قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان

قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان

قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان ، ما شاهد ارجاع طرح‌ های پژوهشی به پژوهشگران هستیم

کد خبر: 000924007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آذر ۰۰ - ۷:۱۴ ب.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان ، ما شاهد ارجاع طرح‌ های پژوهشی به پژوهشگران هستیم

قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان

قطع شدن اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی/پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد؛

اتصال بین صنعت و پژوهشگر به درستی مدیریت نمی‌ گردد/ پژوهش؛ موتور محرکه خلاقیت در صنعت ساختمان

کوروش غفاری ایرد موسوی، اظهار داشت: اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی و پژوهشگران قطع شده و قوانین بالادستی مناسبی در مجلس به منظور اجرای سیاست‌ های تشویقی و اقتصادی پژوهشی مطرح نشده و با این حساب اتصال بین صنعت و پژوهشگر به درستی مدیریت نمی‌ شود.

وی با اشاره به نقش پژوهش در ارتقای جایگاه مهندسان در جامعه، اظهار داشت: روش‌ های بومی صنعتی‌سازی و ساخت انبوه مسکن در ایران با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته در این صنعت به عنوان طرح‌ های پژوهشی می‌تواند در دانشگاه‌ ها، پژوهشگاه‌ ها و سازمان‌های مردم نهاد صنفی، عملی و فنی مربوطه مطرح شود. بدین طریق روش‌ های جدید، جایگزین روش‌های سنتی کم بازده خواهد شد. اما سوال اینجاست که این حلقه گمشده کجا قرار دارد؟!

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، با ابراز تاسف نسبت به نبود مدیریت پژوهشی مناسب در این صنعت، افزود: اتصال بین نیازمندی‌ های پژوهشی و پژوهشگران در این راستا قطع شده است. علاوه بر این؛ پژوهشگران صرفا طبق علاقه شخصی خود؛ یک طرح پژوهشی را انجام می‌ دهند، در صورتی که قوانین بالادستی مناسبی در مجلس بمنظور اجرای سیاست‌های تشویقی و اقتصادی پژوهشی مطرح نشده و این اتصال بین صنعت و پژوهشگر به درستی مدیریت نمی‌ شود.

وی گفت: ما شاهد ارجاع طرح‌ های پژوهشی به پژوهشگران هستیم. اما این مساله به این معنا نیست که در دانشگاه‌ ها و پژوهشکده‌ ها صرفا به موضوعات تئوری بی‌کاربرد پرداخته می‌ شود و در نهایت هم مقاله‌ای از آن تهیه می‌شود. این بدین معناست که؛ آیتم‌های پژوهشی با رده خیلی بالاتر مثل ثبت اختراع یا طرح پژوهشی صنعتی می‌تواند محور این تحقیقات باشد.

غفاری گفت: در مسیر توسعه صنعت که این روزها نقش مهمی در رشته مهندسی دارد و هم چنین در راستای تولید انبوه مسکن مطابق برنامه‌ های دولت، پژوهش می‌تواند نقشی اساسی بازی کند. بر همین اساس، پژوهش در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دانشگاه‌ ها و بخش‌ های خصوصی سپرده شده و دولت صرفا در مقام تصویب طرح‌ های پژوهشی برمی‌آید و نه در مقام اجرای طرح‌ ها؛ در صورتی که در کشور ما انجام پژوهش‌ها توسط دولت انجام می‌ پذیرد. بنابراین این موتور محرکه سرعت خوبی نخواهد داشت. به عنوان مثال، تدوین مقررات ملی ساختمان به عنوان یک طرح پژوهشی در حدود وظایف وزارت راه و ساختمان است؛ در حالی‌ که با برون سپاری آن به NGO ها می‌توان فرصت‌های پژوهشی زیادی در این سیستم‌ ها ایجاد کرد و وزارت راه و شهرسازی صرفا به بررسی و تصویب آن‌ها بپردازد.

وی، در پایان تاکید کرد: اکنون با وجود سیاست‌ های دولت و ساخت چند میلیون مسکن در ایران و بهره‌گیری از خدمات پژوهشگران صنعت ساختمان، می‌توان به اعتلای ساخت‌وساز بصورت عملی امیدوار بود تا ارزش فکر و پژوهش‌ها در این صنعت دیده شود. در این صورت پژوهشگران می‌توانند با آرامش خاطر بابت مسائل اقتصادی خود، دیواره‌ های تکنولوژی این صنعت را در کشور جابجا کنند.

منبع: پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آذر ۰۰
959 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0