برگزاری مراسم تجلیل از مهندسین در استان یزد برطبل شادانه بکوب!

واکنش فضای مجازی به ثبت جهانی شهر یزد

شهر تاریخی یزد بعنوان اولین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بعد از گذشت نه سال از قرارگرفتن پرونده‌ این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، روز یک شنبه (هجدهم تیر) «شهر تاریخی یزد» بعنوان یکی از اولین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین همایش کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کد خبر: 960419001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶ - ۵:۴۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، شهر تاریخی یزد بعنوان اولین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بعد از گذشت نه سال از قرارگرفتن پرونده‌ این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، روز یک شنبه (هجدهم تیر) «شهر تاریخی یزد» بعنوان یکی از اولین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین همایش کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.واکنش فضای مجازی به ثبت جهانی شهر یزد

 

 

واکنش فضای مجازی به ثبت جهانی شهر یزد

سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد

واکنش فضای مجازی به ثبت جهانی شهر یزد

 

هرچند قبل از شروع این همایش محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردش گری، نگرانیهایی درمورد ایراداتی که یونسکو نسبت به بعضی ساخت‌وسازها در بافت تاریخی یزد گرفته بود، داشت. احتمالاتی که یونسکو برای رد شدن این پرونده مطرح کرد، به سالهای پیش و ساخت‌وسازهای غیراصولی برمیگشت که بمعضلی جدی برای ثبت جهانی یزد تبدیل شده بودند و این شهر تاریخی را نیازمند مدیریت یک پارچه، برنامه‌ ریزی گسترده شهری، رعایت اصول معماری و تجدید نظر در ضوابط نظام مهندسی و ساخت‌وساز میکرد. چهل و یکمین همایش کمیته میراث جهانی یونسکو از یک شنبه پیش (یازدهم تیر) بمیزبانی شهر کراکوف لهستان شروع شده است. با ثبت شهر تاریخی یزد، اولین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت میرسد که بیش از هفتصد هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را دربرمیگیرد. سفیر جمهوری آذربایجان که کشورش عضو کمیته مذکور است، بعنوان اولین سخن ران این جلسه، با برشمردن ویژگیهای تاریخی و منحصربفرد یزد و حیات اجتماعی و فرهنگی این شهر از ثبت این شهر در فهرست جهانی دفاع کرد. سفیر کویت دومین سفیر حامی ثبت یزد بود. وی هم با اشاره بساختار تاریخی و بناهای خشتی شکوه مند این شهر، ثبت این شهر منحصربفرد در فهرست جهانی یونسکو را امری مسلم دانست. سفیر ترکیه دیگر سخن ران این همایش بود که بویژگی چند فرهنگی یزد و هم زیستی مسالمت‌ آمیز و غنابخش ادیان اسلام، زرتشتی و کلیمی اشاره نمود و یزد را دارای شرایط یک اثر بزرگ میراث ارزش مند جهانی دانست. در همین چارچوب کشورهای ویتنام، تونس و لبنان هم با تاکید مجدد روی ارزش جهانی شهر یزد، بر ثبت این شهر صحه گذاشتند و در آخر با اجماع عضو های این کمیته، شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو ثبت گردید.
**اظهارات معاونت میراث فرهنگی
طالبیان بعنوان رئیس هیئت ایرانیِ شرکت‌کننده در همایش بعد از تصویب شهر تاریخی یزد در سخنانی که با تشویق عضو های یونسکو همراه بود، علاوه بر تقدیر از تصمیم به جایِ کمیته میراث جهانی و اعضای این کمیته که پرونده‌ ایران را بدقت و با حوصله مورد بررسی قرار دادند و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی حمایت قاطعی بعمل آوردند و نیز تشکر از دولت و مردم کشور لهستان بعنوان میزبان همایش، بیان کرد: شهر تاریخی یزد و شرایط کم‌ نظیر آن، حاصل همت خستگی‌ ناپذیر مردم سخت کوش کویر در طول تاریخ است. آن ها برای پیروز شدن بر شرایط سخت طبیعی و آب و هوای خشک کویری آن شهر دست به ابتکارات زیادی زدند که حاصل این ابتکارات و خلاقیتها، ایجاد شاه کارهای معماری و سازه ‌های باشکوه در این شهر تاریخی است.
طالبیان گفت: در بین این خلاقیتها و ابتکارات میتوان بساخت قناتها، بادگیرها، گودال باغچه‌ ها، ساباطها، گذر ها، آب‌انبارها و بسیاری دیگر از عناصر معماری سنتی ایرانی اشاره کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مردم یزد آب را از دل کویر مرکزی ایران بیرون کشیدند و آن را با خاک مخلوط کردند و با استفاده خلاقانه از آن، توانستند سازه‌های خشتی و گلی بی ‌نظیری را بسازند و آن را به شکل خیلی زیبایی با کاشیهای فیروزه‌ای در زمینه‌ کاه گلی تزئین کنند. این معماری و نماسازی بی ‌نظیر را میتوان در ساخت مدارس، حمامها، گنبدها، مناره‌ها، مسجدها و دیگر سازه‌های شهر تاریخی یزد مشاهده کرد.
معاون میراث فرهنگی هم چنین افزود: هر چند یزد بعنوان یکی از کانونها و قطبهای هنر شناخته میشود،‌ ولی در عین حال ساکنین یزد در هنر زیستن مهارت زیادی داشته و از طریق تعامل با محیط کویری توانسته‌اند به مهارتهای بالایی دست یابند.
وی، یزد را یکی از نمادهای صلح بشری دانست و تصریح کرد: ساکنین این شهر همواره به پیروان ادیان الهی احترام گذاشته و با تحمل، صبر و شکیبایی که خصلت مردمان کویر است، با آن ها در هم زیستی و تعامل بوده‌اند.
لازم به ذکر است، با توجه به مخالف نبودن هیچ کشوری برای ثبت جهانی یزد و بدرخواست رئیس همایش، اصلاحیه تصویب قطع نامه‌ مربوط به یزد بررسی گردید و بطور بی ‌سابقه ‌ای پانزده کشور به نفع ایران رای دادند.


