کار مراجعه کننده به نحو احسن و با آسانی انجام گیرد رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن مطرح کرد:

ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: سال هشتادوشش شهرداری تهران موظف بوده طبق تکلیف شورایعالی شهرسازی و معماری ضوابط بلندمرتبه سازی را کنترل نماید و این ضوابط میتوانست محدودیتهایی را ایفا کند و اگر اعمال میشد مشکلات امروز نبود.

کد خبر: 960221012 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶ - ۱۰:۵۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: سال هشتادوشش شهرداری تهران موظف بوده طبق تکلیف شورایعالی شهرسازی و معماری ضوابط بلندمرتبه سازی را کنترل نماید و این ضوابط میتوانست محدودیتهایی را ایفا کند و اگر اعمال میشد مشکلات امروز نبود.ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است

ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است

سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان

ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است

محمد شکرچی زاده روز پنج شنبه در میزگرد بررسی ویرایش جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با نگاه ویژه بحادثه پلاسکو در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: در حادثه ساختمان پلاسکو شهرداری تهران که وظیفه بهره برداری ایمن از بناهای عمومی موجود را بعهده داشت وظیفه خود را بخوبی انجام نداد چرا که علاوه بر تعطیلی ساختمان، باید بعد از هشدارها ضوابط ایمنی را اعمال میکرد.
شکرچی زاده ادامه داد: اتفاق دیگر توزیع ساختمانهای بیش از دوازده طبقه در شهر تهران است که دهه پنجاه تعداد بیست و چهار عدد، دهه ۶۰ سه عدد، دهه هفتاد، دویست و بیست و پنج عدد، دهه هشتاد تعداد دویست و شانزده عدد و دهه نود تعداد دویست و شصت و هفت و تقریبا نیمی از این ساختمانها از اواسط دهه هشتاد به بعد ساخته شدند.
وی افزود: در معابر شش متر سه و در معابر شش تا دوازده متر دویست و هفتاد وپنج برج بیش از دوازده طبقه داریم و اگر ضوابط داشتیم حتما ضوابط اجازه نمیداد که در معابر کوچک مرتفع سازی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از سال نودودو تاکنون یازده هزار و پانصد میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته که ۳ برابر دولت پیش است بنابراین بهانه اجازه به ساخت بلندمرتبه سازی قابل قبول نیست.
وی گفت: با توجه بوضعیت ناایمن در مدیریت بحران باید سیستمها را بصورت خود کنترل در بیاوریم و تاب آوری شهرهای بزرگ از جمله تهران را مورد توجه قرار دهیم چرا که اگر زلزله یا آتش سوزی در تهران روی داد بتوانیم با آن بخوبی روبرو شویم.
شکرچی زاده عنوان کرد: حادثه پلاسکو غم انگیزترین حادثه شهری در دهه اخیر و یک تراژدی ملی و برای جامعه مهندسی غم انگیزتر است و نشان داد که شهر و مدیریت شهری توانای مقابله با حوادث مانند آن را ندارد و اگر حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی داشته باشیم در برابر کنترل آن ناتوان هستیم.
شکرچی زاده اذعان کرد: پلاسکو نمادی از ناکارآمدی و کاستیهای چندین دهه است و بعد از حادثه ساختمان پلاسکو، رئیس جمهوری با توجه به اهمیت اتفاق، هیئت ویژه ای انتخاب نموده و این افراد با مبادی ذی نفع و دستگاههای مرتبط هیاتی را راه اندازی نمودند که با هدف بررسی علل و ارائه راه کارها کار خود را شروع کرد و منجر به یک گزارش ملی شد که اولین بار در تاریخ ایران این گزارش تهیه شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی تاکید کرد: هیئت انتخاب شده در ابعاد مختلف بموضوع پرداخت و یکی از این علتها بررسی سازه فرو ریزش پلاسکو است و کمیته حقوقی، مباحث اجتماعی، مدیریت بحران و بیمه دارد.


وی با اشاره به این که پلاسکو را فراموش نکنیم و باید از این حادثه درس بگیریم خاطرنشان کرد: پلاسکو بعلت ناکارآمدی برخی از مجموعه ها فرو ریخت و در واقع ساختمان پلاسکو فرو نریخت بلکه به پا خواست تا ساختار بدنه ایران را پرسش بگیرد.
ایشان اضافه کردند: طبق نتایج گزارش حادثه پلاسکو نشان میدهد به فرهنگ ایمنی خیلی کم رسیدیم و بیمه که نقش پیش گیرانه دارد بدرستی تعریف نشده و بدرستی نتوانستیم برای کاهش خطرپذیری از آن استفاده نماییم.
وی بیان داشت: وزارت کار میتواند بهتر عمل کند و وزارت راه و شهرسازی به اصل نگه داری بیش تر بپردازد.
رئیس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی افزود: مبحث دید برای بررسی ایمنی در ساختمان های موجود بویژه ساختمان بلندمرتبه پلاسکو نشان داد علاوه بر فداکاری، روشهای علمی مبتنی بر دانش، تجربه، مهارت و مدیریت میدانی را پیش، بعد و حین حادثه نیاز داریم و در این حادثه مدیریت بحران بعد از سالها تمرین نتیجه غیرقابل قبولی داشت.
حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو سی دی ماه نودوپنج روی داد و آغاز آن از طبقه دهم این ساختمان بود.
شکرچی زاده دیروز (۴ شنبه) برای انجام سفری دو روزه وارد کرمان شد و از برخی طرحهای حوزه راه و شهرسازی در کرمان نیز بازدید نمود.
منبع: ایرنا

 

خرید اینترنتی کتاب مباحث نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اردیبهشت ۹۶
1229 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0