مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است

مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است

مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است ، وزارت راه بر اساس قانون نظام مهندسی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را دارد

کد خبر: 000925001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ آذر ۰۰ - ۹:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است ، وزارت راه بر اساس قانون نظام مهندسی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را دارد

مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است

مطالبه «نهضت مسکن»|رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این ‌که رعایت مقررات ملی ساختمان در نهضت ملی مسکن الزامی است، بیان کرد: وزارت راه بر اساس قانون نظام مهندسی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را دارد.
حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به بخشی از برنامه‌ های دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در ماه‌ های پایانی ۱۴۰۰، گفت: وزارت راه و شهرسازی مطابق ماده ۳۳ و ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد. در همین خصوص تدوین چهارم مبحث جدید طی امسال و سال آینده علاوه بر ۲۲ مبحث موجود و بازنگری سه مبحث موجود در دستور کار است.
مانی فر با بیان این‌ که در دوره جدید شورای تدوین مقررات ملی ساختمان چهار مبحث جدید علاوه بر ببست و دو مبحث موجود در حال گرداوری است، تصریح کرد: مبحث الزامات ترافیکی ساختمان، مبحث انطباق شهری ساختمان ‌ها از جمله مباحث جدیدی هستند که کار گرداوری آنها در مراحل پایانی قرار دارد و در برنامه است که تا پایان سال‌جاری به نتیجه برسد. با پایان تدوین این مباحث، ابلاغ آنها انجام و بعنوان مباحث جدید به موارد پیشین مقررات ملی و کنترل ساختمان افزوده می ‌شود.
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت: لزوم تدوین مبحث نقشه‌برداری به شورای تدوین ارایه شده است که چنانچه شورا این مبحث را ضروری بداند کار آن آغاز خواهد شد. بنابراین در برنامه دفتر مقررات ملی ساختمان است تا پایان سال جاری تدوین و تصویب ۲ مبحث جدید و هم‌چنین ویرایش جدید ۳ مبحث موجود در دستور کار قرار بگیرد و آنها نیز بعنوان ویرایش‌ های جدید تا پایان سال جاری ابلاغ گردد.
وی ادامه داد: بازنگری ویرایش ‌های جدید مبحث یازدهم؛ صنعتی‌سازی ساختمان، مبحث دهم؛ ساختمان‌های فولادی، و مبحث هفدهم که مرتبط با گاز ساختمان ‌ها است انجام می‌ شود. بنابراین تا پایان ۱۴۰۰ تدوین سه مبحث جدید و بازنگری سه مبحث موجود انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در گرداوری مقررات ملی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف استفاده و جلسات تخصصی نیز تشکیل می‌شوند و هر هفته با تشکیل جلسه، موضوعات مختلفی را که در دستور معین شده است مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. در حال حاضر بیست و دو مبحث مقررات ملی ساختمان داریم که برای هر کدام از آنها کمیته‌ های تخصصی جداگانه پیش‌بینی شده است که موضوعات را به بحث می ‌گذارند و بازنگری مقررات ملی ساختمان را مرتب و مستمر دنبال می‌کنند. کمیته ‌های تخصصی ذیل شورای تدوین مقررات ملی ساختمان متشکل از اساتید خبره صاحب‌نظر در حوزه مقررات ملی ساختمان جلسات خود را بطور مستمر برگزار می ‌کند و با دریافت گزارش از کمیته‌ های تخصصی کار بررسی نهایی و تصویب مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان را انجام می‌دهد.
مانی فر ادامه داد: بعد از تصویب مقررات ملی ساختمان در شورای تدوین، مبحث مصوب شورای تدوین، توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود که بعد از ابلاغ، مبحث تصویب شده لازم‌الاجراست.
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت:‌ طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان رعایت مقررات ملی ساختمان برای تمامی گروه‌ ها و همه نهادها اعم از شهرداری‌ها، مراجع صدور پروانه ساختمانی، کارفرمایان، کارگزاران دولتی، مجریان ساختمان ‌ها و تاسیسات دولتی لازم‌الاجرا است. بدین‌معنا در تمامی حوزه‌های ساخت‌وساز، رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان ضروری است. بنابراین در اجرای نهضت ملی مسکن نیز رعایت تمامی مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان الزامی بوده و در اجرای این طرح از سازندگان دارای صلاحیت استفاده خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ آذر ۰۰
495 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0