————————
واکنش کاربران
در حال حاضر این خبر که بسیاری سالها منتظر آن بودند بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی از طرف کاربران داشته است.
یکی از کاربران در این خصوص بیان کرده: «اما کاش لااقل حالا که یزد ثبت یونسکو شده انتقالش میدادن آمریکا یا فرانسه تا همه آن را ببینند.»
کاربر دیگری گفته است: «یزد ثبت جهانی گردید شما خودتون را اذیت نکنید. قرار نیست در اوضاع مردم تغییری ایجاد شود.»
شخصی نیز نوشته است: «تبریک به همه مردم ایران، یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. یزد اولین شهر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت میشود.»
فرد دیگری عنوان داشت: «میراث فرهنگی -تاریخی یزد در یونسکو ثبت جهانی گردید و این فرصتی برای توجه بیش تر مردم و مسئولین در پاس داشت، حفظ و مراقبت از تاریخی کهن است.»
دیگری گفت: «یزد ثبت جهانی گردید. دیگه نگران قشنگیهاش، خراب‌ شدن خونه‌ هاش و نابود شدن کوچه‌ هاش نیستیم… البته امیدوارم نباشیم.»
کاربران دیگر بیان داشته اند: «بهترین خبر! یزد زیبا ثبت جهانى گردید. بافت تاریخى شهر زیباى یزد بعنوان بیست و دومین اثر ایران در یونســــکو ثبت گردید»، «تبریک به تمام ایرانیان دنیا هزاران تبریک به دوستان یزدی»، «ثبت جهانی یزد بعنوان شهری تاریخی در میراث جهانی یونسکو افتخاری بزرگ هست، بعنوان یک یزدی برطبل شادانه میکوبم»، «رئیس همایش یونسکو بیان کرد: من از این میزان رای شوکه شدم!»
منبع : آفتاب

 

دانلود نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ تیر ۹۶
1221 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0