پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز فرهاد غلامی - ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز

نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز ۸ اسفند ماه نود و هفت در محل دانشگاه خوارزمی کرج برگزار گردید

کد خبر: 971212017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷ - ۴:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشوز به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان البرز،نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز ۸ اسفند ماه نود و هفت در محل دانشگاه خوارزمی کرج برگزار گردید

پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز

پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز

پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین  کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز

کنفرانس که با همکاری مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز، دانشگاه خوارزمی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، استانداری البرز، شهرداری کرج، نظام فنی و ارجایی استان البرز و جمعی دیگر از ارگان‌های مرتبط در چهارده محور مختلف برگزار گردید.
در پانل تخصصی ساخت و ساز، فرهاد غلامی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، ضمن طرح مهمترین چالشهای ساخت و ساز در استان البرز در قالب چهار رویکرد حرفه ای، صنفی، علمی و حقوقی به تشریح مولفه ها و چالشهای مطرح در هر یک از این رویکردها پرداخت.
ریاست سازمان استان، در مقدمه بحث به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه بویژه در مورد صنعت ساختمان پرداخت و با طرح سوالاتی، عدم ارتباط موثر صنعت ساختمان با مباحث مطرح در دانشگاه را بعنوان مهمترین چالش این صنعت ذکر کرد و بر آسیب شناسی این مهم تاکید نمود.
غلامی، سپس در رویکرد حرفه ای شش موضوع ذیل را بعنوان چالش‌های مهندسی استان با رویکرد حرفه ای عنوان کرد. و به تشریح آن برای شرکت کنندگان در پانل ساخت و ساز پرداخت:
۱. عمر مفید ساختمان ( مقایسه عمر مفید ساختمان در ایران و جهان و محاسبه ارزش افزوده ناشی از افزایش عمر مفید)
۲. عدم اجرای ساختمانها توسط مجریان دارای صلاحیت (تاکید بر ضرورت آموزش مجریان و حتی کارگران ماهر)
۳. عدم وجود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ( نقشه های چون ساخت و امتیازبندی ساختمانها طبق کیفیت ساخت)
۴. عدم رعایت مسایل محیط زیستی (ساختمان سبز، زیرساختهای لازم، مواد و مصالح، بهره وری در مصرف آب و انرژی، بازیافت، آگاهی و آموزش و …)
۵. عدم استفاده از ابزارهای استاندارد از جمله داربست (ایمنی، آیین نامه های موجود و سیستم منسوخ سنتی)
۶. عدم وجود نقشه های فاز دو، علی الخصوص گروه معماری، برق و مکانیک (ضرورت تولید نقشه ها با جزییات اجرایی)
در رویکرد صنفی نیز موضوعاتی هم چون ارجاع کار و چالش ارتباط مالی بین مالک و ناظر، مشکلات درآمدی شغل مهندسی و مسوولیتهای سنگین با درآمد ناچیز و عدم بهره مندی مهندسان بیمه تامین اجتماعی و عدم امنیت شغلی مهندسان، عدم به کار گیری مهندسان در مدیریت شهری علی‌رغم غلبه بودجه های عمرانی بر سایر ردیفها، صف بلند فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار کار موجود و ضرورت رتبه بندی مصالح و هم‌چنین موضوع مالیات مهمترین چالشهای حرفه ای از دیدگاه غلامی بود.

پانل تخصصی ساخت و ساز در نخستین کنفرانس چالشهای مهندسی استان البرز

در بیان چالشهای مهندسی ساخت و ساز با رویکرد علمی، رییس سازمان با ذکر موارد مستند و آمار و اطلاعات استخراج شده از منابع موثق عدم استفاده از تکنولوژی روز و صنعتی سازی، عدم دقت به سیما منظر شهری با تاکید بر نقش اجتماعی آن، عدم وجود بانک مصالح (استاندارد و سبز با مشخصات فنی) و عدم توجه به مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان یا نگه‌داری ساختمان و مشخص نبودن متولی این امر را برای حاضرین در این پانل تشریح کرد.
رویکرد حقوقی و چالشهای مرتبط با این رویکرد در صنعت ساخت و ساز استان و کشور، آخرین محور اظهارات غلامی بود که در طی آن با طرح و تشریح موضوعاتی هم چون ساخت و ساز دونقشه ای بدون بهره گیری از مجریان صاحب صلاحیت، شغلهای موازی، صدور شیوه نامه های متناقص از طرف مراجع مختلف، عدم اصلاح قانون و عدم وجود وحدت رویه در ارایه خدمات مهندسی در استان‌های کشور، عدم اطلاع شهروندان از حقوق خود و به تبع آن عدم وجود مطالبه حقوق شهروندی از طرف ایشان، تساهل و تسامح با تخلف و تخطی از قانون از طرف مراجع مرتبط و وجود موارد خدمات غیر واقعی، سخنان خود را به پایان برد.
در ادامه شرکت کنندگان در این پانل تخصصی به طرح پرسش در محورهای عنوان شده پرداختند که غلامی به هر یک از پرسش ها، بطور جداگانه پاسخ داد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اسفند ۹۷
567 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0