جلسه بانوان کارآفرین با حضور خانم آی نور کارآفرین برتر ترکیه در گردهمایی خانه هوشمند مطرح گردید

فرهنگ سازی نیازمند اجرای کامل مباحث مقررات ملی ساختمان میباشد

گردهایی خانه هوشمند با محوریت بهینه سازی مصرف انرژی اقتصاد مقاومتی و بکارگیری تکنولوژیهای جدید در صنعت ساختمان" توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با هم کاری سازمان بسیج مهندسین عمران استان در تاریخ نهم شهریور با حضور جمع کثیری از اعضاء سازمان، ریاست و اعضای هیئت مدیره سازمان استان و سرهنگ عباسی فرمانده ناحیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) و مسئولان بسیج مهندسین در سالن اجتماعات حمداله مستوفی سازمان برگزار شد.

کد خبر: 960611014 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ شهریور ۹۶ - ۲:۰۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین “گردهایی خانه هوشمند با محوریت بهینه سازی مصرف انرژی اقتصاد مقاومتی و بکارگیری تکنولوژیهای جدید در صنعت ساختمان” توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با هم کاری سازمان بسیج مهندسین عمران استان در تاریخ نهم شهریور با حضور جمع کثیری از اعضاء سازمان، ریاست و اعضای هیئت مدیره سازمان استان و سرهنگ عباسی فرمانده ناحیه امام حسن مجتبی(علیه السلام) و مسئولان بسیج مهندسین در سالن اجتماعات حمداله مستوفی سازمان برگزار شد.فرهنگ سازی نیازمند اجرای کامل مباحث مقررات ملی ساختمان

فرهنگ سازی نیازمند اجرای کامل مباحث مقررات ملی ساختمان

فرهنگ سازی  نیازمند اجرای کامل مباحث مقررات ملی ساختمان میباشد

دکتر فریبرز کریمی ریاست کمیته آموزش سازمان، در مورد برگزاری این گردهمایی بیان کرد : گردهمایی خانه هوشمند با رویکرد معرفی تکنولوژیهای نو در مورد صرفه جوئی انرژی  در ساختمان ها همراه با اقتصاد مقاومتی برگزار می شود. که آقای دکتر حسین مدی در مورد معماری ساختمان های هوشمند، دکتر سید امیر حسین هاشمی در حوزه سازه های هوشمند در ساختمان ها و  دکتر مهران چگینی در حوزه تاسیسات برقی و مکانیکی به ارائه سخنرانی علمی خواهند پرداخت.

فرهنگ سازی ضرورت اجرای مسایل مختلف در جامعه است.

سرهنگ داود بهرامی فرمانده ناحیه امام حسن (علیه السلام) گفت: اگر ساعت ها، ماه ها و سال ها گردهمایی و سمینارهای  علمی برگزار گردد ولی مطالب و راه کارهای ارائه شده گردهمایی به مرحله اجرا نرسد، فایده ای نخواهد داشت. برای اجرای تمامی مسائل در کشور باید ابتدا فرهنگ سازی کرده تا بتوانیم مسائل  و موضوعات را در زمینه های مختلف به مرحله اجرا دربیاوریم.

نباید ذهنیت منفی در جامعه ایجاد کرد.

بهرامی عنوان کرد: دشمن همه همت خود را انجام داد تا ما را بعنوان یک کشور جهان سومی معرفی کند که متاسفانه هم موفق گردید، بعنوان مثال وقتیکه در دوران ابتدایی دانش آموزی وارد کلاس اول مدرسه میشود درس فارسی را براحتی می آموزد ولی وقتی سخن از درس ریاضیات میشود و با این ذهنیت که درس ریاضی خیلی است، ذهن دانش آموز نسبت به این درس منفی میشود، خب اگر ذهنیت جامعه در مورد مسائل مختلف ذهنیت منفی باشد نمی توان پیشرفت کرد.

اکنون در مهدکودکها آموزشها بدرستی صورت نمیگیرد و اصول مصرف گرایی که همان فرهنگ غرب میباشد آموزش  صورت می گیرد.

مهندسین و نخبگان ایرانی  توانائی ارتقاء کشور در عرصه های مختلف را دارند

وی ادامه داد: برای پیشرفت در عرصه های مختلف باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم، باید برای اجرای مصرف صحیح انرژی و نزدیک شدن بمصرف انرژی اروپا با گرداوری یک برنامه میان مدت و آموزش آن به دانش آموزان در آینده شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم و افزایش هزینه انرژی کمکی به کاهش استفاده از آن را نمیکند و فرهنگ سازی یکی از ضرورت اجرای مسائل در جامعه میباشد. مهندسین و نخبگان ایرانی  توانائی بالا بردن جایگاه کشور در عرصه های مختلف را دارند.

 

وظیفه سازمان حفظ و نگهداری از حقوق و سرمایه بهره برداران میباشد.

مهندس وثیق نیا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تشریح کرد: سازمان های نظام مهندسی ساختمان معتقدند که تا فرهنگ سازی صورت نگیرد و بستر سازی لازم انجام نگردد  طرح های اجرایی با موفقیت همراه نخواهد بود.

