کرباسیان در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی مطرح کرد

سازمان نظام مهندسی معدن: کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی روز گذشته با حضور مسئولانی همچون مهدی کرباسیان رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و محمدرضا عراقی معاون وزیر نفت، مدیرعامل شرکت SMS محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی،

کد خبر: 2953 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ آذر ۹۵ - ۱۲:۵۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی روز گذشته با حضور مسئولانی همچون مهدی کرباسیان رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و محمدرضا عراقی معاون وزیر نفت، مدیرعامل شرکت SMS محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

ذخیره طلا

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

ابراهیم محمدی معاون شرکت راه‌آهن ایران و با حضور ۱۱۷ مهمان خارجی و همچنین بیش از ۶۰ شرکت خارجی در مرکز همایش‌های صداوسیما کار خود را آغاز کرد تا بتواند فرصت‌های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی ایران را به دنیا معرفی کند.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

پیشنهاد تخصیص ۳ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به معدن و صنایع معدنی
به گزارش صمت، رییس هیات عامل ایمیدرو به‌عنوان نخستین سخنران این اجلاس با ابراز امیدواری درباره این موضوع که طی این دو روز، مذاکرات رو در رویی میان شرکت‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود که می‌تواند نتایج خوبی در همکاری‌ها به ویژه همکاری‌های معدن و صنایع معدنی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۷ مهمان خارجی و بیش از ۶۰ شرکت خارجی در این اجلاس حضور دارند. مهدی کرباسیان با اشاره به معدنی بودن کشور ایران، افزود: ایران در میان کشورهای دنیا یک کشور معدنی به شمار می‌رود اما متاسفانه در سال‌های گذشته آنطور که باید به این بخش توجه نشده است، شاید علت اصلی این موضوع آن است که در کشور به میزان کافی نفت و گاز وجود داشته است. به گفته وی، خوشبختانه در ۲ سال گذشته و با توجه به سیاست‌های وضع شده از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت و با مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی که بخش معدن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای آن در نظر گرفته شده، میزان توجه به این بخش افزایش یافته است. کرباسیان افزود: امروز با برگزاری چنین اجلاسی می‌توان ظرفیت‌های موجود در کشور را عرضه کرد. این ظرفیت‌ها نه‌تنها برای ایران بلکه برای تمام دنیا مفید است زیرا در دنیا کشورهایی وجود دارند که ذخایر معدنی در اختیار ندارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود در این اجلاس با اشاره به اقدامات مفیدی که در زمینه بخش معدن شده، بیان کرد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف ما در بخش معدن آن بود که اکتشاف به میزان کافی در کشور انجام نشده بود، اما سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ۲ سال گذشته اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر مربع را در دستور کار قرار داد و با شروع آن توانست به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند. به گفته کرباسیان، با اجرای این کار معادن خوبی در حوزه‌های مختلف همچون سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، طلا، روی و مس به‌دست آمد. براساس اقدامات اکتشافی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معادن ایران (ایمیدرو) ۴۰۰میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن، ۴۰۰میلیون تن زغال‌سنگ و ۵۰ تن طلا کشف شده است. در صورت کامل شدن اکتشافات، معادن بسیار خوبی را در کشور خواهیم داشت. رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه افزود: در همین مرحله آمادگی داریم با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شریک شویم زیرا ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد. وی ادامه داد: اما از اقدامات خوب دیگر، تصویب طرح جامع فولاد در ۲سال گذشته بود تا براساس آن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۵دست پیدا کنیم، زیرا کشور دارای میزان کافی سنگ‌آهن و گاز است که می‌توان آن را به ارزش افزوده بسیار تبدیل کرد. ما نباید در بحث فولاد تنها به بازار ۸۰ میلیونی ایران توجه کنیم زیرا ما یک بازار ۴۰۰میلیونی در اختیار داریم.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

