کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی

کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی

کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی ،علی‌رغم قانونی بودن ابلاغ تعرفه سال نود و هشت، خدمات مهندسی با ورود ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی به ماجرا و گرفتن ایراد بر این مصوبه، به ابهام فرو رفته است

کد خبر: 990312005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ - ۹:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی ،علی‌رغم قانونی بودن ابلاغ تعرفه سال نود و هشت، خدمات مهندسی با ورود ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی به ماجرا و گرفتن ایراد بر این مصوبه، به ابهام فرو رفته است

کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی

کلاف سردرگم تعرفه خدمات سازمان مهندسی در استان آذربایجان ‌غربی

علی‌رغم قانونی بودن ابلاغ تعرفه سال نود و هشت، خدمات مهندسی با ورود ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی به ماجرا و گرفتن ایراد بر این مصوبه، تعرفه سال نود و نه، در ابهام فرورفته که این اتفاق سبب اعتراض مهندسان شده ‌است.

آبان‌ماه سال گذشته، تعرفه سال نود و هشت، خدمات مهندسی با تاخیر هفت ماهه از طرف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ گردید و علی‌رغم اجرای تعرفه جدید در استان‌ های مختلف، در استان آذربایجان‌غربی ستاد تنظیم بازار بر اجرای آن ایراد گرفته و لذا اجرای تعرفه‌های سال نود و نه، در ابهام فرورفته‌است.

قانون مقررات ملی ساختمان چه می ‌گوید؟

براساس بند ۱۷-۳ فصل پنج مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، تعرفه خدمات مهندسی بصورت قانون بوده و هر ساله از طرف وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ و اگر اعضای هیات مدیره نیازی به افزایش یا کاهش بیست و پنج درصدی تعرفه ابلاغی نداشته باشند، تعرفه لحاظ در غیر این صورت هیات چهار نفره متشکل معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار مرکز استان و رییس سازمان نظام مهندسی آن را بررسی می ‌کنند.

تعرفه سال نود و هشت، نیز آبان‌ماه سال گذشته به استان‌ها از جمله استان آذربایجان‌غربی ابلاغ گردید.

علی‌رغم افزایش برای برخی خدمات از جمله بازرسی برق که تعرفه آن پنج سال ثابت مانده بود، ستاد تنظیم بازار به موضوع ایراد گرفته و افزایش و اجرای تعرفه سال نود و هشت، را منوط به تایید ستاد عنوان کرده‌اند.

مهندسان چه می ‌گویند؟

بیشتر مهندسان که تعرفه خدمات مهندسی را با توجه به رشد قیمت مسکن و تورم کشور مناسب نمی‌دانند از ابلاغ نشدن تعرفه سال نود و هشت، به شدت گلایه‌مند هستند.

یکی از مهندسین می‌ گوید: بارها از رییس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان پی‌گیر ابلاغ تعرفه سال نود و هشت هستیم اما علی‌ رغم پی‌گیری آنها، تا به حال تعرفه در استان اجرایی نشده است.

نظر رییس سازمان نظام مهندسی چیست؟

بهرنگ دیملقانی، ریاست سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته و در ماه آبان تعرفه جدید از طرف شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی به استان ‌ها ابلاغ شد و ما نیز تصمیم به اجرایی کردن آن گرفتیم که ستاد تنظیم بازار با ایراد به موضوع، برای تعرفه سال نود و نه، نیز دچار مشکل شویم.

دیلمقانی گفت: علی‌رغم پیام ‌های زیادی که از سوی مهندسان، تاکنون نتوانسته‌ایم موضوع را حل و فصل کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اتفاق بد این موضوع، ارسال آن به دستگاه قضایی و ورود دادستانی به موضوع است.

وی ادامه داد: کار این سازمان خدماتی است و شرایط اقتصادی حاکم بر ساخت‌وساز به علت رکود حاکم بر بازار مسکن و هم‌چنین تورم سخت بوده و مخالفت با افزایش تعرفه که کاملا به صورت قانونی رقم جدید اعلام شده، مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

دلالی و بساز بفروش ‌ها عامل ورود ستاد تنظیم بازار

جلال تقی‌دخت، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در باره آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی بیان کرد: تعرفه خدمات مهندسی سال نود و هشت، آبان‌ماه گذشته طبق هزینه های ساخت و ساز به استان‌ها ابلاغ گردید.

تقی دخت گفت: بعد از ابلاغ تعرفه سال نود و هشت و در حالی‌که این تعرفه طبق قوانین، کاملا قانونی بود، ستاد تنظیم بازار در استان آذربایجان‌غربی به این موضوع ورود کرد که این اتفاق در کشور بی‌سابقه بود.

