جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های توسعه مسكن در ايران چگنی عنوان داشت:

جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های توسعه مسكن در ايران

،علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن از برگزاری هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران در تاریخ نهم و دهم مهرماه خبر داد و افزود: مباحث مربوط به بازآفرینی شهری، حد دخالت دولت در بازار مسکن، شیوه ‌های نوین تامین مالی در حوزه مسکن، الگوی تخصیص بهینه زمین و تجربیات جهانی در مورد اسکان بشر و مسائل شهري در این گردهمایی مطرح خواهد شد.

کد خبر: 970231011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۷ - ۶:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن از برگزاری هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران در تاریخ نهم و دهم مهرماه خبر داد و افزود: مباحث مربوط به بازآفرینی شهری، حد دخالت دولت در بازار مسکن، شیوه ‌های نوین تامین مالی در حوزه مسکن، الگوی تخصیص بهینه زمین و تجربیات جهانی در مورد اسکان بشر و مسائل شهري در این گردهمایی مطرح خواهد شد.

جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های توسعه مسكن در ايران

جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های توسعه مسكن در ايران

جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های  توسعه مسكن در ايران

هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران در تاریخ نهم و دهم مهرماه امسال در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد. دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مانند دوره ‌های گذشته برگزاری این گردهمایی را عهده دار شده و همه معاونت ‌ها و سازمانهای تابعه وزارت راه و شهرسازی در این اقدام مشارکت دارند.

علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، توضیحاتی را در مورد این گردهمایی ارائه کرده است که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌ خوانیم.
ابتدا به جایگاه و سابقه این گردهمایی بپردازیم. سابقه گردهمایی سیاست‌ های توسعه مسکن در ایران چیست و چه جایگاهی برای وزارت راه و شهرسازی دارد؟
امسال هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران برگزار می‌گرددد. نخستین گردهمایی ابتداي دهه هفتاد برگزار شده بود، بنابراین این گردهمایی بسیار قدیمی است. اين گردهمایی امسال در روزهاي نهم و دهم مهرماه برگزار مي ­گردد. اين دفتر و معاونت افتخار دارد كه در طي بيش از ۲ دهه همايش فوق را برگزار کرده است.
اولین ۲ شنبه اکتبر هر سال روز جهانی اسکان بشر است و گردهمایی مصادف با این روز برگزار خواهد شد. این روز تعیین شده تا همه به مساله سکونت و سر پناه انسان توجه کنند. این زمان به این دلیل انتخاب شده است.
این گردهمایی چه محورهایی دارد؟
عناوين كلي گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران را در فراز اول صحبت عرض كردم، این گردهمایی به همه ابعاد سکونت می ‌پردازد. شهرسازی و معماری، مباحث فنی و صنعتی، برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، مباحث تامین مالی، باز آفرینی شهری، مسائل تامین و سیاست تخصیص بهینه زمین و هر زمینه‌ای که به بازار زمین و تحلیل بازار مسکن می‌ پردازد، از جمله محورهای این گردهمایی خواهد بود.
کسانیکه در این زمینه ها کار تحقیقاتی کرده‌اند یا علاقمند هستند تا در زمان باقیمانده روی این مسائل کار کنند، می ‌توانند در این گردهمایی شرکت کنند. موارد بسیاری قابلیت طرح در این گردهمایی را دارند، مثلا بهترین مدل بازافرینی شهری چیست، یا شیوه ‌های نوین تامین مالی کدام است، یا چکار کنیم که نوسانات بازار مسکن کم تر شده و تغیرات قیمت شوک وار نگردد.
آیا ارکان گردهمایی مشخص شده‌اند؟
گردهمایی در دو روز و در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می گردد. بنابراین اکنون مکان و زمان برگزاری مشخص است. هم چنین ریاست گردهمایی بعهده وزیر راه و شهرسازی و دبیری آن بعهده معاون مسکن و ساختمان است.
در حال حاضر در حال طراحی شورای سیاستگذاری و کمیته اجرایی هستیم. امیدوار هستیم تا پانزده روز آینده ساختار گردهمایی شکل بگیرد.

