انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست نظام مهندسی ساختمان کشور در مشهد خبر داد:

اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد

رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: 960810012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ آبان ۹۶ - ۱۰:۳۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد.اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد

اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد

اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد

اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در  دستور کار قرار دارد

فرج‌الله رجبی در گردهمایی نقش مهندسی مکانیک در مدیریت مصرف انرژی و آب که در محل هتل خورشید تابان مشهد برگزار گردید گفت: از سازمان نظام مهندسی مشهد و خراسان که زحمت تدارک چنین برنامه ‌ای را بعهده داشته تشکر کرده و خوشحالم فرصت دیگری توسط سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ایجاد گردید تا گروهی از مهندسان و متخصصان کشور گردهم آمده و رو در رو گفتگو کنند.
رجبی ادامه داد: ما در حوزه مهندسی کم تر با اقشار دیگر جامعه به گفتگو می ‌پردازیم و این یکی از نقض‌های عملکرد مهندسین ما در کشور است که زبان گفتگو با لایه‌های مختلف مردم و یا فرصت آن را ندارند.
وی با اشاره به این که این عدم فرصت موجب می ‌شود گاه مردم به علت نقض اطلاعات مهندسین را قضاوت کرده و آسیب ‌هایی بهمراه دارد افزود: ما باید مهندسین را باور کنیم به‌ طوریکه من اگر جای دولت بودم برای عبور از بن‌ بست کشور تمام وزرا را از مهندسین انتخاب می‌ کردم و علل متعددی برای این امر دارم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد کار ما بعنوان یک تشکیلات قدرتمند آن چنان مورد تاخت و تاز قرار گرفته که از ضعیف ‌ترین تشکیلات ‌ها هم آسیب‌ پذیرتر می‌ شویم پس باید با مردم گفتگو کنیم.
رجبی با اشاره به لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان مطرح کرد: استحکام، ایمنی، افزایش بهره‌وری، افزودن بطول عمر ساختمان و حفظ سرمایه ملی کار ما مهندسان است ولی در گفتگوهایی در سطح پایین دستمزد ناچیز مهندسان مورد تاخت ‌و ‌تاز قرار می‌ گیرد و علت آن عدم تعامل با بیرون جامعه است.
رجبی اظهار داشت: ما سعی می‌ کنیم حوادثی همچون خسارات زلزله بم تکرار نشود و این ارزش ملی دارد که ما باید آنرا بجامعه منتقل کنیم لذا نگاه به مهندسی باید در جامعه تغییر کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که سازمان ‌های نظام مهندسی کشور یک سرمایه ملی است، ابراز کرد: کدام تشکیلات دولتی یا غیردولتی می‌ تواند در صورت حذف یا تضعیف سازمان‌ های نظام مهندسی در کشور خدمات آن را ارائه دهد؟ ضمن احترام به تمام حرفه‌ ها، در کشورهای در حال توسعه این مهندسان هستند که می ‌توانند عامل توسعه شوند و ابتدا باید ما این امر را ادراک کرده و سپس به دیگران انتقال دهیم.
وی با بیان این که در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی هستیم، خاطر نشان کرد: پیش نویس آن در کمیسیون عمران مجلس مطرح گردیده و فقط پانزده جلسه سه ساعته با حضور وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، انبوه‌ سازان، سازمان برنامه و بودجه، سازمان نظام مهندسی و غیره برگزار کردیم تا حرکت رو به‌ جلویی انجام گردد که در این راستا شفاف ‌سازی شخصیت حقوقی سازمان نظام مهندسی، ارائه خدمات لازم با نگاه به بهره‌ بردار نه سازنده و غیره را مدنظر داریم .

