تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان

تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان

تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان ، وجود دارد. در طراحی و نقشه ساختمان‌ هایی که تخلفات ساختمانی دارند مشکلی وجود ندارد

کد خبر: 010309007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ خرداد ۰۱ - ۸:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان ، وجود دارد. در طراحی و نقشه ساختمان‌ هایی که تخلفات ساختمانی دارند مشکلی وجود ندارد

تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان

تخلف ساخت و ساز بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در استان گیلان
معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان بیان کرد:
هشتاد درصد ساخت و سازها در گیلان با تخلف همراه است / خانه‌های نسقی رشت بر روی ریل متروپل
معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان عدول در ساخت از پروانه های ثبتی را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: بین هفتاد تا هشتاد درصد مسکن سازی در گیلان دارای تخلف در ساخت است و حدود بیست درصد آن بطور کامل طبق پروانه ساخمانی و استاندارد احداث می گردد.
حسین کشاورز به مشکلات و تخلفات حوزه ساخت و ساز در گیلان پرداخت و افزود: مهندسان ناظر راه و شهرسازی و نظام مهندسی فقط می ‌تواند تخلفات ساختمانی را به شهرداری‌دها بعنوان مقام اجرایی گزارش کند.
کشاورز با اشاره به اینکه در طراحی و نقشه ساختمان‌ هایی که تخلفات ساختمانی دارند مشکلی وجود ندارد، گفت: ولی متاسفانه در اجرا اغلب سازندگان ضوابط و نقشه‌هایی که مورد تایید قرار گرفته را اجرا نمی‌کند و در زمان ساخت از پروانه‌ای که طبق چارچوب و ضوابط صادر شده، عدول می ‌گردد.
وی با تقسیم‌بندی تخلفات ساختمانی به دو دسته تصریح کرد: دسته اول متخلفانی هستند که با وجود تخطی از پروانه ساختمانی، اما پروژه را طبق ساخت و نظارت صحیح و اصولی جلو می ‌برند و تمام مراحل طراحی را در آن طبق مقررات راه و شهرسازی اجرا می ‌کنند.
معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان افزود: ولی عده دیگری هم هستند که در زمان اجرا اصول و مقررات ایمنی ساختمان را در کارشان رعایت نمی ‌کنند و از اصل مصالح ساختمانی و کیفیت و کمیت کم می ‌گذارند و در این شرایط اتفاقات عدیده‌ای می ‌افتد.
کشاورز با اشاره به حادثه دلخراش متروپل آبادان اظهار داشت: این دست اتفاقات اغلب بر پروژه‌های رخ میدهد که نظارتی بر آن ‌ها وجود ندارد و مثال مشابه برای گیلان خانه‌های نسقی هستند که از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی ‌کنند که حدود سی درصد از ساخت و سازهای شهر رشت را نیز شامل می‌ گردد.
وی افزود: پروژه‌های نسقی به علت محرمیت از سند رسمی و فاقد هرگونه نظارتی از طرف شهرداری هستند.
نود و نه درصد تخلفات با جریمه عبور می ‌کنند
معاون مسکن راه و شهرسازی گیلان با عنوان اینکه شهرداری ‌ها نقش تعیین کننده را در سرنوشت تخلفات ساختمانی دارند، افزود: مهندسان ناظر فقط تخلفات را به شهرداری بعنوان مرجع صدور پروانه گزارش می‌ دهند و شهرداری باید بعنوان ضابط اجرایی و حقوقی ساخت را متوقف کند و یا طبق نظر ناظر دستور تخریب صادر گردد. ولی عملا حدود نود و نه درصد موارد منجر به تخریب نمی ‌شود و به کمیسیون ماده صد شهرداری می ‌رود و تبدیل به جرایم نقدی می ‌شود.
وی تصریح کرد: در این بخش دیگر مهندسان ناظر نقشی ندارند و در واقع شهرداری نظر کارشناسان را با ارجاع پرونده ‌ها به کمیسیون ماده صد در شهر و نود و نه در روستاها وتو می‌کند.
معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، کمیسیون ماده صد و نود و نه را محل مناقشه راه و شهرسازی با شهرداری‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه اغلب ساختمان ‌ها یا سازه ‌های متخلف تخریب نمی ‌گردد، بلکه با ارسال به کمیسیون ماده صد به جریمه نقدی تبدیل می ‌گردد.
کشاورز، کمیسیون ‌های مذکور را فرصتی مناسب برای درامدزایی شهرداری و هم‌چنین مجرایی قانونی برای متخلفان دانست و افزود: اغلب ساخت و سازگران از این کمیسیون و جریمه در آن رضایت دارند زیرا منافعی که از طریق ساخت غیر قانونی و اضافه بنا نصیب آن‌ ها می ‌شود آنقدر زیاد است که در برابر جریمه‌ها به چشم نمی‌اید.
وی گفت: طبق قانون موظف هستیم به مراجع قانونی تخلفات را گزارش کنیم که جلوی آن ‌ها را بگیریم و حتی به مراجع قضایی منعکس می ‌کنیم ولی اهرم اجرایی در دست شهرداری است که سازه را متوقف یا تخریب کند که معمولا این اتفاق نمی‌افتد.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ خرداد ۰۱
227 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0