کرباسیان با اشاره به نیروی متخصص، منابع گاز و امکانات بسیار خوب در کشور، اظهار کرد: احداث واحدهای فولادی در کنار خلیج‌فارس و دریای عمان باعث دسترسی به دنیا می‌شود. در نتیجه تولید ۵۵میلیون تن فولاد هدفی است که با اصرار می‌خواهیم به آن دست پیدا کنیم. وی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) تمامی ۷ طرح فولادی در مرحله آهن اسفنجی افتتاح شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: خوشبختانه در حوزه مس نیز اقداماتی شده است. به طور کلی ظرفیت مس در سال ۲۰۲۵ به ۱/۵میلیون تن خواهد رسید. کرباسیان با اشاره به صنعت آلومینیوم ایران تصریح کرد: با توجه به ذخایر گاز در کشور صنعت آلومینیوم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در حالی که میزان ذخایر بوکسیت کافی در اختیار نیست. در نتیجه باید به سمت واردات بوکسیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه رفت. وی درباره هدف اصلی از برگزاری این اجلاس افزود: هدف اصلی برگزاری این همایش آن است که ظرفیت‌های موجود در کشور را به دنیا عرضه کنیم. کرباسیان همچنین بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آب، برق، گاز، بندر، نیروگاه و خطوط ریلی و جاده‌ای از اولویت‌های توسعه بخش معدن ایران است. رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: اهمیت این موضوع باعث شد نخستین نشست تخصصی(پنل) این اجلاس را به موضوع «زیرساخت» اختصاص دهیم. وی در عین حال درباره برنامه‌های کاهش مصرف انرژی گفت: ایمیدرو به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت از سرمایه‌گذاری در ارائه فناوری‌های جدید به منظور کاهش مصرف انرژی حمایت می‌کند. کرباسیان ادامه داد: علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌هایی هستیم که سبب کاهش قابل توجه مصرف آب در صنایع به‌ویژه صنعت فولاد و بخش معدن شود. وی ادامه داد: به‌تازگی و در جریان سفر وزیر امور خارجه به شرق آسیا، با شرکت‌های ژاپنی مذاکراتی شده که توانسته‌اند مصرف آب در تولید فولاد را حدود ۵۰درصد کاهش دهند. وی تاکید کرد: بهینه شدن مصرف انرژی از موضوعات برای توسعه بخش‌های معدن و صنایع معدنی اهمیت دارد بنابراین از سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید استقبال می‌کنیم.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی به خبرنگاران گفت: خوشبختانه همایش معدن و صنایع معدنی برای دومین سال برگزار شد درحالی که امسال میزان استقبال بسیار بالا بود. به گزارش صمت، مهدی کرباسیان اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این اجلاس معرفی ظرفیت‌ها و اعلام ظرفیت‌های موجود در کشور است تا بتوان سرمایه‌گذاری و توسعه را در این بخش داشته باشیم. بحث معدن و صنایع معدنی یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است. وی با اشاره به صنعت فولاد، افزود: صنعت فولاد یکی از شانس‌های کشور است زیرا سنگ‌آهن و گاز به میزان کافی در کشور وجود دارد و می‌تواند ارزش افزوده بالا ایجاد کند. کرباسیان افزود: براساس برنامه توسعه اکتشافات معدنی که ۲۵۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور را زیرپوشش دارد، نتایج مقدماتی آن کشف ۴۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۳۵۰ میلیون تن ذغال‌سنگ، نزدیک به ۵۰ تن طلا و مقادیری مس بوده است. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که به تازگی از سفر چین و ژاپن به ایران بازگشته است، گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در سفر به ژاپن قرارداد ۱۰ میلیارد یورویی امضا کرده بود و در این سفر سرعت بخشیدن به همکاری‌ها مورد تاکید قرار گرفت. کرباسیان تفاهم با کشور چین نزدیگ به ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری یا تامین مالی را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد. وی همچنین در پاسخ به سوال صمت درباره بودجه سال ۹۶، تصریح کرد: پیشنهاد ما در برنامه ششم آن است که ۳ میلیارد دلار در بودجه از صندوق توسعه ملی به حوزه معدن و صنایع معدنی به سازمان ایمیدرو تخصیص داده شود تا بتوانیم با این رقم ۲ تا ۳ برابر آن سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده و بتوانیم به کمک و پشتیبانی بخش خصوصی بیاییم زیرا این بخش نیازمند حمایت دولت است.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

