برگزاری نشست اتمام حجت شورای‌ مرکزی با وزیر راه‌ و شهرسازی عضو شورای مرکزی

برگزاری نشست اتمام حجت شورای‌ مرکزی با وزیر راه‌ و شهرسازی

یک عضو شورای مرکزی از برگزاری نشست 3 نفره ای درهفته آینده خبرداد که به گفته وی نشست اتمام حجت نظام ‌مهندسی ‌ها با وزیر راه و شهرسازی است و در صوت عدم حصول نتیجه، وزیر راه باید در کمیسیون پاسخگوی نمایندگان گردد.

کد خبر: 970123001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۳ فروردین ۹۷ - ۹:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، یک عضو شورای مرکزی از برگزاری نشست ۳ نفره ای درهفته آینده خبرداد که به گفته وی نشست اتمام حجت نظام ‌مهندسی ‌ها با وزیر راه و شهرسازی است و در صوت عدم حصول نتیجه، وزیر راه باید در کمیسیون پاسخگوی نمایندگان گردد.

برگزاری نشست اتمام حجت شورای‌ مرکزی با وزیر راه‌ و شهرسازی

برگزاری نشست اتمام حجت شورای‌ مرکزی با وزیر راه‌ و شهرسازی

برگزاری نشست اتمام حجت شورای‌ مرکزی با  وزیر راه‌ و شهرسازی

به دنبال اظهار نظر اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برخورد شدید با سازمان‌ های نظام مهندسی متخلف که نسبت به دریافت حق الزحمه پنج درصدی نظارت اقدام میکنند، چند تن از روسای سازمان های نظام مهندسی استان‌ ها خواستار برگزاری جلسه مشترک برای حل اختلاف نظرهای موجود شدند و در عین حال یک عضو شورای مرکزی ازبرگزاری نشست ۳ نفره ای درهفته آینده خبرداد که به گفته وی نشست اتمام حجت نظام‌ مهندسی ‌ها با وزیر راه و شهرسازی است و در صوت عدم حصول نتیجه، وزیر راه باید در کمیسیون پاسخگوی نمایندگان گردد.
اگر به نتیجه نرسیم، وزیر باید در کمیسیون عمران حاضر گردد
دراین زمینه شهرام کوسه غراوی –عضوشورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور- با عنوان این که طبق قول مساعد وزیرراه شهرسازی مقرر شده است که هفته آینده ، نشستی برای حل مشکلات مربوط به بخش نامه وزیرراه وشهرسازی در مورد حذف عوارض پنج درصدی برگزار گردد، درعین حال از این نشست بعنوان نشست اتمام حجت سازمان های نظام مهندسی با وزارتخانه راه وشهرسازی یاد کرد و افزود: ملاک اول سازمان های نظام مهندسی درحل اختلاف نظرها و مشکلات تعامل است . طبق این اساس مقرر گردیده است که هفته آِینده نشست ۳ نفره ای با حضور اینجانب و وزیر راه وشهرسازی و رئیس شورای مرکزی برگزار گردد.
کوسه غراوی با عنوان این که اگر از مسیر تعامل به نتیجه مثبت نرسیم در این صورت مجبور خواهیم شد که از راه‌ های دیگری برای حل این اختلاف نظرها استفاده کنیم، بیان کرد: نشست هفته آِینده در واقع نشست اتمام حجت شورای مرکزی با وزیرراه وشهرسازی خواهد بود و اگر به نقطه مشترکی نرسیم، ناگزیر هستیم که از مسیرهای دیگری اقدام کنیم و در نخستین اقدام شخص وزیر راه و شهرسازی می‌ بایست در کمیسیون عمران حاضر گردد و دراین زمینه پاسخگو باشد.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه با عنوان این که برخی ازاظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر این که مهندسان امضاءفروش هستند موجب ایجاد ناخرسندی دربدنه جامعه مهندسی شده است هم چنین اظهار داشت: اگر بدنه وزارت راه وشهرسازی براین باور است که بخش اعظمی ازمهندسان امضاء فروش هستند میبایست مدارک و مستندات خود را طبق آماراعلام کند.
وی با اشاره به این که دراین شرایط حساس اقتصادی نباید زمینه تضعیف و تهدید فرصت های شغلی سازمان های نظام مهندسی را ایجاد کنیم، ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان درحال حاضر بالغ بر چهارصد و پنجاه هزار عضومهندس و سه هزار کارمند دارد وبا توجه به این پتانسیل نباید به این سازمان خدشه ای وارد گردد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید مجدد بر این که سازمان های نظام مهندسی بهیچ وجه بدنبال ایجاد تنش نیستند، افزود: هدف ما این است که ازطریق تعامل دوسویه اختلاف نظرها را حل کنیم .
ملاک عمل سازمان‌ ها قانون است
اما در همین حال حسن مجتبی زاده – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان- نیز در واکنش به اظهارات عباس آخوندی با عنوان این که ملاک اصلی سازمان ها، بخش نامه ها و قوانین بالادستی است درعین حال، تصریح کرد: باتوجه به اختلاف نظری که بین شورای مرکزی وسازمان نظام مهندسی ساختمان ها درزمینه دریافت حق الزحمه پنج درصد نظارت ایجاد شده است، سال گذشته همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در شورای مرکزی، مقرر گردید که هیاتی مشترک، متشکل از برخی از اعضای شورای مرکزی و وزارت راه درباره این موضوع تشکیل نشست دهند.


