معیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمیمعیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار دادن پروژه باید مورد توجه قرار داد تحقیق و شناسایی زمین

معیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار داد

قبل از طراحی یک ساختمان ابتدا باید زمین پروژه را بررسی کنیم و نتایجی را بدست بیاوریم تا بتونیم بر اساس نتایج پی ساختمان را طراحی کنیم لذا در این مقاله قصد داریم چند مورد از موارد مهمی که باید در مورد خاک شناسایی شود را توضیح دهیم.

کد خبر: 190825007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ شهریور ۹۸ - ۱۲:۱۲ ب.ظ

قبل از طراحی یک ساختمان ابتدا باید زمین پروژه را بررسی کنیم و نتایجی را بدست بیاوریم تا بتونیم بر اساس نتایج پی ساختمان را طراحی کنیم لذا در این مقاله قصد داریم چند مورد از موارد مهمی که باید در مورد خاک شناسایی شود را توضیح دهیم.

معیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمیمعیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار دادن پروژه باید مورد توجه قرار داد

معیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار داد

معیار هایی که در تحقیق و  شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار داد

ابتدا چند نوع زمین را توضیح می دهیم که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشد.

طبقه بندی چند نوع زمین:

۱)زمین هایی که با ریختن خاک دستی پر شده اند:

این زمین ها که معولا عمیق تر هستند از طریق ریختن نخاله سایر گود ها به وجود آمده اند و حتی اگر چندین سال نیز بگذرد باز هم به زمین طبیعی تبدیل نمی شوند و مناسب ساختمان سازی نیستند و باید همگی دور ریخته شوند تا به زمین اصلی برسیم.

آزمون نظام مهندسی عمران اجرا

نظام مهندسی عمران اجرایی

۲)زمینهای ماسه ای

این زمین ها معمولا در نزدیکی دریا وجود دارد . ماسه می تواند خشک یا آبدار باشد اگر خشک باشد تا ۱ طبقه و حداکثر ۱٫۵ کیلوگرم بر متر مربع فشار را می تواند تحمل کند ولی اگر آبدار باشد لغزش دارد و نمی توان روی آن حساب باز کرد زیرا ماسه زیر پی کنار می رود و زیر پی خالی می شود.

۳)زمینهای دجی

این نوع زمین متشکل از شنهای ریز و درشت و خاک متراکم است و به رنگهای متنوعی دارد :دج زرد ، دج سیاه ، دج سرخ ، زمین های دجی به دلیل ترام خاک و شن هایی که دارد مناسب ساختمان سازی است.

۴)زمینهای رسی

زمین رسی می تواند خشک یا آبدار باشد که اگر خشک و متراکم باشد که خب مسلما مناسب ساخت و ساز است. ولی در صورتی که آبدار باشد مناسب نیست زیرا به مرور زمان نشست خخواهد کرد و باعث ترک خوردگی می شود.

۵)زمینهای سنگی

در دامنه کوه ها همچین زمینی یافت می شود که خب مسلما برای ساخت و ساز بسیار مقاوم و مناسب هستند.

۶)زمینهای مخلوط

به زمینهای متشکل از سنگ درشت و شن و رس گفته می شود که اگر این چند نوع خاک و سنگ به هم متراکم شده باشند برای ساختمان بسیار مناسب است در غیر اینصورت باید از ساختمان سازیدوری کرد.

آزمایش مقاومت زمین 

یک صفحه بتنی ۲۰*۲۰*۲۰ یا ۲۰*۵۰*۵۰ از بتن آرمه آماده می کنیم و روی این صفحه تیر آهن می گذاریم و باعث ایجاد فشار روی خاک می شویم.فشار وارد مشخص است زیرا هم وزن آن ها را داریم و هم می دانیم مساحت صفحه چقدر است از طرفی می توانیم خط کشی را به صفحه بچسبانیمم تا میزان فرورفتگی را نشان دهد اینجوری می توانیم نمودار تنش در برابر کرنش را رسم کنیم البته برای پروزه های کوچک مناسب است و برای پروژه های بزرگ مناسب نیست زیرا دایره تنش برای یک پی وسیع با نمونه صفحه بسیار متفاوت است و قابل قیاس نیست نحوه رفتار خاک در این ۲ مورد.

مقاومت فشاری زمین

برای بررسی بیشتر خاک لازم است گمانه هایی حفر گردد و تغییرات جنس خاک در حین حفر گمانه مورد توجه قرار بگیرد و به تعداد کافی نمونه برای بررسی دقیق به آزمایشگاه فرستاد. جهت بررسی و تعیین مقاومت فشاری خاکبرای خاک  چسبنده نمونه های دست نخورده جهت آزمایشات لازم تهیه می شود و برای خاکهای غیر چسبنده آزمایشات دانه بندی و تعیین وزن مخصوص خاک انجام می گیرد در حین جفر گمانه باید تعیین کرد که در زمین پروژه خاک دستی وجود دارد یا خیر و تشخیص این کار در زمان عملیات خاکبرداری با مشاهده مواد متشکله محل خاکبرداری و وجود سوراخها ومواد خارجی ( نظیر آجر، چوب، زباله و …. ) مشخص می شود.

به منظور تعیین مقاومت فشاری مجاز زمین می توان از تجربیات افراد با تجربه و آگاه استفاده کرد. از ابعاد پی ساختمان های مجاور نیز می توان برای تعیین حدود ظرفیت باربری خاک آن منطقه استفاده کرد. زمانی که ساختمانی در همسایگی نباشد و با توجه به اهمیت ساختمان نیاز چندانی به آزمایشات ویژه ظرفیت باربری خاک نداشته باشیم مثلا می خواهیم یک ویلا در جایی احداث کنیم که خب این ساختمان از اهمیت آن چنانی برخوردار نیست در این شرایط می توانیم نوع خاک را از طریق یک متخصص بفهمیم و سپس از جداولی که وجود دارد استفاده کنیم و میزان مقاومت خاک را بدست آوریم.

معیار هایی که در تحقیق و شناسایی زمین پروژه باید مورد توجه قرار داد

لغزش زمین

از احداث ساختمان روی شیبهای ناپایدار باید خود داری نمود، زیرا جلوگیری از لغزش این نوع زمینها تقریبا غیر ممکن است و این گونه زمینها غالبا با مطالعات زمین شناسی قابل تشخیص می باشند.

چنانچه احداث ساختمان در اینگونه زمینه ضرورت داشته باشد باید تدابیری لازم پیش بینی شود تا حرکات لفزشی زمین موجب بروز خرابی در ساختمان نگردد.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ شهریور ۹۸
1227 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0