دستیابی به مزیت رقابتی گاز، نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این اجلاس اظهار کرد: دستیابی به مزیت رقابتی گاز در صنعت و معدن، نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین است. حمیدرضا عراقی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و در عین حال کاهش بهره‌وری ما ۲ برابر دنیاست. به‌طوری که از نظر شدت انرژی، ۱۵ برابر ژاپن گاز مصرف می‌کنیم. وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم گاز را به برق با کارآیی بالا تبدیل کنیم و در حوزه معدن و صنایع معدنی ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، باید نگاه‌مان به استفاده از فناوری‌های جدید برای استفاده بهینه از این انرژی باشد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ۳۴درصد مصرف گاز در نیروگاه‌ها، ۳۰درصد مصرف خانگی و تجاری، ۳۰درصد در صنایع و ۶درصد در صادرات است.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

وی ادامه داد: سیاست ما همواره این بوده که قیمت صنایع را زیاد افزایش ندهیم و حتی ثابت نگه داریم. قیمت گاز بخش خانگی و تجاری را برای استفاده بهینه و صرفه‌جویی افزایش می‌دهیم. عراقی با بیان اینکه اقتصاد ما متکی بر نفت و گاز بوده است، گفت: در ۱۰۰سال گذشته، منابع مالی حاصل از درآمد نفت به کشور وارد می‌شده اما اقتصاد گازی مبتنی بر گاز است و در ۵۰سال گذشته تلاش ما این بوده تا نفت را جایگزین نفت در داخل کنیم. وی ادامه داد: گاز انرژی پاک است و همه نیروگاه‌ها و مصارف گاز جزو انرژی پاک هستند. عراقی خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر ذخایر گاز در جهان اول است و از نظر تولید و مصرف در جایگاه سوم قرار دارد. وی ادامه داد: قرار است حجم تولید گاز را به یک میلیارد متر مکعب برسانیم و علاوه بر تامین نیاز داخل (خانگی و تجاری و صنایع)، به صادرات گاز به کشورهای همسایه اقدام کنیم. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ۹۵درصد تجهیزات مورد نیاز صنایع گاز در داخل ساخته می‌شود. توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم و تلاش می‌کنیم خوداتکا شویم.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

استفاده از فناوری‌های نوین در بنادر ویژه صنایع معدنی
معاون سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این اجلاس اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰میلیارد تن حجم کالاهای دریا برد در سال ۲۰۱۶ میلادی است. در این حوزه ۲ کالای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ بیش از ۵۰درصد کالای حمل شده را تشکیل می‌دهند. جلیل اسلامی بیان کرد: روند حمل دریایی سنگ‌آهن ایران از ۹۲ تا ۹۵ بنا به علل مختلف کاهشی بوده اما در این میان دو بندر امام و شهید رجایی بیشترین سهم را در حمل دریایی مواد معدنی ایران دارند. وی همچنین در ادامه افزود: در حوزه بنادر نیاز به بنادر ویژه حمل مواد معدنی و استفاده از فناوری‌ها و ترمینال‌های مدرن برای کاهش انرژی و افزایش بهره‌وری داریم. به گفته اسلامی، میانگین ظرفیت کشتی‌های حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی ۶۰ تا ۸۰هزار تن بوده است. وی درباره برنامه‌های آینده بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ بدون اجرای سیاست جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات و حمل دریایی ۶۵میلیون تن ماده معدنی را خواهیم داشت اما با اجرای سیاست یادشده، صادرات مواد معدنی تا ۱۴۰۴ به ۳۰ تا ۳۵میلیون تن خواهد رسید.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