وثیق نیا در مورد وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با اشاره به ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که وظایف سازمان های نظام مهندسی ساختمان را مشخص نموده است،  تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف سازمان های نظام مهندسی ساختمان حمایت و صیانت از سرمایه های بهره برداران می باشد که یکی از موضوعاتی که میتوان در راستای نگهداری از سرمایه های بهره برداران عنوان نمود اجرای مباحث  بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان میباشد.

فرهنگ سازی نیازمند اجرای کامل مباحث مقررات ملی ساختمان

ورود سازمان های نظام مهندسی ساختمان در عرصه اجرای مبحث بیست و دو مقررات ملی ضروری/لازم است.

وی با اشاره به مبحث هفده مقررات ملی ساختمان افزود: در راستای اجرای مبحث هفده مقررات ملی ساختمان کارهای زیادی صورت گرفت و خوشبختانه تا حد زیادی به مرحله اجرایی رسیده است و در ساخت ساختمان ها این مبحث نهادینه شده و اجرا می شود.

او گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خدمات مهندسین در حوزه های طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و تعمیر و نگه داری از ساختمان میباشد که مبحث بیست و دو مقررات ملی در مورد مراقبت و نگه داری از ساختمان ها میباشد ولی متاسفانه سازمان های نظام مهندسی ساختمان در این عرصه بصورت جدی ورود پیدا نکرده اند.

 

با افزایش عمر مفید ساختمان از منابع ملی کشور حفظ و نگهداری گردد.

وثیق نیا تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی که در ایران با آن روبرو هستیم عمر مفید ساختمان میباشد. که با اجرای مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان می توان تا حدی این مشکل را رفع نمود. بر اساس آمار ارائه شده توسط دستگاه های ذی ربط سالی  دو میلیون ساختمان در ایران ساخته می شود که در واقع قریب به بیست و دو میلیون واحد مسکونی وجود دارد اگر نرخ استهلاک ساختمان در طی سی سال سه درصد محاسبه شود حدود ششصد تا هفتصد هزار ساختمان در سال نیاز به تخریب و باز سازی دارند و عمر مفید ساختمان در ایران تقریبا سی سال می باشد ، که مطمئناً مقررات ملی ساختمان تاثیر مثبتی در اجرای ساختمان ها و افزایش عمر مفید آن ها دارد.

او گفت: با افزایش حداقل یک سال عمر مفید ساختمان می توان در سال حدود چهار هزار میلیارد تومان از منابع ملی را حفظ و نگهداری نمائیم که در این راستا مهندسین و مردم بعنوان بهره برداران  نقش مهمی را ایفا مینمایند. سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید به نحوی ایمنی و فرهنگ ساخت و ساز را ترویج دهند که بتوانند حمایت و اعتماد بهره برداران را جلب کند تا مقررات ملی ساختمان اجرایی شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در مورد خدمات ساخت و ساز بعد از تاسیس سازمان های نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان ساخت: در طی بیست سالی که از تاسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان میگذرد اقدامات بسیار خوب و مهمی در راستای افزایش کیفی ساخت و ساز صورت گرفته است و کیفیت ساخت ساز حال حاضر با گذشته قابل قیاس نمیباشد ولی این اقدامات و فعالیت های کافی نبوده و باید فعالیت های بیش تری در این زمینه صورت گیرد.

نهم شهریور، روز قزوین، بیانگر هویت و جایگاه خاص استان میباشد.

وی یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با دستگاه های اجرایی استان، از جمله سازمان بسیج مهندسین عمران استان تعامل خوبی دارد. سازمان استان قزوین دارای نه هزار عضو میباشد که  از ین تعداد حدود بیست وپنج درصد آن ها عضو بسیج مهندسان هستند که سازمان قزوین  به نسبت سایر سازمان های سطح کشور دارای بیش تر مهندس بسیجی می باشد.

وثیق نیا در خاتمه سخنان روز قزوین را گرامی داشت و افزود: پانصد سال پیش، حدوداً سال هزار و نهصد و نود و پنج هجری قمری شاه طهماسب قزوین را به پایتختی ایران انتخاب کرد. که این امر بیان گر  هویت و فرهنگ اجتماعی استان قزوین می باشد و باید جایگاه خاص استان در سطح کشور حفظ گردد.

سید امیر حسین هاشمی در بخشی از  سخنرانی علمی خود در مورد سازه های هوشمند و تکنولوژیهای جدید ساختمان  شروع نموده و در مورد سیستمهای اعلام خطر زلزله صحبت کرد و سپس سیستمهای کنونی ساخت را مورد نقد قرار داده و ادامه داد:  اسکلتهای خوب در حال ساخت و احداث میباشند و نه ساختمان های ضد زلزله چرا که در صورت وقوع زلزله، اسکلت ساختمان از آن جدا شده و فقط اسکلت سالم باقی خواهد ماند.

وی در خاتمه سخنرانی خود به شیوه های لرزه ای جدید اشاره کرد.

قابل ذکر است که آقایان دکتر حسین مدی، دکتر سید امیر حسین هاشمی، دکتر مهران چگینی به ارائه سخنرانی علمی پرداختند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ شهریور ۹۶
1437 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0