مجتبی زاده با اشاره به این که برگزاری این نشست و اتفاق نظر در این زمینه موجب میشود که وحدت رویه ای درزمینه اجرای بخش نامه وزیر در بین سازمان های نظام مهندسی ساختمان ایجاد گردد هم چنین گفت: طبق این اساس انتظار میرود که با برگزاری نشست مذکور، شرایط برای حل مشکلات مهیا گردد.
وی در ادامه سخنان خود هم چنین با اشاره به این که درحال حاضر فقدان وحدت رویه موجب شده است که برخی از سازمان های نظام مهندسی نسبت به اخذ پنج درصد حق الزحمه اقدام و برخی دیگر نیز این مبلغ را دریافت نکنند اظهار داشت: با توجه به این امر انتظار میرود که با تصمیم گیری صحیح و برگزاری جلسه، شرایط مساعدی برای رفع ابهامات واختلاف نظرها دراین زمینه فراهم گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در همین حال خواستار فراهم شدن باب تعامل بین سازمان های نظام مهندسی استان ها و وزارت راه برای حل اختلاف در اجرای بخش نامه پنج درصدی شد و افزود: باید باب تعامل دوسویه دراین زمینه باز گردد و یک راهکار نهایی دراین زمینه اتخاذ گردد.
مجتبی زاده در ادامه سخنان خود هم چنین در واکنش به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که مهندسان میتوانند از نظام مهندسیهایی که نسبت به دریافت حق الزحمه پنج درصد اقدام کنند اقدام به طرح شکایت کنند، مطرح کرد: بدون شک برخی از مهندسان از این پیشنهاد استقبال میکنند و ممکن است در برخی از استان ها شکایتهایی ازاین دست صورت بگیرد ولی در نهایت لازم است که باب تعامل باز گردد و وحدت رویه ای درامر اجرایی این بخش نامه ایجاد گردد.
دود اختلاف نظرها به چشم همه می ‌رود
اما از دیگر سو هم چنین نامورچی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس-نیز همسو با اظهارات ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با تاکید بر این که کلید حل مشکلات و اختلاف نظرهای بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان های نظام مهندسی در رایزنی و تعامل بین وزارت راه و سازمانهای نظام مهندسی است درعین حال در واکنش به اظهار نظر وزیر راه وشهرسازی که از برخورد شدید با نظام مهندسیهای متخلف خبرداده بود ادامه داد: دود این اختلاف نظرها به چشم سازمان های نظام مهندسی، بهره برداران ساختمانی وسازندگان خواهد رفت.
نامورچی با اشاره به این که اساسا ملاک عمل سازمان های نظام مهندسی ساختمان ابلاغیه های شورای مرکزی است هم چنین خاطر نشان کرد: دوگانگی در اجرای بخش نامه های وزارت راه، موجب ایجاد سردرگمی در بین سازمان ها شده است، و بنابراین برای حل این مشکل لازم است که یک اتفاق نظر بین رئیس شورای مرکزی ونمایندگان وزارت راه ایجاد گردد.
وی هم چنین با تاکید بر این که طبق آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی ساختمان استان ها مجاز هستند که نسبت به دریافت پنج درصد از حق الزحمه اعضا اقدام کنند، گفت: این درحالی است که وزیرراه وشهرسازی ازقانون استنباط دیگری دارد و این برداشتهای ۲ گانه از قانون سبب بروز مشکلات برای سازمان های نظام مهندسی گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با ابراز امیدواری از این که برداشت یکسانی از طرف وزیرراه ونظام مهندسی ساختمان‌ ها در مورد قانون نظام مهندسی ایجاد گردد، یاد آور شد: امیدوار هستیم که وزیر راه و رئیس شورای مرکزی به یک نقطه مشترک یکسانی در مورد اجرای بخش نامه ‌های وزارت راه برسند تا از این رهگذر مشکلات موجود دراین زمینه حل گردد.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی عمران

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ فروردین ۹۷
1235 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0