تقی دخت گفت: طبق این اساس جلساتی با حضور معاون عمرانی و نماینده معاون اقتصادی استاندار و با حضور مدیرکل سازمان صمت به عنوان دبیر ستاد و نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار کردیم و مقرر گردید سازمان صمت با وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت عمرانی استاندار با وزارت کشور مکاتبه و صلاحیت ورود ستاد تنظیم بازار به این موضوع مشخص گردد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: ما عقیده داریم با توجه به افزایش قیمت مسکن، تغییر تعرفه‌های جدید نیز الزامی است و در انتظار هستیم تا با حل موضوع تعرفه‌های سال نود و هشت، تعرفه‌های سال نود و نه نیز بررسی، تعیین و ابلاغ گردد.

وی ادامه داد: خرم رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با مسئولین استان آذربایجان غربی مکاتبه کرده و بر قانونی بودن تعرفه خدمات مهندسی و عدم نیاز به ورود ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است.

تقی دخت تصریح کرد: آخرین نشست با ستاد تنظیم بازار و معاون عمرانی استاندار، اواخر فروردین‌ماه برگزار گردیده و برای قطعی شدن موضوع منتظر پاسخ استعلام معاونت عمرانی وزارت کشور و وزارت صمت هستیم با این حال و علی‌رغم ورود ستاد تنظیم بازار، تعرفه ابلاغی سال نود و هشت را اجرا می گردد.

وی به علل ورود ستاد تنظیم بازار نیز اشاره کرد و گفت: علت این ستاد برای ورود به قضیه تعرفه‌ها، اعتراض برخی سازنده‌ها به افزایش تعرفه و تاثیر آن به افزایش هزینه ساخت‌وساز بوده که بنظر می ‌رسد این مورد بیشتر از سوی بسازبفروش‌ها برای کسب سود بیشتر و عدم پرداخت هزینه خدمات مهندسی است و اعتقاد داریم حتی با فرض کاهش تعرفه‌ها و اجرایی نشدن تعرفه‌های سال نود و هشت، هزینه مسکن کاهش نمی‌یابد.

سوء تفاهم علت ورود ستاد تنظیم بازار به قضیه تعرفه خدمات مهندسی

آیدین رحمانی رضاییه معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در باره آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی بیان کرد: طبق قانون مقررات ملی ساختمان در مبحث دو، بعهده کمیته چهل نفره است و به علت آنکه ستاد تنظیم بازار، تعرفه‌های سال نود و هشت، را افزایش پلکانی عنوان کرده، به این قضیه ورود کرده و فعلا برای نظر قطعی که هیات وهار نفره مسئول رسیدگی به موضوع تعرفه‌هاست یا ستاد تنظیم بازار، منتظر استعلام از وزارت کشور هستیم و این مورد را پی‌گیری خواهیم کرد.

رحمانی گفت: فعلا تا قطعی نشدن نتیجه استعلام، افزایشی صورت نخواهد گرفت.

رحمانی، سوء تفاهم را عامل این شرایط دانست و ادامه داد: با توجه به دیر ابلاغ شدن تعرفه سال نود و هفت، ستاد بر این عقیده است که افزایش دوباره با عنوان تعرفه سال نود و هشت افزایش پلکانی است.

علت ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع؟

مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت و در راس آن معاونت نظارت بازرسی این سازمان پاسخ شفافی به چرایی ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع تعرفه سال نود و هشت، خدمات مهندسی نمی ‌دهند و به این نکته بسنده کرده‌اند که مجاز به افشای موارد پرونده‌های در حال بررسی نیستیم.

آینده موضوع تعرفه‌های خدمات مهندسی

با ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع تعرفه‌های سال نود و هشت، خدمات مهندسی و گرفتن ایراد به آن، تعرفه‌های سال نود و نه، نیز به تبعیت از آن به حاشیه خواهد رفت و با توجه به افزایش مکرر قیمت مسکن و تورم، مهندسان مجبور خواهند بود با تعرفه دو سال قبل همکاری کنند و علی‌رغم ورود به ماه سوم سال نود و نه، و گذشتن چند ماه از ابلاغ تعرفه سال گذشته، وزارت کشور با پاسخ به استعلام معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی این مورد را پاسخ خواهد داد تا مهندسین در بازار پرتلاطم و راکد این روزها به حق خود به صورت شفاف برسند.

منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ خرداد ۹۹
415 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0