تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان در نامه رئیس هیات مدیره سندیکای ساختمانی

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

کد خبر: 970612012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷ - ۹:۱۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،بهمن دادمان، رئیس هیات مدیره سندیکای ساختمانی، در نامه ای به محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن تشریح مشکلات عدیده حوزه ساخت و ساز مسکن، سه راهکار برای برون رفت از مشکلات این حوزه ارائه کرد.

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

تشریح شرایط سخت شرکت های  فعال در حوزه ساختمان

جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت
معاون محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور
موضوع: راهکارهای عبور از شرایط دشوار اقتصادی فعلی
با سلام و احترام؛
همانطور که استحضار دارند شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور، متولیان صنعت احداث را در تنگناهای زایدالوصف قرار داده، افزایش دائمی و لحظه به لحظه قیمت انواع مصالح و تجهیزات و قطعات یدکی ماشین آلات و به طور کلی ارکان اصلی کار، عرصه فعالیت را در کارگاه های عمرانی به مرحله رکود کامل کشانده است، مسلما تایید می فرمایند، شرکت های پیمانکاری که تحت ضوابط سازمان برنامه بودجه کشور درجه بندی شده و عهده دار اجرای انواع طرح ها در ساخت زیربناهای کشور بوده اند، در این مدت حدود هفتاد سال با تلاش و ایثار توانستند کشور را به مرحله خود اتکایی کامل در حوزه وسیع احداث برسانند، این شرکت ها سرمایه های واقعی ملی بوده و در عین حال همواره لوکومتیو ایجاد اشتغال در کشور بوده اند که حفظ و صیانت از حیات آنها یک وظیفه ملی محسوب می گردد.
این سندیکا که قدمتی در حد آن سازمان محترم دارد،  وظیفه خود می‌داند که با ارائه راهکارهای ذیل شرایط را برای عبور از این بحران مهیا و با حفظ نیروهای سازنده کشور از هرگونه خدشه بر اشتغال که قطعاً بزرگترین دغدغه های دولت جمهوری اسلامی می باشد ، جلوگیری گردد.
الف: برای جلوگیری از رکود فعالیتهای کارگاهی، تامین مصالح _ تجهیزات _ ابزار و وسایل و تامین و تکمیل ماشین آلات و قطعات یدکی و… اجتناب پذیر می باشد و شرایط امروز حاکم بر بازار حتی با پول نقد در تامین آنها دشواری‌های بسیاری دارد و به صورت نسیه و اعتباری غیر ممکن می باشد! لذا فعلا تا برگشت به شرایط عادی فقط پول نقد می تواند مانع این توقف کارها شود و بس.
بنابراین اولین راهکار تامین و پرداخت پول نقد پیمانکاران و سازندگان از طریق فروش اوراق توسط دولت و ارکان ذیربط با استفاده از گشایش اعتبار اسنادی داخلی در قراردادهای جاری و آتی می باشد که برای اجرای آن قوانین و دستورالعمل‌های منقضی وجود دارد.

تشریح شرایط سخت شرکت های فعال در حوزه ساختمان

صراحتاً به استحضار می رساند: پرداخت اوراق با سررسیدهای دو و سه ساله و تنزیل آنها در فرابورس توسط پیمانکاران به دلیل از دست دادن تا حد پنجاه درصد ارزش اسمی اوراق موجب ورشکستگی و ناتوانی پیمانکاران در استمرار فعالیت ها می شود و قطعاً خسارات ملی غیر قابل جبران به همراه خواهد داشت .
ب: به عنوان مکمل بند الف یادآور می‌شود: از آنجا عبور از این شرایط با حداقل خسارات ملی برای هر ایرانی به خصوص جامعه فنی و مهندسی کشور از اوجب  واجبات است. لذا جا دارد از روش‌های گوناگون در تامین هزینه های اجرایی طرح ها، نظیر اعلام شاخص های تعدیل واقعی ماهیانه و به موقع _ تصویب و ابلاغ بخشنامه جبران افزایش نرخ ارز در پیمان‌های فاقد تعدیل _ پرداخت مابه التفاوت قیمت روز مصالح و تجهیزات خاص بر مبنای آنالیز ارائه شده در مرحله مناقصه و سایر روش های مبتکرانه تامین مالی مورد توافق طرفین قرارداد استفاده گردد.
ج: با قبول این واقعیت که پیش بینی این شرایط اقتصادی قطعا از عهده پیمانکاران طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی خارج بوده است، ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی با شرکت های طرف قرارداد مذاکره و با احترام به نظرات آنها و بسیج امکانات خود برای ایجاد تسهیلات برای اجرای طرح ها، ضمن اولویت قائل شدن برای حیات شرکت ها به عنوان سرمایه های ملی و توصیه موکد به دستگاه‌های اجرایی در مورد عدم ابلاغ ماده ۴۶ (پیمان فسخ) و جلوگیری از سخت گیری‌های قراردادی غیر واقع بینانه و منطبق با وضعیت حاضر، منع برگزاری مناقصات واقع اعتبار و نقدینگی راهکارهای استمرار فعالیت را در درجه اول با توجه به توضیحات فوق الاشاره مهیا و در صورت عدم امکان در ایجاد شرایط فوق یا خاتمه به صورت عادلانه با رعایت حقوق طرفین متناسب با شرایط روز فقط متکی به مفاد پیمان هایی که در شرایط بحرانی حاضر، دیگرقابلیت استناد ندارند، در پروژه ها  اتخاذ تصمیم نمایند.
این سندیکا آمادگی دارد تا همراه و همگام با سازمان محترم در عبور از شرایط تحمیلی امروز نهایت تلاش خویش را هم مبذول دارد.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ شهریور ۹۷
2547 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0