اصلاح قانون نظام مهندسی بصورت جدی در دستور کار قرار دارد


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام این که سر ما بالا است که اصلاح قانون با مشارکت تمام ارگان‌ های مربوطه انجام می‌ شود، عنوان کرد: ولی ما را به امضا فروشی متهم می‌ کنند و در مرکز رسانه ملی بدون نگاه به مصالح ملی بی‌ مهابا چنین حرفی مطرح می‌ شود درحالیکه آن چه در ارتقای زندگی شهری اتفاق افتاده مبتنی بر زحمت مهندسان بوده و وقتی این گونه با هجمه روبرو می ‌شود یعنی عده‌ای می‌ خواهد این سرمایه ملی را از بین ببرند.
وی گفت: نمی ‌گویم همه مهندسان ما خوب هستند و خدمات مهندسی ضعف ندارد که این امر در میان تمام اقشار وجود دارد ولی امروز می‌ گویند مهندسی در ساختمان هزینه دارد پس مهندس نسازد آیا این حرف به نفع مصالح و سرمایه ملی ما است؟
رجبی افزود: گفته شد باید معلوم شود پول ‌هایی که مهندسان می ‌گیرند به چه علت است در حالیکه سهم مهندسان از هزینه‌ های ساختمان زیر دو درصد است ولی دعوای این افراد بر سر اینست که مهندس ناظر نمی ‌گذارد مصالح نامناسب استفاده شود چرا که حضور مهندس کیفیت را ارتقا داده و لذا هزینه سازنده را بالا می ‌برد‌.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام این که ما باید متوجه شرایط کنونی شده و درک مصالح کلی داشته تا بتوانیم مسئولیت خود را انجام دهیم، افزود: ما اگر بدنبال صرف اشتغال بودیم باید پشت سر آیین نامه هلهله راه می ‌انداختیم ولی مسئله ما اینست که یک زندگی با کیفیت در مقیاس ‌های جهانی برای مردم فراهم کنیم.
رجبی اظهار کرد: نظارت ما باید جلوی انحرافات در میان مهندسان را بگیرد و بعنوان مدافعان حقوق بهره‌ بردار، نظارت ویژه کرده و خدمات را سازمان ‌دهی ‌کنیم.
وی یاد آور شد: ما از هزینه ‌های مهندسی در حوزه ساخت‌ و ساز نه می ترسیم و نه شرمگین هستیم چون کار با کیفیت انجام می ‌دهیم و هزینه آن را اخذ می‌ کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره بموضوع گردهمایی در مورد مدیریت مصرف آب و انرژی عنوان داشت: اگر قرار است کاری در راستای بهبود وضعیت بحران آب را انجام دهیم قطعا مهندسان کشور باید برای آن قدم بردارند چون کسیکه طراحی، اجرا و نظارت می ‌کند مهندسان هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: وقتی از بحران صحبت می‌کنیم یعنی شرایطی که برخی از پارامترهای آن قابل کنترل و مهار نیست و ما اکنون واقعا درگیر بحران آب هستیم لذا نیازمند اعمال حکمرانی در حوزه مدیریت آب توسط سیستم حاکمیت کشور با اعمال سیستم مهندسی هستیم که اگر تلفیق گردد و کار به‌ خوبی انجام شود می ‌توانیم بحران آب را در بازه ۱۰ ساله مهار کنیم.
رجبی با اشاره به این که همه مردم می ‌فهمند باید شیوه کشت را تغییر دهیم ولی چگونگی آن اهمیت دارد، افزود: باید چاه‌ های غیرمجاز بسته شود و برای چاه‌ های مجاز کنتور بگذاریم و حاکمیت باید بروشنی و با قدرت وارد شود و در کنارش نیازمند کار مهندسی هستیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون چهارصد و پنجاه و هشت هزار مهندس در کشور داریم، گفت: امیدوار هستم با اصلاح قانون نظام مهمدسی وضعیت را نظم بخشیده و جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را بالا رود.
در پایان این سخنرانی از جلد دوم کتاب راهنمای مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان تالیف کاری با حضور اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و خراسان رضوی رونمایی گردید.
منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام آموزش برق صنعتی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ آبان ۹۶
832 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
2 0