جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت:

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

فرج الله رجبی اظهار داشت: آخوندی وقتی اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را متوقف کرد، اجزای آن را در قالب ابلاغیه به نظام مهندسیها داد که به آن پاسخ مناسب دادیم.

کد خبر: 970828011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷ - ۵:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فرج الله رجبی اظهار داشت: آخوندی وقتی اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان را متوقف کرد، اجزای آن را در قالب ابلاغیه به نظام مهندسیها داد که به آن پاسخ مناسب دادیم.

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی  با نظام مهندسی حتی در زمان تعلیق هم رئیس بودم

یکی از مهم ترین تقابلهای آخوندی در دوران وزارت خود، بروز مشکلات مختلف با فرج الله رجبی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حوزه وظایف نظام مهندسی بود که این مشکلات در یک سال و نیم اخیر و هم زمان با شروع ابلاغ چند دستورالعمل جدید در راستای اصلاح برخی عدم شفافیتهای مالی سازمانهای نظام مهندسی استانها از طرف آخوندی و سپس تعلیق پروانه حسن قربانخانی – ریاست سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سپس رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، نمود بیش تر و آشکار تری یافت.

با این حال ۲ روز بعد از برگزاری آئین تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید راه و شهرسازی، محمد اسلامی در نامه ای به حامد مظاهریان – معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تعلیق پروانه اشتغال به حرفه مهندسی رجبی را لغو کرد و وی بار دیگر به سمت خود در ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بازگشت.

اقدام اسلامی؛ قانونی یا غیر قانونی؟
حسن محمدحسن زاده کارشناس حقوقی نظام مهندسی در مصاحبه ای بیان داشت:

طبق قانون نظام مهندسی ساختمان، وزیر راه و شهرسازی تنها میتواند پروانه اشتغال به حرفه مهندسی را تعلیق یا ابطال کند ولی نمیتواند این تعلیق را لغو کند بلکه باید دوره مذکور در حکم وزیر مربوطه (که در حکم رجبی، ۱ سال از طرف آخوندی ذکر شده بود) به اتمام برسد تا این حکم خود به خود منقضی گردد.
از طرف دیگر یکی از طراحان قانون نظام مهندسی ساختمان کشور در سال هفتاد و سه در مصاحبه ای دیگر گفته بود اقدام اسلامی بمعنای رفع تعلیق نیست بلکه بمعنای کاستن از حکم ۱ ساله تعلیق رجبی تا زمان دستور اخیر است و این کار وی قانونی محسوب می گردد.

سکوت معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی
اگرچه کارشناسان تا به حال نظرات مختلفی در مورد قانونی یا غیر قانونی بودن دستور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده اند، ولی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بعنوان مرجع نهایی تصمیم گیری در مورد وضعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان، تا به حال در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

رجبی: حتی در زمان تعلیق پروانه هم رئیس نظام مهندسی بودم

فرج الله رجبی:

در مورد قانونی بودن یا نبودن دستور اخیر محمد اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی مبنی بر رفع تعلیق از پروانه اشتغال به حرفه مهندسی وی و بازگشتش به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بیان کرد: اساسا کسانیکه به این ماجرا دامن میزنند، ادامه همان خطی هستند که ما به آن دامن میزدیم. من نامه ای به اسلامی نوشتم و وی هم در جواب نامه من، دستور رفع تعلیق پروانه را نوشت. من در آن نامه نوشته ام که ما به دنبال یکسری اصلاحات در نظام مهندسی بودیم که به عللی متوقف گردید و بار دیگر آماده هستیم تا این اصلاحات را شروع کنیم.

رجبی:

با عنوان این که با توقف اصلاحات نظام مهندسی در یک سال و نیم گذشته، هم جامعه مهندسی آسیب دید و هم مردم نتوانستند بخوبی از ظرفیتهای نظام مهندسی استفاده کنند، گفت: معتقد به انضباط تشکیلاتی و شفافیت مالی در راستای خدمت رسانی به مردم هستم.

