مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، حضور یافت و در مورد مسائل و مشکلات حوزه ساخت و ساز با رئیس و اعضای هیات مدیره گفت‌وگو کرد

کد خبر: 020505009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ مرداد ۰۲ - ۱۲:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، حضور یافت و در مورد مسائل و مشکلات حوزه ساخت و ساز با رئیس و اعضای هیات مدیره گفت‌وگو کرد

مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی
حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان در صدمین جلسه هیات مدیره
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در صدمین جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی حضور یافت و در مورد مسائل و مشکلات حوزه ساخت و ساز با رئیس و اعضای هیات مدیره گفت‌وگو کرد.
حسین بشیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم بابت حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان و تشکر از ایشان درباره قبول دعوت برای حضور در یکصدمین جلسه هیأت مدیره دوره نهم خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در مدت یک سال و نیم فعالیت هیأت مدیره را مطرح و موفقیت‌ها و مشکلات سازمان در این مدت را بازگو کرد.
بشیر در رابطه با بازدید از پروژه‌ها پیشنهاد داد که نظارت مضاعف سازمان با نظارت ماده ۳۵ اداره کل هم‌زمان و با هم در مشهد و در شهرستان‌ها انجام گردد.
بشیر گفت: سازمان آمادگی همکاری و مساعدت در انجام هر چه بهتر و سریع‌تر پروژه‌های نهضت ملی را در سطح استان دارد.
سپس هر کدام از اعضای هیات مدیره به طرح مسائل، مشکلات و دیدگاه‌های خود پرداختند و گزارش‌هایی در مورد برگزاری جلسات متعدد با ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها ارائه دادند.
اعضای هیات مدیره در ادامه جهت تسریع در فرایندها و اقدامات، پیشنهاداتی مطرح نمود و به موضوعات مختلف دیگر از جمله تامین مسکن اعضا و کارکنان، توجه به فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، کیفیت مصالح، مباحث انرژی و هیات چهار نفره پرداختند.
در بخش دیگری از این صحبت‌ها هم‌چنین اعضای هیات مدیره به هم افزایی در مباحث و موارد مشترک طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان، چابک‌سازی در فرایندهای اجرایی، ساماندهی نظارت عالیه از لحاظ کیفی و کمی، تجمیع نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و هم افزایی با سازمان فنی و حرفه ای در جهت آموزش کارگران ماهر اشاره کردند.
وحید داعی، مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در دوماه گذشته بیش از ٣٣٠٠ پروانه اشتغال صادر شده است و این نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه رسیده است.
داعی گفت: با اینکه یک سال و نیم از فعالیت هیات مدیره دوره نهم می‌گذرد در همین مدت، ۱۰۰ جلسه برگزار شده که نشان دهنده پشتکار زیاد هیات مدیره در حل مشکلات و ارتقا کیفی و کمی سیاست‌ های اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.
داعی گفت: قبل از حضور من در استان بیش از ١٨٠٠ پروانه اشتغال در اداره کل راه و شهرسازی انباشته شده بود به طوری که مجموعا در ۱۲ ماه قبل از اردیبهشت امسال فقط ١٢۴٢ پروانه‌ صادر شده بود. قابل توجه است که این آمار فقط در خردادماه به ١٩٣٨ پروانه و در تیرماه به ١٣۶٩ پروانه اشتغال رسیده است. این نشان از این دارد که تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم زمان صدور پروانه را به حداقل برسانیم.
وی با اشاره به اینکه از ۴٢ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، بیست و شش هزار نفر از آنان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند، گفت: این موضوع نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل بالای خراسان رضوی است که باید با برنامه‌ریزی دقیق در راستای تحقق این اهداف عمل کنیم.
وی با بیان اینکه دولت در پروژه نهضت ملی مسکن در ابعاد مختلف فنی، اجتماعی، سیاسی و … درگیر است، گفت: خوشبختانه پروژه نهضت ملی در خراسان رضوی با همراهی خوبی از طرف مدیران مواجه شده است. اخیرا پیشنهادی در جهت ایجاد انگیزه در مهندسان متقاضی مشارکت در این طرح وجود داشته که مشوقی برای این دسته از مهندسان است.
مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در ٣۴ شهرستان جلسات متعددی در همین زمینه با حضور فرمانداران و روسای زیر ادارات برگزار و بازدیدهایی انجام و سبب شده مشکلات آنها برطرف گردد؛ گاهی مشکلات در شهرستان‌ها به یک معضل تبدیل می‌شود لذا بررسی موضوعات در شهرستان‌ها راهگشا و راه حلی مناسب در جهت تسریع امور است.
رئیس شورای هماهنگی ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در خراسان رضوی با بیان اینکه هر طرحی مطلقا خوب نیست و دارای مزایا و معایبی است، ادامه داد: در مشهد ظرفیت تامین زمین مسکن ملی محدود است به همین علت، مذاکرات زیادی با آستان قدس رضوی در مورد تامین زمین انجام شده است.

وی تاکید کرد: در واگذاری زمین، دولت زمین رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و مردم با وامی که دولت به آنها می‌دهد، می‌توانند ساخت خانه‌های مسکونی را آغاز کنند. به همین منظور تصمیم گرفته‌ شده تا الگوی مسکن تدریجی پیاده شود تا هم فشار روی شهروندان کاهش یابد و هم مردم صاحب خانه شوند.

وی با بیان اینکه دولت برای ساخت مسکن با فناوری‌های نوین ابزارهای تشویقی به کار گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر وام نهضت ملی مسکن برای ساخت مسکن عادی ۵۵٠ میلیون تومان و برای ساخت مسکن صنعتی‌سازی با فناوری‌های نوین ٨١٠ میلیون تومان است.
مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه صنعتی‌سازی و به کاربری فناوری نوین در ساختمان نیاز به استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص دارد، افزود: هنوز در فضای اجرایی ضعیف عمل شده و برای ساخت، چندین سال زمان نیاز است به همین جهت راه‌کارها و برنامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند راهگشا باشد.
وی گفت: در شهرهایی که کمبود زمین وجود دارد باید به سمت آپارتمان‌سازی توسط انبوه‌سازان حرکت کرد اما در شهرهایی که زمین به اندازه کافی وجود دارد به هر فردی یک قطعه زمین واگذار می‌شود و ساخت نیز به دست خود مردم انجام خواهد شد. بنابراین تصمیم‌گیری‌ ها با توجه به مختصات جغرافیایی و شرایط گرفته می‌شود.
داعی از ارائه پیشنهاد راه اندازی سامانه‌ای برای گزارش‌دهی تخلفات ساختمانی خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن، راه اندازی این سامانه برای اولین بار در خراسان رضوی اتفاق خواهد افتاد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ مرداد ۰۲
169 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0