملي هستند كه اين سيما و منظر را به وجود مي آورند و شما بعنوان سيما و منظر يك شهر يا خيابان آن را ميبينيد.
به گفته مهدی نیا، يكي از اصلي ترين عوامل تاثيرگذار بر سيماي شهري، نماهاي ساختماني است. اين نماهاي ساختماني در زمان طراحي بعنوان تك بنا طراحي مي گردند، ولی اثري كه مي گذارند يك اثر شهري است.
وی تصریح کرد: در بحث ضوابط و مقررات در حوزه نما در سطح شهر مشهد، بخشي از آن مصوبات شورايعالي معماري و شهرسازي كشور است، بخشي از آن مصوبه سال شصت و نه است كه پايان كارها را منوط به اجراي نما ميداند، بخشي مصوبه شوراي شهر مشهد در سال هشتاد و چهار است كه مجموعه اي را به نام كميته نما در شهرداري شكل داده و… محتواي اين ضوابط را كه بررسي مي كنيم ميبينيم ما در حوزه قوانين و مقررات كم و كسري نداريم، ولی چرا وضعيت ما، وضعيت حال حاضر است؟
عضو شوراي اسلامي شهر مشهد ادامه داد: يكي از بزرگترين چالشهاي ما اين است كه در حوزه فرايند اجرا، در همه بخشها چه در حوزه مهندسان، طراحان، ناظران و چه در حوزه مديريت شهري، توسعه دهندگان و كارفرمايان، آن تحقق پذيري كه مورد انتظار اين ضوابط و مقررات است، را رعايت نميكنند.
مهدی نیا افزود: در بحث نما به دلیل رويكرد كيفي، پايش آن با پارامترهاي عددي امكانپذير نيست، واگذار كردن آن به يك بخش از جامعه هم امكانپذير نيست چرا كه ممكن است افراد كنترل كننده به مكاتب معماري مختلف تعلق خاطر داشته باشند. در اين حوزه دو راه وجود دارد. يكي نگاه به سمت مكاتب سوسياليستي است كه همه جزئيات و خط كشيها را مشخص ميکند و همه امور در توليت دولت است.

بهم ريختگي و اغتشاشات بصري

راه ديگر نگاه ليبراليستي است، يعني به رسميت شناختن گوناگوني در عين وجود يك چارچوب كنترل كننده كلي. در اين حوزه نقش تك طراحان در شكل گيري كليت واحد پررنگ ميشود و مداخله قدرت نيز از نوع سياستگذاري و راهبري راهبردي خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر به علت قوانين بالادستي در كشور مديريت يكپارچه شهري وجود ندارد، بهمين علت، سياست مديريت شهري در حال حاضر مديريت هماهنگ با ارگانهاي مختلف شهري است كه يكي از مهم ترين آن ها سازمان نظام مهندسي ساختمان بعنوان يك سازمان تخصصي تأثيرگذار در حوزه شهري است. در دوره جديد هيأت مديره نظام مهندسي ساختمان و شوراي شهر پنجم با تأكيد بر هوشمندسازي و حذف عوامل انساني اين امر امكانپذير شده است و البته فضا و فرصت زيادي براي طي كردن اين مسير تا انتها نياز است.
عضو شوراي اسلامي شهر مشهد افزود: در كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر مقرر گردید كه در شهر مشهد و بصورت پايلوت در منطقه ثامن نقشه هاي ۳ بعدي شهر تهيه گردد تا هر تك بنا قبل از آن كه ساخته شده و بر روي سطح شهر اثرگذار باشد، كليات آن در فضا و معابر شهري بررسي شده و با توجه به آن تصميمسازي و تصميمگيري انجام گردد.
مهدی نیا، ضمن اظهار اميدواري در مورد تصويب هر چه سريع تر طرح هاي تفصيلي ادامه داد: مقرر است اين طرحها با رويكرد طراحي شهري تهيه شده و بجز گروه ساختماني ج، گوناگوني طراحي در آن به رسميت شناخته شده و يك چك ليست حداقلي براي معابر شهري آماده گردد.
عضو شوراي اسلامي شهر مشهد تصریح کرد: اميدوار هستيم نتيجه گرداوری و اجراي اين طرح شاهد كاهش اغتشاش بصري و افزايش چشم نوازي سيما و منظر شهري باشيم كه اين امر با كمك تك تك متخصصين اين حوزه كه سرمايه هاي اين شهر هستند امكانپذير خواهد بود.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ تیر ۹۸
766 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0