جزییات برگزاری هجدهمین گردهمایی سياست ‌های توسعه مسكن در ايران

اعضای کمیته ‌های علمی و اجرایی و دبیران این کمیته ‌ها بزودی مشخص خواهد شد. در حال طراحی محورهای گردهمایی نیز هستیم. امیدوار هستم ظرف دو هفته آینده تمام محورها مشخص شده و فراخوان گردهمایی صادر گردد.
دوره‌ های پیشین گردهمایی با چه تعداد شرکت کننده و در چه محورهایی برگزار شده‌اند؟
سال گذشته حدود هشتصد نفر در گردهمایی شرکت کرده بودند که این رقم از سالیان گذشته بیش تر بود. گردهمایی پیشین شش محور داشت. تامین مالی مسکن، تحلیل بازار مسکن، توسعه شهری شامل مباحث زمین و توسعه، بازآفرینی شهری و بافت ‌های نابسامان، اسکان بشر و تجربیات بین‌المللی و مسکن کم درآمد ها محورهای این گردهمایی را تشکیل می ‌دادند.
این محورها از آن جهت ارزشمند بودند که از یک طرف پیش‌بینی ‌هایی در مورد سمت و سوی تولید و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بدست داده و از طرف دیگر الزامات ورود دولت بموضوع مسکن کم درآمدها را مشخص می ‌کردند. این مساله از آن رو حائز اهمیت است که مسکن کم درآمدها بخش عمومی محسوب می ‌گردد. چرا که سودآوری ندارد و بخش خصوصی به آن ورود نمی ‌کند. بنابراین لازم است مشخص گردد که دولت با چه ابزاری تا چه اندازه وارد این بخش شود.
آیا گردهمایی ‌های پیشین خروجی مشخصی داشتند؟
معمولا گردهمایی دو رویه دارد. از یک سو دریچه‌هایی را باز می ‌کند و فرصت برای تفکر ایجاد می ‌کند. موارد جدید در این گردهمایی مطرح می گردد که در بلند مدت بر بازار مسکن و سکونت شهری در ایران تاثیر می‌ گذارد.
از طرف دیگر همیشه در خاتمه گردهمایی به یک بیانیه می ‌رسیم که مشخص می‌ کند هم‌اندیشی و گفتمان صاحب نظران به چه نتیجه‌ای انجامید. برونداد فکری که از مقالات ایجاد می ‌شود را در سایت‌ ها منتشر می ‌کنیم. به این ترتیب مردم از کم و کیف سیاست‌ های آتی دولت آگاه می ‌شوند.
درست است که در انتهای گردهمایی یک جمع بندی و بیانیه ارائه می‌ شود. ولس این پایان ماجرا نیست. در این گردهمایی طریق جدیدی برای فکر کردن ایجاد می ‌شود. در این گردهمایی ایده‌های جدید مطرح می‌ شود که از دل آن ‌ها سیاست و تصمیم و راهبرد بیرون می ‌آید.
چه کسانی مخاطبان این گردهمایی هستند؟
بخش خصوصی و سازندگان، متقاضیان و مردم و سیاستگذاران کلان از مخاطبان این گردهمایی بشمار می ‌روند. دانشجو‌ها، اساتید دانشگاه، مهندسان مشاور و برنامه ریزان دستگاه‌ های مختلف در این گردهمایی شرکت دارند. حتی نهادهایی مانند بانک مرکزی که نهاد سیاستگذاری پولی یا وزارت اقتصاد که نهاد سیاستگذاری مالی است به گردهمایی دعوت می‌ شوند تا فکر و ایده دولت را عنوان ‌کنند.
آیا شما از گردهمایی پیش رو خروجی مشخصی را مدنظر دارید؟
علاقه ‌مندیم که در دو حوزه به نتایج مشخص و قابل استفاده دست پیدا کنیم. یکی از این دو حوزه مباحث مربوط به باز آفرینی شهری است. چون سیاست کلیدی دولت در حوزه مسکن و شهرسازی باز آفرینی است. برای ما مطلوب است اگر شرکت کنندگان این موضوع را تحلیل عملیاتی کنند. لازم است پرسش های اساسی در این مورد مطرح شده و مشخص گردد که بعنوان مثال سرمایه ‌گذار چگونه وارد حوزه بازآفرینی شهری شود و چه کارهایی باید در این حوزه انجام گردد؟
هم چنین مطلوب است در باره حد دخالت دولت در بازار مسکن، شیوه‌های نوین تامین مالی در حوزه مسکن، الگوی تخصیص بهینه زمین و تجربیات جهانی در مورد اسکان بشر مباحثی مطرح گردد.
مقالات به چه شکل به دست دبیرخانه گردهمایی خواهد رسید؟
برای ارائه مقالات ۳ مدل وجود دارد. نخستین شکل ارائه مقاله از طریق فراخوان عمومی است. همه متقاضیان مقالات خود را برای دبیرخانه می ‌فرستند و این مقالات پس از بررسی در کمیته علمی صلاحیت ارائه پیدا می‌ کنند.
دومین حالت، مربوط به مقالات سفارشی است. بعنوان مثال چون عموم در زمینه مسکن روستایی ورود نمی ‌کنند، سفارش نگارش مقاله به صاحبنظران این عرصه داده می ‌گردد. هم چنین از سیاستگذاران دعوت می‌ شود که در قالب مقاله گزارش عملکرد دهند.
مقالات در سی دی چاپ شده و عرضه می ‌گردد. هم چنین مقالات بهمراه فایل‌ های ارائه و بیانیه پایانی در وب سایت قابل دسترسی است. بمنظور صرفه جویی در مصرف کاغذ و اهمیت توسعه پایدار، مقالات بصورت کاغذی چاپ نخواهد شد.
کدام نهادها در این گردهمایی حضور خواهند داشت؟
دبیرخانه گردهمایی در معاونت مسکن و ساختمان، دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن است. و این دفتر کار اجرایی گردهمایی را بعهده دارد. بانک مسکن، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت باز آفرینی شهری و بخشهای مختلف وزارتخانه از جمله معاونت شهرسازی در برگزاری این گردهمایی مشارکت دارند.
هم چنین مقامات بلندپایه در این گردهمایی حضور خواهند داشت، بنابراین از اصحاب رسانه برای پوشش خبری دعوت می گردد.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

هر آنچه که در مورد آزمون نظام مهندسي طراحي معماري بايد بدانيد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ اردیبهشت ۹۷
840 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0