وی با عنوان این که کم اهمیت ترین موضوع در نظام مهندسی، ماندن یا رفتن رجبی است، تصریح کرد:

باید بپذیریم چه کار کنیم تا هم از ظرفیتهای نظام مهندسی استفاده کنیم و تخریب صورت نگیرد و هم دغدغه ها و اشکالاتی که مردم به نظام مهندسی رفع گردد.
اگر برای من مهم بود در نظام مهندسی بمانم، وارد تقابل با آخوندی نمیشدم
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود:

اگر برای من مهم بود که در رأس سازمان بمانم، به آن صورت وارد تقابل با وزارت راه و شهرسازی دوره آخوندی نمیشدم. پس از این همه کشمکشی که وقت تلف کردن بود، باید با همکاری با وزیر جدید، اصلاحات اساسی را برای مردم انجام دهیم تا مردم خدمات مهندسی را با هزینه روشن و مطلوبی اخذ کنند. افراد مهم نیستند ؛ دوره آن رسیده که تمرکزمان را از افراد خارج کنیم.

وی خاطر نشان ساخت:

گذشته من که وابسته به نظام مهندسی نیست؛

من پیش از آن که نماینده مجلس بشوم، بیش از سی سال سابقه فعالیت در حوزه های عمرانی را داشته ام بنابراین ریاست سازمان نظام مهندسی جایگاهی نیست که بخواهم بدنبال اثبات حقم در آن باشم. از نظر من سازمان نظام مهندسی یک سرمایه ملی محسوب می گردد.
جریان تخریبی علیه نظام مهندسی متوقف گردید
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

با عنوان این که جریان تخریبی علیه نظام مهندسی با رویکرد حمایتی وزیر جدید متوقف شده، اظهار داشت: روند قانونی در حال پیگیری است و اقدامات وزیر قبلی متوقف شده است. افسوس میخورم که یکسال و نیم گذشته وقت گرانبهایی از ما از بین رفت و نظام مهندسی آسیبهایی دید اگر دوره وزارت آخوندی ادامه می یافت، آسیبهای جدی به نظام مهندسی وارد میشد.

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

وی تصریح کرد:

من در تمام مدت که آقای آخوندی دستور تعلیق پروانه اشتغال به حرفه ام را صادر کرده بود هم چنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بودم. چون حکم ریاست نظام مهندسی کشور را رئیس جمهور صادر میکند و در دوره ای هم رئیس جمهور به آخوندی دستور داد تا از اقدام عجولانه پرهیز کند.
بود و نبود رجبی در نظام مهندسی اهمیتی ندارد

رجبی یاد آور شد:

اصلا بود و نبود شخصی به نام رجبی در نظام مهندسی اهمیتی ندارد اگر قرار باشد بمانم، میمانم و اگر قرار باشد بروم، خواهم رفت. اما فعلا ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان هستم.

وی در مورد تغییر معاونتهای مسکنی وزارت راه و شهرسازی، گفت:

اسلامی قطعا نگاه متفاوتی به بخش مسکن خواهد داشت.

حتما هم دولت و هم وزارت راه و شهرسازی به بخش مسکن بعنوان اولویت نگاه میکنند که طبیعی است ساختار وزارت خانه باید با این نگاه هماهنگ باشد و تغییر کند. ولی مسئولیت تغییرات در حوزه شخص وزیر است اما میدانم به بخش مسکن توجه و نگاه ویژه دارد.

اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان متوقف گردید
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی، افزود:

هم چنان این طرح در دست بررسی در کمیسیون عمران مجلس است که با تعاملات جدید کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی، بررسی آن در روند سریع تری انجام خواهد شد.

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

رجبی با تأکید بر این که اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت متوقف شده است، افزود:

وقتی بررسی این آیین نامه در هیئت دولت متوقف ماند، آخوندی اجزای این اصلاحیه را بصورت ابلاغیه به سازمان های نظام مهندسی استانها ابلاغ میکرد. البته ما هم عکس العمل متناسب با آن را داشتیم.

جزئیات تقابل وزیر اسبق راه و شهرسازی با نظام مهندسی

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی ترافیکpdf

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ آبان ۹۷
844 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0