حمل ریلی و کاهش هزینه
معاون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس درباره حمل مواد معدنی از طریق ریل اظهار کرد: امیدواریم ۲۳میلیون تن ماده معدنی که حمل آنها هنوز روی ریل منتقل نشده به زودی با ریل حمل شوند. ابراهیم محمدی ادامه داد: به ازای هر تن باری که حمل آن از جاده به ریل منتقل شود ۸۱۰ ریال صرفه‌جویی در هزینه‌ها رخ می‌دهد. در چند سال اخیر سعی کردیم هزینه حمل ریلی مواد معدنی را تثبیت کرده یا حتی کاهش دهیم. وی افزود: میانگین هزینه حمل ریلی شرکت راه‌آهن اکنون تنی ۶۰۸ ریال است که نسبت به گذشته کاهش نیز یافته است. به گفته محمدی، توسعه خطوط ریلی منطقه سنگان برای حمل مواد معدنی از اولویت‌های ماست. همچنین برای تولید ۵۵ میلیون فولاد به ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی نیاز است.

پیگیر بهبود روابط بانکی ایران و روسیه هستیم
مدیرعامل شرکت جی‌اس‌سی روسیه گفت: در حال مذاکره برای بهبود روابط بانکی ایران و روسیه هستیم. الکسی تیوپانف در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی با بیان این مطلب اظهار کرد: بانک‌های ایرانی با کمک بانک مرکزی، کار بزرگی برای ایجاد ارتباط میان بانک‌های کشورها انجام داده‌اند. وی ادامه داد: ما نیز با بانک‌های ایرانی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تفاهمنامه‌هایی برای بهبود فعالیت‌ها میان ۲ کشور امضا کنیم. مدیرعامل شرکت جی‌اس‌سی روسیه معدن نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد و بخش‌های مواد غذایی، آب و معدن، مهم‌ترین و قابل اتکاترین بخش‌ها در اقتصاد هستند. وی ادامه داد: ایران در بخش معدن و صنایع معدنی حرف زیادی برای گفتن دارد و با وجود اینکه یک‌درصد وسعت جهانی دارد اما ۷درصد معادن دنیا را در اختیار دارد و پنجمین تولیدکننده صنعت سیمان دنیاست اما با ظرفیت عظیم موجود به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، هنوز بهره‌برداری کاملی از این حوزه نداشته است. تیوپانف به نقل از سخن حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران مبنی بر ضرورت ۵درصدی رشد سرمایه‌گذاری خارجی برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده گفت: تامین مالی، آنگونه که دلخواه ماست، انجام نمی‌شود و ما علاقه‌مند به حضور در طرح‌های ایران هستیم. وی ادامه داد: ۱۸/۵میلیارد دلار پروژه فاینانس داریم و ایران برای ما بسیار مهم بوده و اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورت تمایل، حاضریم در بخش معدن و صنایع معدنی حضور یابیم.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

موقعیت مناسب ایران برای توسعه معدن
بورکهارد دامن، مدیرعامل گروه SMS آلمان نیز در این اجلاس اظهار کرد: پس از اجرایی شدن برجام تاکنون هیات‌های آلمانی زیادی برای توسعه اقتصادی به ایران سفر کرده‌اند. وی ادامه داد: گروه SMS در حوزه صنعت فولاد و محصولات فولادی، پروژه‌های مختلفی را ازجمله با فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در دست اجرا یا مذاکره دارد. بورکهارد دامن با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه اجرای پروژه در ایران وجود دارد، بیان کرد: برای اجرای پروژه در ایران با مشکل جدی کمبود منابع مالی مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع داخلی یا خارجی آن را تامین و این مشکل را حل کنیم.
به گفته مدیرعامل گروه sms، آلمان در ایران با داشتن ذخایر معدنی گسترده و متنوع، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی دارد.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا بیشتر ببینید

برای دیدن کشف حدود ۵۰ تن ذخیره طلا کلیک کنید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آذر ۹۵
1273 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0